10.10.09

EDISI RE-POST : ALTER EGO

Aku tidak pernah berhenti menulis. Aku cuma berhenti menge-post sahaja sekali-sekala. Kebanyakan entri aku yang tak ter-post adalah kerana faktor masa dan teknikal. Sebagai contoh, pernah terjadi beberapa minggu lepas di mana aku tak dapat akses internet dan tambahan pula blog aku neh dilumpuhkan pula akibat spammer yang mencuri password id aku ketika aku mengakses youtube (ye, aku gunakan google account neh almost for everything).

Hakikatnya aku tiada penyesalan untuk tidak menceritakan apa yang sudah basi (outdated) tetapi selaku seorang blogger yang lebih suka menulis berjela-jela berbanding cuba mencari isi, aku dapati ada keperluan untuk aku mempamerkan juga hasil penulisan ini berikutan aku sedang mengalami satu masalah yang paling aku takuti semenjak 2 minggu lepas.

Writer’s block – yes, it’s a real disease guys! Selama neh selalunya aku anggap ia sebagai penyakit mitos semata-mata; seperti amnesia dan lain-lainnya. Namun kini setiap kali aku membuka aplikasi MS-Word dan membuka kalimah bicara, akhirnya ia akan tamat dengan seribu satu karut marut, ayat-ayat yang tunggang langgang tatabahasanya serta tiada isi konkrit untuk dibahaskan.

Jadi kita ambil jalan mudah. Satu ketika dulu aku pernah sibuk meng-kopi pasta forwarded email tetapi zaman itu telah berlalu. Kini kalau aku bukak inbox, yang tinggal cumalah spammers yang tak sudah-sudah nak suruh aku klik iklan mereka agar mereka dapat beberapa sen dari penaja. Oleh itu aku mengambil keputusan untuk merehatkan minda aku seketika jika tidak beberapa minggu sekalipun; dengan cara menyiarkan semula artikel-artikel berhabuk dalam hard disk aku yang belum sempat anda baca. Entri pertama yang aku pilih kali ini bertajuk ‘Alter Ego’

PostScript : Entri asal untuk comeback yang sepatutnya bertarikh 1 Ogos 2009 tapi digantikan pula dengan entri ini ‘Permulaan Sekali Lagi’ yang lebih detail dan masuk akal dengan situasi semasa.



ALTER EGO



Alter seperti yang digambarkan oleh kamus Oxford Digital kat desktop aku bermaksud perubahan dari sudut karekter, penampilan ataupun komposisi. Sementara ego pula lebih bersifat self-esteem atau sifat kendiri. Dalam kata mudahnya maruah diri yang kita dukungi laa. Jadi adakah alter ego bermaksud nilai maruah kita yang sifatnya boleh diubah-ubah? Adakah ini bermakna bila aku memiliki alter ego selaku Akeji Hiroshi, maka nilai maruah aku berlainan berbanding ketika aku menjadi Ajai?

Entahlah, aku pun dok tiru orang je sebenarnya ni. Apa orang lain nak buat, aku pun gatal ikut nak buat. Orang kutuk Michael Jackson, aku ikut gelak sama. Orang sanjung R.I.P Mikail Jackson, aku pun gatal-gatal pergi download balik lagu-lagu lama dia. Orang lain ada masalah kekeliruan identiti sampaikan ada alter ego, aku yang takde masalah neh pun tetiba buat-buat macam ada masalah sama jugak. Masalah betullah…

Yang penting, dalam sudut penulisan aku bagi penggal baru blog aku neh (siap ada penggal-penggal pulak dah) aku akan cuba menulis dari dua perspektif bergantung kepada isu-isu berbangkit. Perspektif Ajai yang merupakan seorang yang berfikiran simple-minded, banyak menggunakan istilah “entah laa…” serta kuat berangan dan berimaginasi mengalahkan Mat Jenin.

Perspektif Akeji pula akan lebih kompleks dari itu. Dah macam ahli falsafah pun ada. Semua benda dia nak ada falsafah, prinsip tersendiri yang mana orang lain tak boleh tegur atau sentuh. Kalau try jugak konpem dia mengamuk pastu keji caci maki apa-apa yang patut. ‘Azwan Ali wannabe’ laa kot si Akeji neh (keh keh).

Tapi tak kira apa pun alter ego aku, aku tetap adalah insan sama yang korang kenali dulu. Mamat super romantik yang sifat jiwa-jiwanya tak boleh dinafikan lagi, serta suka buat lawak pervert tanpa mengira tempat dan masa. Touching, emo dan sensitif masih lagi antara sifat yang dibawa-bawa hingga kini. Dan penghargaan ke atas kehidupan serta benda-benda seni di sekelilingku masih menjadi pegangan. Tidak ada istilah baik atau perangai cam iblis dalam kamus hidup aku. Yang ada cumalah orang yang suka melawan arus. Kalau semua orang tengah berbaik-baik; tetiba aku cucuk jarum bagi bikin panas sama semua orang. Dan tatkala aku dikelilingi makbapak setan; tetiba aku jadi penceramah motivasi memberi nasihat hitu nasihat hini agar mereka tidak jauh tersesat dan kembali semula ke pangkal jalan yang benar.

Siapakah aku sebenarnya? Akulah bukti ketidaksempurnaan makhluk tuhan, di mana aku menyedarkan semua orang bahawa di dunia ini tidak ada orang baik yang tak pernah buat jahat dan tidak ada orang jahat yang tak pernah terfikir benda-benda baik. Akulah pemberi keseimbangan, akulah ‘yin’ dan aku jugalah ‘yang’ dalam dimensi korang. Akulah pelengkap segala-galanya. (Nampak tak ayat neh? Haa, neh ayat berunsurkan perspektif Akeji laa neh)

Sebagai penutup bicara, kalau korang perasan, aku memang jenis yang banyak bunyik. Bukan bermaksud aku ni peramah ke or suka bercakap; tapi ada je benda yang nak dikomplen atau tak puas hati. Ada je isu nak dijadikan renungan. Sampaikan ada member aku bertanya, “Ko nak tulis apa sampai berjela-jela kat blog ko Jai?” Aku kata, “Tunggu aje lah nanti…”

Post a Comment

Any Comment? Anybody?