29.12.09

ALL ABOUT IMPROV : EPISODE 2

Jika semalam kita sudah bincangkan komedi improv dari kacamata barat, hari ini aku nak menyentuh mengenai industri seni lawak di Malaysia pula.

Di Malaysia, kita sudah dibiasakan dengan konsep sketsa tak kira sama ada lakonan di studio atau lakonan babak-babak yang telah disusun awal mengikut skrip. Bercakap tentang studio, kita memang amat mengenali sitcom seperti Senario dan pelbagai lagi yang sama waktu dengannya. Bagaimanapun ada lakonan babak seperti sitcom Jangan Ketawa dan terbaru adalah Alamak yang disiarkan di Astro. Di RTM pula, mereka lebih selesa melakonkan sketsa berlandaskan kisah setempat atau kemasyarakatan yang dikupas secara am seperti konsep yang pernah kita tonton dalam Pi Mai Pi Mai Tang Tu.

Rancangan Ah-Ha yang pernah aku petik semalam lebih berlandaskan improv yang dicedok dari Amarika kerana jika kita melihat gabungan idea Din Beramboi, Harith Iskandar dan Afdlin Shauki ternyata banyak yang dibuat secara spontan ketika sketsa-sketsa tertentu dirakam. Ini tidak hairan kerana aku percaya Afdlin merupakan antara peminat setia improv apabila mencedok konsep Whose Line Is It Anyway secara bulat-bulat ke dalam rancangan Spontan yang diterbitkannya yang boleh ditonton di Astro Warna ketika ini.

Perbincangan aku mengenai industri perlawakan negara dengan seorang pak lawak yang kecut telurnya apabila disuruh masuk ujibakat Raja Lawak; iaitu Encik Amri, beliau telah banyak mengambil contoh lawak Johan dan Zizan untuk dijadikan bahan rujukan. Johan dan Zizan merupakan peserta musim pertama Raja Lawak yang mana pada mulanya peserta-peserta awal ini masih dalam keadaan terpinga-pinga untuk cuba mencari identiti sebenar rancangan realiti tersebut. Cuma beberapa minggu selepas bertanding secara solo (yang mana sepatutnya digarap sebagai stand-up comic versi melayu) akhirnya mereka berdua dipadankan untuk membuat satu persembahan bersama. Kerana masih berasaskan konsep stand-up (tanpa prop), maka teknik improv telah digunakan beberapa kali oleh mereka ketika itu memperlihatkan hala tuju baru bidang komedi bahasa melayu/Malaysia. Sebagai contoh, Zizan membuka jaketnya dan mencampakkan dalam kereta (secara imaginasi) yang membuatkan Johan sedikit terkejut, menandakan mereka tidak berlatih untuk babak tersebut. Ini yang dipanggil sebagai ‘tawaran’ yang pernah aku cerita sebelum ini yang mana memerlukan Johan untuk membalas reaksi Zizan secara spontan dan bersesuaian.

Bagaimanapun jika diperhatikan secara teliti, sifat Johan sebenarnya lebih suka membina mukadimah terlebih dahulu sebelum memberikan punchline lawak yang hendak disampaikan. Ini bermakna Johan sudah bersedia awal dengan lawaknya tersendiri dan Zizan cuma dilihat lebih banyak mengikut rentak Johan. Namun keistimewaan Zizan adalah beliau seorang yang cukup spontan dan sentiasa ada idea untuk menerima tawaran Johan tersebut. Inilah konsep improv yang sebenar, sedikit berbeda dengan cara lawak otai-otai terdahulu seperti Sabri Yunus, Ali Mamak atau Abon yang mana mereka kebiasaannya berlatih terlebih dahulu untuk memastikan pasangan mereka faham dengan tawaran yang ingin disampaikan dan sudah bersedia lebih awal untuk menyambutnya.

Seorang lagi pelawak Malaysia yang cukup hebat dalam improv ini adalah Aznil Haji Nawawi biarpun beliau lebih dikenali sebagai Emcee (Master Ceremony) berbanding pelawak. Aku mengklasiifikasikan beliau sebagai pelawak kerana beliau pernah menunjukkan bakat komedi beliau dalam bentuk novel bertajuk ‘Yo! It’s Me, Okay!’ berbelas tahun yang dulu. Kerana itu gandingan beliau dan Din Beramboi dalam Radio Era tampak begitu serasi dan menjadi-jadi. Kerana Din Beramboi juga seorang yang pandai menyambut tawaran improv ini.

Aku sebenarnya tertunggu-tunggu untuk improv mula diperkenalkan secara giat dan aktif oleh pelawak Malaysia kerana bagi aku lawak improv lebih bijaksana disamping mengajak penonton untuk berfikir dalam cuba memahami lawaknya. Benar, aku setuju dengan pandangan bahawa Sepah tetap memiliki lawak berkualiti dan hakikat bahawa lawak itu perlu disampaikan secara santai tanpa perlu sebarang kerumitan kerana idea asalnya adalah untuk membawa minda penonton menjadi rileks; tetapi variasi yang ditawarkan improv sebenarnya membolehkan para pelawak mengekalkan momentum lawak mereka pada kadar jangkamasa yang lama dan tidak lapuk dek hujan. Kerana pelawak improv biasanya memiliki stail lawak yang tersendiri seperti kebanyakan pelawak lain, cuma pelawak improv sentiasa tak lekang dengan idea baru dan kepelbagaian yang unik untuk membuatkan para penonton tak kering gusi.

