21.1.10

UNCHARTERED ENTRY

Bila takde idea, maka bermulalah acara mencarik idea. Kalau tak jumpa idea, maka kita petik saja apa-apa idea yang ada. Macam mana nak ‘ada’kan benda yang takde?

Mudah je. Kita bukak tajuk/topik. Dalam entri kali ini, aku akan bukak beberapa topik untuk dijadikan guideline macam mana kita nak kekal membebel dan banyak bunyik walaupun tatkala tiada isu sebenar yang ingin diperbahaskan.



1. Peribadi – Aku neh dah macam takde kerja lain. Dari Isnin sampai Sabtu; kerja, kerja, kerja. Pastu membuta. Pastu pegi kedai mamak tengok bola. Pastu main futsal. Pastu sambung tido di hari Ahadnya. Start hari Isnin semula, sambung kerja. Huh, patutlaa aku takde idea nak tulis apa.


2. Politik – Beras naik? Jangan makan nasik. Makanlah roti canai. Tepung gandum naik? Janganlah makan roti. Makan ubi keledek tanam sendiri. Gula naik? Janganlah minum air manis. Obesiti. Garam naik? Janganlah masin sangat. Darah tinggi. Minyak masak naik? Janganlah makan kolestrol. Makan angin cuti-cuti 1Malaysia sahaja, yang itu takpe. Kamu kena faham, kerajaan laa neh susah. Banyak cabaran. Ekonomi meleset. Bersamalah berganding bahu dengan kerajaan. Berjimat cermatlah. Apa kamu mahu tengok PM kamu travel ke luar negara naik AirAsia? Tentu kamu tidak mahu kan? Jadi, marilah menyahut seruan kerajaan agar kita dalam negara neh berjimat cermat. Kat luar negara takpe. Kalau korang kat luar negara, belanja laa suka hati korang. Tiada siapa nak pandang atau jeles dengan harta-harta kamu itu. Oh ye, musim pilihanraya pun belum tiba. Jadi baiklah simpan sahaja peluru-peluru itu. Sampai masa, kita hamburkan satu-persatu untuk dijadikan penilaian dalam proses pengundian kita di hari besok.


3. Hiburan/Artis – Ohh, janganlah kita mengambil tahu tentang dunia artis. Kalau kita bergosip, itu sudah bermaksud mengumpat. Berdosa. Biarkanlah mereka. Mereka tak ganggu kita pun waima selalu mengeluarkan statement mengelirukan akidah seperti “I bukak tudung neh sebab nak cari rezeki,” ataupun “I cuma sambut Krismas je, bukan buat salah pun,” ataupun “Kami berdua-duaan dalam bilik itu untuk hafal skrip, bukan berzina. Sila jangan tuduh yang bukan-bukan” ataupun “Saya nyanyi lagu DiGi – I Follow neh bukannya saya nyanyi lagu gereja. Saya masih Islam,” ataupun “Saya berkucupan dengannya bukan kerana nafsu, tetapi kerana matahari terbenam ketika itu yang kelihatan sangat romantik,“ ataupun “Bila saya bercakap bahasa melayu, bunyinya bodoh,” ataupun… Hui, letih laa aku nak petik satu-satu.


4. Tutorial – Tahukah anda, antara cara paling mudah untuk kita mengelakkan orang-orang tak berkenaan masuk ke dalam blog kita sambil mengomen yang bukan-bukan; caranya adalah kekalkan eksklusiviti blog kita hanya pada orang yang kita rasa kita kenal hati budi mereka sahaja. Luangkan masa membaca 2 atau 3 entri mereka. Seandainya rasa berkenan, mula ‘follow’ blog tersebut. Setelah membuat pemerhatian beberapa minggu, anda bolehlah membuat link ke dalam bloglist (tak payah mintak izin pun takpe, itu hak anda, suka hati anda laa) serta memberi komen pada entri-entri mereka. Insya-Allah, ada kesempatan mereka akan menjengah pula blog anda. Tapi jangan mengharapkan ada komen dari mereka. Kalau ada entri yang bersesuaian, nescaya mereka tidak akan lokek untuk berkongsi pendapat samada positif atau negatif. Terpulang kepada cara anda untuk membuka topik dalam penulisan blog anda. Dengan cara ini, anda boleh kenal rapat dengan bloggers lain dengan lebih intim sementelah kebanyakan bloggers di Malaysia ini pun lebih suka menulis perihal kehidupan mereka sehari-hari. Walaupun anda mungkin akan menjadi kurang glemer macam aku, tapi hakikatnya bukan kuantiti sahabat bloggers yang menjamin kebahagiaan dan keseronokan berkongsi cerita dalam blog ini. Tapi kualiti pembaca-pembaca yang menghayati mesej atau sekadar bebelan kosong anda yang akan membuatkan anda tak jemu ber-blog.


