15.2.10

ASIAN FOOD CHANNEL

Dulu aku pernah ada Astro. Kemudian tidak ada. Sekarang ada balik.

Ehh apa aku merepek neh.

Cenggini. Kalau aku dok menghadap Astro, pastu tatau nak browse channel apa, kebiasaannya aku akan bukak Asian Food Channel. Pertama kali aku terserempak ketika channel ini mula-mula diserapkan dalam pakej Astro, sewaktu tu menayangkan siaran ulangan Kuali yang pernah feymes masa zaman aku sekolah dulu. Time tu zaman kegemilangan Dato’ Chef Wan (sekarang pun gemilang lagi apa).

Melayari program-program yang disiarkan, aku tertarik dengan Hell’s Kitchen. Mengenai seorang chef garang dan suka mencarut serta unorthodox pula tu. Ada satu episod neh beliau menternak seekor babi di belakang rumah, sempat bermesra-mesraan pula sambil diperkenalkan dengan anak-anak beliau sebagai binatang peliharaan. Lalu sampai satu tempoh masa babi tersebut akan disembelih nanti untuk dibuat masakan bagi satu event yang akan datang. Matlamatnya hanya satu. Mahu mengkaji eksperimen bagaimanakah mahu mendapatkan babi yang paling gemuk. Ada yang kata bagi minum beer; maka selambalah dia menegukkan beer kepada babi tersebut. Mak aih gila dia neh.

Tapi yang membuatkan aku terkejut banget apabila terdapat satu segmen di mana dia mau menggalakkan orang bujang supaya belajar memasak di rumah sendiri berbanding sekadar makan kedai atau order pizza. Rumah yang akan dia kunjungi, akan dia periksa segala macam; dari kelengkapan dapur yang sempurna sehinggalah bekalan stok makanan di dalam peti sejuk. Ada sekumpulan orang bujang neh, memang teruk gila dapurnya siap bersawang lagi. Habis dia mencarut maki hamun sesuka hati seolah-olah mahu mengatakan mamat-mamat tadi pergi mati lagi baik.

Untuk melengkapkan segmen (atau cerita) maka beliau berjanji akan cuba mengajar resepi yang mudah, ringkas, sedap dan kaya dengan flavor (rasa). Nak tau apa resepi tu? Ayam masak gulai lemak cili api! Hambik ko. Tak tau laa aku kat mana dia belajar atau samada dia pernah datang Malaysia tapi dia memang ada mention nama negara neh laa sebagai tempat asal resepi terbabit.

Cara penyediaannya hampir serupa. Cili tetap ditumbuk dalam batu lesung. Cuma dia menggunakan santan kotak dan dia juga mencadangkan boleh diganti dengan susu cair di masa akan datang. Daging ayam yang digunakan adalah bahagian dada tanpa tulang, so agak besar jugak laa. Dan dia jugak memasak nasik (tapi kat sana standard basmathi je, tak jumpa beras 5% kandungan hancur neh).

Tapi standard omputeh laa, bila makan masakan melayu, nasi dibuat ulam dan ayam dibuat ruji. Haha macam kelakar pulak aku tengok dorang senduk nasik cenonet je tak sampai satu senduk padahal ayam penuh satu pinggan.

Tapi rancangan tu dah takde. Aku pun tatau nama chef dia. Dan malas pula nak menggugel.

Sekarang aku tengah layan beberapa program yang agak menarik di sana. Di antaranya:



1) Fresh with Anna Olson – hot MILF from Canada yang specialty-nya membuat desert. Beliau juga suka bereksperimen dengan sayur-sayuran hijau segar dari kebun.



2) Nigella Bites – Minah British yang sukakan persembahan resepi exotic. Nampak macam obsess dengan coklat tapi aku tak berapa pasti sangat tang tu.



3) Coco Cooks – dihoskan selebriti Hong Kong Coco Chiang. Sebenarnya aku tak paham apa yang dia masak sebab dia lebih menumpukan pada temuramah dengan artis jemputan yang kebiasaannya pelakon dan penyanyi Hong Kong. Tapi cara perbualannya menarik dan sassy seumpama sedang berborak dengan sahabat lama di kedai kopi.



4) French Food at Home – Dihoskan pula Laura Calder. Sebenarnya aku tak sempat lagi tengok, cuma sekadar dapat tengok promo je sebab ini siri baru dan belum ada ulangan di hari minggu. Ye, aku cuma menonton Astro di hari minggu sahaja. Adat laa orang yang rajin membanting tulang laa katakan.



“Jai, aku kompius laa. Ko tengok Asian Food Channel neh sebab apa?”
“Sebab nak tengok resepi laa. Aku suka tengok dorang mix-mix kan ingredients pastu aku suka tengok chef memotong dengan pisau Kai mereka. Nampak professional, terlatih dan bersahaja. Makanan juga nampak menyelerakan (walaupun haram, huhu)”
Betul ke Jai? Ko cakap dengan aku betul-betul.”
“Betul laa. Kenapa?”
“Hmm… Takde apa.”


Kadang-kadang tak paham laa aku dengan sesetengah orang neh. Apahal ekk?




~”Mangkuk ko Jai!”~

1 KoMen:

Mohammad Al-Aiman said...

sial la
ak minat kt nigella
hahaha
tp ak minat kt jamie jgk
style cara dier masak
smpai ak bleh terbau2 even tgk jer dier msk

Post a Comment

Any Comment? Anybody?