27.2.10

HMI : CARIK DAN MUSNAH!

Kepada mereka yang menimbulkan persoalan seperti “eh Jai, ko bukan peminat dangdut ke?” maka anda tergolong dalam golongan orang-orang yang rugi seperti Encik Amri yang separa bangang kerana tidak sedar bahawa aku boleh mendengar semua jenis muzik, termasuk grindcore jugak walaupun aku belum jatuh cinta dengannya. :P

Apa pun aku memang meminati muzik. Dan aku lebih menjurus kepada bunyi-bunyian instrumen seperti gitar dan dram dan violin dan piano dan… dan semua laa senang cerita. Aku suka orchestra muzik yang memerlukan simfoni penuh harmoni garapan konduktor berpengalaman luas dalam bidangnya. Aku suka kumpulan Muse yang kreatif bermain dengan bunyian sampler walaupun tidak terlalu over seperti Radiohead yang memeningkan kepala itu. Kalau bunyian berasaskan techno, di Malaysia sudah ramai DJ seperti T-Bone dari kumpulan Too Phat dan DJ Cza dari kumpulan Ahli Fiqir. Tak dilupakan juga Cat Farish berbakat besar dalam mengalunkan irama menggunakan keyboard. Alunan muzik klasik – tidak memerlukan satu pancaragam pun – sudah boleh menghasilkan muzik menarik. Ingat lagi pada mainan violin Vanessa Mae yang mengasimilasi irama moden dan klasik? Namun jika mahu meriah pun apa salahnya, menarik juga. Pak Ngah adalah nama besar yang mampu memeriahkan muzik walaupun beliau cuma tertumpu dalam bidang irama melayu.

Eminem, rapper berkulit putih yang memecah dominasi kulit hitam; sekaligus memperlihatkan usaha Vanilla Ice satu ketika dulu tampak seperti budak-budak tak cukup umur sahaja. Apakah rahsia beliau? Beliau tidak memfokuskan pada pemujaan tubuh badan wanita semata-mata. Ataupun mengupas elemen gangsta rap secara menyeluruh. Beliau bercerita kisah hidupnya dan perspektif dalam lagunya, dan paling penting beliau bercerita dari sudut hati, dibantu pula irama menarik kelolaan Dr. Dre. Untuk lebih versatility dalam irama rapping, muncul pula band-band rapcore seperti Linkin Park dan Limp Bizkit. Limp Bizkit agak lebih poyo dan tak serius, tetapi Linkin Park telah meletakkan standard yang cukup tinggi untuk genre ini. Gabungan muzik DJ Hahn dengan gitar dan drum, Mike Shinoda pula kelihatan amat cool dalam rapping-nya. Belum lagi nak sentuh kehebatan vokal Chester Bennington terjerit-jerit seolah-olah anak tekak nak tercabut tapi tetap tak tercabut jugak tu.

Dan jangan dilupa, aku juga penggemar lagu Hindustan dan tamil terutama karya A. R. Rahman. Andrea Bocelli dengan lagu Con Te Partiro-nya juga berjaya membuatkan aku jatuh cinta. Lagu jepun, perancis, sepanyol, Indonesia apatah lagi. Dan baru-baru ini aku diperkenalkan pula dengan Maher Zain.

Jadi, apa ke halnya kalau aku nak katakan yang aku gemarkan lagu Metallica, bukan?

Aku jarang mendengar lagu Metallica. Malahan, aku pertama kali mendengar lagu mereka ketika aku menggilai kumpulan XPDC. Ada yang mengatakan lagu Senapang Patah mereka merupakan plagiat dari lagu Enter Sandman. Itulah lagu pertama Metallica yang aku ikuti.

Baru-baru ini Kak Kema berjaya menggoda aku untuk menghayati gorengan gitar kumpulan Metallica dalam lagu mereka dari tahun 1983 yang lalu. Aku agak skeptikal kalau bercerita pasal gitar karan kerana bagi aku Nirvana sudah menjadi raja bertakhta di hati jika hendak diceritakan alunan gitar karan paling power dalam dunia. Namun lagu Seek And Destroy dendangan Metallica ini berjaya membuatkan aku terfikir semula kedudukan Nirvana dalam hati aku. Cewah! Haha!

Layankan. Sila hangguk kepala ramai-ramai okeh. “Let loose, man!”


2 KoMen:

NuRul said...

uuuiikk byak gak genre lagu ekeji suke~~~

Mohammad Al-Aiman said...

stings,scoin,success,spoon,screen adalah band paling best di tanah air
yeah!

Post a Comment

Any Comment? Anybody?