11.10.09

EDIDI RE-POST : SELEPAS 15 JAM

PostScript : Entri yang sepatutnya tersiar sebelum Episod ke-16 Nur Kasih disiarkan. Sudah agak tidak relevan kini kerana twist yang berlaku dalam plot terbaru Nur Kasih setelah kemunculan semula Katrina dengan memakai purdah, sesungguhnya tidak terlintas langsung dalam pemikiran aku dan bakal memberi kejutan lagi untuk episode-episod akan datang. Apa pun anda harus ingat bahawa ini adalah entri sebelum episod Aidil bertemu Aliya buat pertama kali di kedai buku di Jeddah.



Persoalannya, benarkah Adam telah berubah? Persoalannya, sanggupkah Nur Amina melupakan segala seksaan batin yang pernah menyeksanya? Persoalannya, apakah nasib Katrina dan siapa yang akan bertanggungjawab ke atas apa yang berlaku padanya? Persoalannya, apakah benar Aidil sudah membuang perasaan cintanya terhadap gadis bernama Nur Amina ini?

Episod seterusnya akan merungkai rentetan perjalanan hidup Nur Amina dan Adam selaku suami isteri yang sah hanya pada syarak. Di sekeliling beliau, begitu banyak kedapatan suara yang mahu dia menerima kembali Adam. Termasuk dari Ummi dia, mak mentua dia, Aidil malah Adam sendiri begitu mendambakan untuk menjalani kehidupan bahagia bersama Nur. Apakah ‘happy ending’ itu wujud dalam dunia mereka berdua?

Mari kita merungkai konflik yang berlaku. Fakta : Adam pernah mengatakan bahawa Nur Amina “is not my type”. Fakta : Nur terpikat dengan kehenseman dan kemachoan Adam semenjak beliau mengenalinya di bangku sekolah lagi. Fakta : Adam memaksa Nur menipu kedua orangtuanya dan meninggalkan Nur keseorangan tanpa wang dan hala tuju selama empat tahun, walhal segala kebajikan Nur ketika itu sepatutnya terletak di bawah tanggungjawab dia. Fakta : Aidil masih lagi mencintai Nur setelah bergelar adik iparnya sendiri. Fakta : Nur lebih selesa bersama Aidil dan banyak terhutang budi dengan beliau.

Jadi apa yang bukan faktanya? Masih ingatkah anda ketika Nabila cuba mengusik Nur dengan mengatakan Nur menyimpan perasaan terhadap Aidil? Nur menafikan dan membalas dengan kata-kata seperti “aku anggap dia macam abang aku sendiri laa”. Padahal Nabila merasakan hubungan beliau dengan abang beliau sendiri pun tidak semesra dan romantik macam Nur dan Aidil.

Dan ketika Adam mengetahui tentang kisah kemesraan mereka berdua yang diceritakan Sarah, Adam ada berkonfrontasi dengan Nur perihal isu ini. Nur dengan yakinnya menyebut “tidak ada sedetik pun perasaan cinta Nur untuk abang Aidil, percayalah”.

Apakah patut kita percaya dengan semua ini? Sedangkan semua orang setuju dengan ironi bahawa ini semua sekadar lakonan semata-mata (heh!). Namun, persoalan yang berbangkit, apa akan berlaku sekiranya Aidil menekan butang send selepas mencoretkan emel bernada ingin mengorat Nur secara terbuka beberapa tahun lepas? Bagi anda yang masih samar-samar, antara petikan emel beliau berbunyi seperti berikut : “Setiap hari, abang semakin tertunggu-tunggu berita dari Nur. Mungkin perasaan abang terhadap Nur kini telah berubah.”

Tetapi Aidil tidak menghantar emel tersebut. Maka kita tidak akan tahu apa yang mungkin berlaku selepas itu. Tapi kita masih boleh membuat spekulasi. Mungkin Nur tahu bahawa Aidil seorang yang warak dan arif mengenai hukum hakam agama. Mungkin Nur tahu Aidil merupakan lelaki yang lebih sesuai untuknya. Tapi mungkin Nur tidak mahu mengharap apa-apa kerana Nur merasakan dengan reputasi Aidil itu, tidak mungkin Aidil tergamak untuk merampas beliau dari adiknya sendiri. Meskipun begitu Nur masih tidak tahu Aidil sebenarnya ada menyimpan perasaan cinta terhadapnya. Nur masih tidak tahu betapa Aidil pula sanggup berkorban segala-galanya demi Adam. Nur masih tidak tahu segala perhatian dari Aidil yang pernah dia miliki sebelum ini datangnya dari perasaan cinta dan sayang tidak berbelah bahagi. Apa akan berlaku seandainya dia tahu?

