26.1.09

ANJAKAN PARADIGMA BANGSA MALAYSIA

Tertarik untuk mengulas tentang beberapa topik yang cuba diketengahkan sesetengah pihak. Ramai yang menyalahkan bangsa Melayu serta pemikiran kolot orang timur di negara kita sebagai punca kekangan transformasi modenisasi negara.

Ada yang menyatakan kita masih takut dan tidak mahu berfikiran terbuka untuk membincangkan isu-isu sensitif yang semakin tahun semakin memberi kesan negatif terhadap struktur sosial negara kita. Ada yang mahu membincangkan soal pendidikan seks, soal hak kesama-rataan gender, isu hak asasi manusia (Miranda Right), pandangan serong dan negatif masyarakat terhadap mangsa rogol, penagih dadah, penghidap Aids, bekas banduan, pesalah sosial (pengkhalwat, gay dan murtad). Di sana sini masyarakat masih membincangkan kewajaran untuk isu ini dibincangkan secara terbuka - bincang sebelum berbincang. Yang ajaibnya, soal tiada kena mengena pula yang lebih diberi perhatian. Ada yang mengkritik pemain bolasepak kita tak boleh maju kerana fizikal yang berbeza dengan orang Eropah (pandangan tradisionalis), dan ada yang kata orang melayu terlalu dimanjakan dengan imbuhan-imbuhan istimewa, disebabkan itu melayu mundur dari segi ekonomi kerana tidak berdaya saing (pandangan modenis).

Apa yang menjadi persoalan adalah perdebatan ini berterusan sehingga dimanipulasi dalam pentas politik sedangkan pihak yang ada kuasa berhubung perlaksanaannya terus berdiam diri berpeluk tubuh mengharapkan kebisuan dan tindak tanduk unilateral mereka akan membuahkan hasil ‘win-win situation’ buat semua rakyat Malaysia.

Adalah sememangnya satu hakikat bahawa negara kita amat menggalakkan kemajuan dari segenap aspek demi membina imej negara yang lebih berpengaruh dan berwibawa tidak kiralah dari sudut ekonomi atau dasar luar yang lebih diterima masyarakat antarabangsa. Namun pada masa yang sama kita juga dipupuk untuk berbangga dengan jatidiri bangsa, patriotisme negara serta semangat perpaduan yang disebut sebagai paling unik dalam dunia.

Jadi di sebalik sifat gah dan bangga diri ini, tertanya-tanya apakah usaha kita sebenarnya dalam mempertahankan mahupun mengukuhkan lagi aset rohani bangsa Malaysia ini? Sekali lagi aku ingin memberi perhatian bahawa impak modenisasi tidak boleh menutup mulut golongan pro-moden ini dari terus bersuara. Maka apakah langkah yang diambil bagi mengimbangi sosiologi dua paksi ideologi ini selain mengatakan “A pun kami terima, B pun kami setuju.”

Aku tak nampak apa, melainkan kelihatannya suara-suara pro-moden ini semakin mendominasi ruang yang ada agar suara mereka dapat disampaikan di seluruh negara. Semakin lama kita seakan-akan menuju ke arah negara Islam Sekular yang berprinsip ‘buat dosa tak apa, selagi masih hidup atas dunia’. Fokus kerisauan aku yang sebenar adalah kelenyapan budaya timur yang selama ini kita jaja sebagai keunikan Malaysia. Bila itu telah hilang nanti, tergadailah satu-satunya kelebihan yang kita miliki.

Bila bercakap tentang anjakan paradigma, ia lebih tepat dinilai sebagai ‘diluah mati emak, ditelan mati bapak’. Apa yang perlu kita semua sedari bahawa anjakan ini sebenarnya bukanlah satu keperluan, tapi satu proses kelangsungan transformasi negara; sama ada ke arah yang lebih positif mahupun negatif.

Wallahu’alam...

2 KoMen:

Anonymous said...

alamak, susah sikit ler nak baca, background dan wallpaper agak sedikit menyilaukan mata :(

(mak su)

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

kenapa maksu tiada bernama?

sori maksu. saya kat sini tak dapat nak pegi CC seminggu sebab tokey CC pergi bercuti kat manentah. So ambik masa sikit baru dapat repair...

huhu...

Post a Comment

Any Comment? Anybody?