14.3.07

'Kami' dan Anda

Bila Sang Pujangga bermadah kata :

"Kami tidak pasti apakah kaedah yang dipakai oleh mereka, tetapi kami tetap berusaha memastikan nilai murni dan integriti itu sentiasa wujud." dipetik dari komen Y.A.B Dato' Seri Najib Tun Abdul Razak, ketika disoal tentang kedudukan Malaysia di tangga ketujuh dalam survey tentang rasuah di kalangan negara asia tenggara.

Well, survey tersebut dibuat oleh sebuah firma di Hong Kong, by the way. Dan kedudukan tangga itu sebenarnya jatuh satu anak tangga dari tahun lepas. Bias?

Aku tengah berangan kalau laa aku dilantik sebagai Timbalan Perdana Menteri Malaysia... (icon tongkat dagu tersenyum simpul sambil perhati cicak mengawan kat dinding)

Ceh ceh...

"Sekalipun kenyataannya survey ini dibuat oleh pihak luar, kami sesekali tidak akan memandang rendah padanya dan kami akan mengkaji kebenarannya dari segenap aspek. Saya percaya andai kami meneruskan usaha dan langkah mencegah rasuah seperti yang sedang giat diusahakan, perkara seperti ini tidak akan timbul lagi di masa akan datang. Banyak pihak yang perlu memandang berat akan dakwaan ini dan membuka mata untuk berkerja lebih keras mengangkat martabat imej negara di mata dunia. Benar, ia tugas yang berat dan banyak masa serta ruang yang perlu kita terokai demi membina sebuah negara cemerlang, gemilang dan terbilang. Akan tetapi, dari usaha yang penuh rintangan inilah maka kita barulah layak mendabik dada suatu hari nanti kerana berjaya menyediakan sebuah negara bersih dari rasuah, demi rakyat." berikut ulasan Dato' Seri Azraii pula... Muahahahaha...

Point aku bukan apa pun sebenarnya. Bayangkan kalau kita berada di kedudukan no 1 dalam survey tersebut, dah tentu semua pihak mendabik dada memuji ketelusan pihak berwajib dalam mengendali isu ini dengan jayanya.

Tapi bila tak dapat no 1? Hmm... Ada laa something wrong tu dengan cara dorang buat kajian. Kan?

Segalanya bermula dengan diri sendiri dahulu, barulah kita boleh fikirkan tentang orang lain...

Ajar diri anda untuk cerminkan diri, dari dok sibuk belajar menafikan sesuatu yang kita sendiri pun tak pasti...

~Biar Kita Rendah Tapi Sedar Diri, Jangan Hidung Aje Yang Terlebih Tinggi~

5 KoMen:

MakcikMuda said...
This comment has been removed by the author.
MakcikMuda said...

abg,
puteri rase kan,urg yg uat survey tuh kene rasuah dgn urg yg pat nomor 1...:))

so'od said...

tp kan kalau org nombor 1 yg rasuah, camana dia leh dapat nombor 1?

*kompius*

LadyTiz said...

pis, aku pun konfius.

yg no satu tu bersih dr rasuah ke... hantu rasuah?

"tentang kedudukan Malaysia di tangga ketujuh dalam survey tentang rasuah di kalangan negara asia tenggara."

tp,ajai kate:
"Bayangkan kalau kita berada di kedudukan no 1 dalam survey tersebut, dah tentu semua pihak mendabik dada memuji ketelusan pihak berwajib dalam mengendali isu ini dengan jayanya."

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

erk... cis ko thirah... maksudnya, tajuk survey tersebut lebih kurang camneh arr... "negara manakah yang paling banyak pengaruh rasuah di kalangan negara asia tenggara"

huhu... tu pon buat2 tak paham... poning gak eden nak xplain segala...

"Dan kedudukan tangga itu sebenarnya jatuh satu anak tangga dari tahun lepas."

Maknanya its a bad thing laa... huhu...

Post a Comment

Any Comment? Anybody?