5. Jiwang – Err, aku tengah hepi dalam sepi neh. Camne aku nak bukak citer jiwang pulak. Ahhahahaha… I’m single but not available. :P


6. Games/Gadget/Technology – Tepuk poket, tanya laa buku akaun. Kalau dah takde duit, buat cara takde duit. Kalau nak beli barang, belilah barang yang paling praktikal. Sebagai contoh, kalau anda seorang yang bergaji mewah, tapi jarang dok umah sebab asyik kena buat overtime atau outstation, toksah laa menggatal nak beli PS3. Membazir duit, tambahan pula kena beli Blu-Ray original pulak tu lagi. Sila lah beli PSP. Kalau nak henset, belilah Nokia N97. Beli iPhone tapi takde video call terasa bagaikan ditipu sahaja duit beribu-ribu itu. Kalau nak laptop, jangan fikir yang slim-slim, rekabentuk aerodinamik atau home-theatre sound bagai-bagai. Fokuskan pada kuasa pemprosesan, daya RAM serta kapasiti harddisk. Sekurang-kurangnya model terbaik di pasaran ketika ini pun cuma boleh kekal untuk 3-4 tahun penggunaan sahaja. Jadi janganlah membazirkan wang anda ke atas satu-satu produk yang tak praktikal dengan gaya hidup anda.


7. Agama – Amboi, bila tang agama ko taruk last-last ye Jai? Okeh laa. Nak dipermudahkan cerita, manusia neh bila akil baligh je, maka dia sudah bertanggungjawab ke atas semua dosa-dosa yang dia lakukan. Kalau kita buat kemungkaran, kita dapat dosa. Kita tak buat, kita tak dapat dosa. Mudah kan? Tetapi jangan dilupa. Kehidupan selaku muslim/muslimah ini ada ibadat-ibadat fardhunya, ibadat wajibnya. Kalau buat dapat pahala, tak buat pulak boleh dapat dosa. Oleh itu, pada mereka yang dah ada anak, terutama anak yang belum akil baligh, dimintalah jangan penaya kat budak tu. Ajarlah mereka perkara-perkara fardhu supaya boleh dibuat rutin harian mereka. Aku sentuh bab solat (ini untuk yang belum akil baligh je tau), paksa mereka untuk tunaikan solat subuh dan maghrib sahaja dulu. Kecualikan mereka dari menunaikan tiga solat yang lain. Hikmahnya? Solat subuh dan maghrib ini adalah solat yang rakaatnya paling sedikit. Tak susah nak buat tapi susah nak diamalkan sebab solat subuh kena bangun pagi dan solat maghrib pula kena kejar waktu sebelum isyak. Andai dua solat ini sudah dapat dikuasai, 3 solat lain yang walaupun 4 rakaat itu, nescaya akan dianggap kacang sahaja untuk ditunaikan bagi anak-anak anda. Secara tidak langsung apabila sudah akil baligh, ini akan menjadi rutin harian kehidupan mereka sama seperti gosok gigi, mandi dan makan setiap hari. Janganlah jadi seperti aku yang masih merangkak-rangkak nak melatih diri menunaikan yang fardhu tatkala sudah bertaraf boleh jadi bapak orang ini. Huhu.



Hah! Dalam takde idea pun dah tujuh tajuk yang aku berjaya ulas kali neh. Ahahahahahahaha! Shabbas bhetti!

7 KoMen:

Mak Su said...

wahhh, byk cerita ni, maksu tak tahu nak komen apa.... ;P

tapi, kita kawan kan....

Intan and The Boys said...

:)
bila dah panjang lebar ko citer ni, aku lak abis idea nak komen apa.

cuma 1, part berkucupan kerana terpengaruh dengan melihat matahari terbenam tu memang sangat2 nonsense. huhuhu~ ntah apa2 si ashraf tu.
;P

wawa syaida said...

hye mr ajai...ko single mingle eyy =)

Brader Black said...

Ai loike la yu ni. U single lg kan?

Jom kite kapel.. :)

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

maksu : appadaaa maksu. kita sahabat laa. keh keh.

princesstortoise : hahah! kalo bab ajak ngumpat artis mmg ko nak ngejoin nyer kan?

wawa : je laa wawa junior juice. eh ko pon single kan? same laa kite. ehem ehem...

parjo : ai geli ngan janggut yu!

AkubukanSofiaJane said...

hahahah.kalo takde idea mulalah nak merepek kan? hikhk.but usually, kalo i takde idea mula menulis di bawah kadar tak sedar jugak.org bace pon macam nak maki kot..hahhaa..

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

haha. at that time, kite cuma mampu cakap : blog aku, suke aku laa...

keh keh keh...

Post a Comment

Any Comment? Anybody?