28.11.09

HMI : ALIZEE

Bahasa paling aku gemar untuk pelajari:

Jepun
Sepanyol
Hindustan
Arab



Bagi aku bahasa-bahasa ini memang indah dan sangat seksi. Tambah-tambah pulak kalau kita fluent/bercakap dalam dialek yang pekat, bertambah stim bunyinya. Huhu.

Tapi ada beberapa bahasa yang aku tak suka. Bunyi dah macam nak terbelit lidah pun ada. Kebanyakannya bahasa di asia tenggara seperti Thailand dan Filipina. Memang aku tak suka nak dengar apatah lagi nak belajar. Entah, rasa macam berdesing ke telinga neh.

Selain tu juga aku tak suka bahasa eropah timur seperti Russia atau Jerman.

Bahasa Perancis juga tergolong dalam kategori ini setelah aku menonton cerita Taxi (versi asal). Kalau DVD aku ada option alihbahasa ke Inggeris memang awal-awal lagi dah aku tukar.

Tapi setelah mendengar lagu Alizee bertajuk Fifty Sixty neh, terasa gatal-gatal pulak nak ikut nyanyi bersama. Heheh.





Yes, beliau memang kiut. Siapakah beliau? Anda tidak kenal? Saya pun tidak kenal sebenarnya. Yang aku tau beliau merupakan puteri pop dalam arena muzik Perancis. Sebenarnya aku mula mengenali beliau setelah ‘diperlihatkan’ (pemilihan bahasa paling sesuai) dengan salah satu video klip yang telah di-compile-kan seperti di bawah. Basically persembahan beliau sama je mengikut lagu ini; dan telah menjadi trademark beliau. Tak kira laa di lokasi berbeza sekalipun biarpun beliau buat persembahan di Jerman ke atau Belanda ke, kat mana sekalipun. Tatau laa apa sebab musababnya. Permintaan yang menggalakkan kot? Agaknya laa… Entah.





Har har har. Aku pasti ramai jantan-jantan di luar sana yang akan mengaku bahawa mereka juga telah ‘diperlihatkan’ dengan video ini sekaligus membuatkan nama beliau tersemat dalam kepala otak kitorang.

Teringat komen seorang penonton di youtube:

“Damn! Now I know how the devil dance…”

~Selepas ini, jika ada seseorang bertanya, ‘apa yang anda tahu mengenai Perancis?’ aku akan jawab, ‘Thierry Henry, Zinedine Zidane, dan Alizee!’~

6 KoMen:

nur'ain said...

Sy pnh tgok skali vid minah ni. Best la gak. Time tu dia sweet dan ayu lagi

tp skang ni dh setaraf ngn inul la kot.. ko suka inul gak ke jai???

nz said...

aku dulu belajar bahse jepon 1 semester je then dah tak sanggup lg sbbnye markah aku teruk nak mampos. alasan utama aku mula2 register utk masuk kelas bahse jepon adlh kerana semata2 aku suke lagu2 anime jepon (ultraman nye lagu best dowh..dan sakura cardcaptor ekekekekekee)

DilOt said...

aku suke bahasa jepun..mcm best je aku tgk kazen2 aku yg blaja kat sane dok berckp...yg paling best, anak2 pun pandai sikit2...

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

ain : "para penonton, bapak-bapak ibu-ibu, semua yang ada di sini"

err, mana ade. aku tak knal pun sape itu inul. lalala...

aku teka ko mule dgr lagu dia zaman die nyanyi 'moi lolita'. betui dak?


inas : aku rase aku pun mungkin akan ambik keputusan cam ko gak kot. ye laa, kita neh kalo nak memang macam2, tapi bila dah merasa mula laa nak tolak ke tepi. keh keh...


dilot : setuju! bile dgr mmg rase cam best/sedap je.

Umi Nazrah said...

kebanyakan lelaki suka alizee. yuhuuu ;)

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

naz : 'kebanyakan' laa...

Post a Comment

Any Comment? Anybody?