Yang dia tahu dia tetap masih terpikat dengan Adam yang dikenalinya sebagai kacak, sensitif dan romantik itu. Cuma situasi semasa dan setelah dipermainkan perasaannya dengan begitu zalim sekali, membuatkan Nur lebih berhati-hati sebelum mengambil apa-apa keputusan. Kita semua sedia maklum bahawa Adam telah berubah. Maka sepatutnyalah bagi Nur untuk membantu Adam melengkapkan penghijrahannya.

Benarkah Adam hari ini bukan lagi Adam yang dahulu? Adam yang dahulu membenci Nur Amina dengan menganggapnya sebagai gadis bodoh dan mengikut kata-kata orangtua secara membabi buta. Adam yang dahulu berpeleseran dengan gadis bukan muhrim, tidur sekatil dan meneguk arak sesuka hati. Adam yang dahulu menganggap segala kaedah pendekatan mendidik yang digunakan arwah ayahnya sebagai kolot dan tidak masuk akal.

Apa yang menyebabkan Adam berubah? Kematian anaknya? Muhasabah diri ketika beliau menghabiskan masa dalam penjara di Australia? Ketenangan hati yang beliau perolehi setelah mendekati Islam? Dalam jangka waktu peristiwa-peristiwa ini, aku tidak dapat melihat katalis yang membuatkan Adam sedar bahawa dia kini telah ‘jatuh cinta’ dengan Nur Amina. Perasaan menyesal dan bersalah itu mungkin. Mungkin juga dia merasakan perlu untuk dia bertanggungjawab atas segala kesilapan. Mungkin dia merasakan dia berhutang dengan Nur untuk memberi Nur kebahagiaan yang sepatutnya dia miliki dulu. Tapi cinta? Cinta tidak akan berputik dalam masa sehari. Cinta itu perlu dipupuk, diberi baja, dibelai dan diberi zat secukupnya supaya ia berkembang mekar untuk selama-lamanya. Apakah benar kini dia mencintai Nur Amina melebihi Katrina sendiri sedangkan di satu ketika dia pernah meninggalkan Nur bergantung tak bertali demi berdamping dengan Katrina dua sejoli? Apakah perasaan yang begitu mudah berubah-ubah boleh didefinisikan sebagai cinta sejati?

Beliau mengakui akan kelemahan dirinya ini ketika menceritakan pada Aidil. Sepatutnya, ketika mengerjakan Umrah, beliau tahu beliau perlu ikhlas untuk meniti ke jalan Allah dan bukannya kepingin untuk bertemu semula dengan Nur setelah berpisah selama setahun. Dan Aidil secara tipikalnya memandang perkara ini dari sudut positif. “Seandainya cinta Adam pada isteri Adam membawa Adam ke jalan-Nya, maka cinta itu lebih mulia sifatnya,” memetik kata-kata Aidil.

Apakah ini menjawab persoalan samada Adam benar-benar telah berubah dan takkan kembali pada sifatnya selaku orang yang panas baran dan mementingkan diri sendiri? Di episod seterusnya (mengikut firasat aku) anda akan diperkenalkan dengan satu watak baru bernama Aliya yang dimainkan Ayu Raudhah yang seterusnya akan disunting oleh Aidil sebagai isterinya yang sah.

Selepas itu cuma tinggal 10 episod sahaja lagi sebelum kita tahu kesudahan cerita ini. Namun apa yang akan berlaku dalam episod-episod ini? Mungkinkah Nur akan mengetahui rahsia hati dan perasaan Aidil yang sebenar terhadapnya? Apa akan berlaku kemudian? Apakah nasib Adam dan isteri baru Aidil nanti? Adakah mereka akan dipaksa pula menyertai upacara ‘mari korbankan perasaan masing-masing and live miserably’ atau mungkinkah Nur dan Aidil pula yang akan terus diminta berkorban tanpa kesudahan? Apa pula yang sanggup mereka korbankan demi cinta selepas ini?

Samaada mereka ini memang merupakan pelakon-pelakon handalan yang berjaya mempotretkan emosi watak-watak yang didukungi mereka dengan baik, atau mereka sebenarnya memang tak reti berlakon sehingga membuatkan aku salah interpretasi terhadap drama bersiri ini. Apa pun aku tidak akan tahu jawapannya sehingga menonton episod ke-26 nanti.

“Ko memang dah tade keje lain ke Jai?” Keh keh keh.

4 KoMen:

nur'ain said...

a ah. ko tkde keje ke? meh sini tolong jaga budak.

nz said...

dlm facebook ade group for NurKasih's die hard fans. kekekekekkeek~

Mak Su said...

tak berapa dpt nak baca sbb writings macam bertindan

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

ain : makan budak reti laa (parody katok oh katok lam majalah ujang bg sesapa yg tak mengerti... cis)

inas : aku tak larat laa nak melayan facebook. kang langsung takleh nak layan blog neh lg kang. keh keh...

maksu : mentang2 laa saya pakai istilah 'edidi re-post'...

Post a Comment

Any Comment? Anybody?