Kita ambil contoh Wayne Brady yang memiliki bakat dalam bidang nyanyian. Apabila beliau terjun ke dalam bidang improv, beliau mengasah bakat beliau untukmencipta lirik secara spontan maka beliau bebas untuk membuat lawak mengikut tema yang diberi atau kesesuaian situasi semasa dalam nyanyian beliau. Di Malaysia, kita ada Dato’ Jamali Shadat yang berbakat untuk meniru mimik selebriti terkenal; tetapi tanpa improv, lawak beliau akan kelihatan sama atau linear sepanjang zaman dan tidak ada pembaharuan.

Aku menyokong lawak yang bijak kerana ia menggamit penonton untuk mentafsir sendiri lawak tersebut sebelum mendapati ia sebagai sesuatu yang kelakar. Apabila setiap individu membuat penilaian tersendiri, maka secara automatik ia akan diangkat sebagai satu cabang seni. Berikut adalah antara lawak-lawak Malaysia yang aku kira sebagai bijak yang aku kumpul melalui permerhatian sendiri serta cadangan dari pak lawak takde telur seperti yang aku ceritakan di atas tadi:

“…saya ternampak satu eksiden motor. Brader pembonceng motorsikal tu menjerit mintak tolong dan mengadu sakit. Saya tensen pastu saya sound dia : Bang, rilek bang. Rilek. Tak payah jerit-jerit bang. Tengok kawan abang tu, senyap je. Abang baru putus kaki, dia putus kepala tapi dia diam je…” – Zizan, Raja Lawak 1

“Kenapa adik karate adik punya kentut? Sebab adik mahu membebaskan diri adik dari kentut adik. Bila adik kasi potong sama itu kentut, maka kentut itu sudah tertinggal dan adik sudah bebas…” – Nabil, Raja Lawak 2

“Sepanjang aku jadi pramugara neh, aku ada dua pengalaman yang aku memang tak boleh lupa; ye laa sebab aku pun baru kerja dua hari kan…” – Sepah, Raja Lawak 3

Kenapa aku kata ini sebagai lawak bijak? Kerana ia memerlukan penyampaian yang sesuai dan bersahaja. Kalau salah cara, punchline itu mungkin tidak akan sampai kepada penonton. Tambah buruk lagi sekiranya anda ketawakan diri anda sendiri ketika membuat lawak-lawak tersebut, sudah pasti hasilnya akan nampak lebih tak kelakar.

Di sini baru kita dapat menilai pelawak mana yang memiliki bakat serius dalam bidang mereka, dan paling penting bagaimana kita mahu mencari pelawak yang boleh bertahan lama kerana kita mesti faham ini sajalah punca pencarian rezeki mereka. Sekiranya mereka benar-benar hebat, apa salahnya kita memberi peluang pada mereka menjadikan bidang lawak sebagai karier sepenuh masa mereka, bukan?

Oh, aku takde Astro kat rumah. Selalunya menumpang tonton di rumah kakak aku sahaja. Maka janganlah anggap entri ini sebagai entri mahu mempromosikan Raja Lawak 4 ataupun Astro Warna sekalipun sebab aku memang tak ambil peduli kecuali bila Raja Lawak dah sampai pusingan akhir nanti. Yang aku ingin tekankan di sini, adakah lawak improv ini memiliki masa depan yang cerah di Malaysia? Aku rasa Afdlin Shauki dan rakan-rakan pasti menyedari potensi ini dan sedang cuba membawa pentas lawak kita ke satu arah yang lebih dinamis dan berdaya saing tinggi. Sama-samalah kita tunggukan.

9 KoMen:

Intan and The Boys said...

lawak bijak dari geng2 afdlin (kebanyakan dari show2 afdlin) memang best! sebab tak bosan, tak terjangka dan kelakar!

=)

Kak Lia said...

pjg lebo info ajai...tp raja lawak tetap tk dpt tempat di mate ati mama....huu....kalo tgk pun....yg iklan2 tu je la....

bukan tk suka...tp tk beminat nk menonton ranc realiti tu....

sitcom lawak yg biase tu memang ade tgk la...

nz said...

aku juga suka pd lawak sedemikian rupa (now only i understand wut r u trying to say).

by the way, mmg susah nak bg org gelak. tp lg susah nak bg org faham agama. org ramai tahu agama, tp tak semua faham agama.

Unknown said...

ni zizan raja lawak ke?? :)

Mak Su said...

lawak sepah memang besh :)

Anonymous said...

sgt suke rncgan spontan kt astro!

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

puterikure2: setuju!

mama: keh keh. ini bukan promosi utk raja lawak oke!

inas: cabaran yang tidak mencabar adalah bukan cabaran. heheh.

cik epal: eleh, kalo btol pon bukan epal nak ngorat pon. :P

maksu: lawak sepah yang tidak bersepah.

antu-satu: aku layan semua! :D

dilot said...

lawak yang secara spontan lebih menarik berbanding dengan lawak memek muka yang dibuat..erk..aku rasa nak karate je org yang buat lawak mcm tu...

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

kalo nak tolong gelak pun rase meremang bulu roma, ye dak?

Post a Comment

Any Comment? Anybody?