18.2.10

JIKALAU AKU…

Mesti ada yang tak tahu lagi yang aku pernah konon-konon bercita-cita nak jadi pengarah. Tak kisah laa drama ke filem ke. Aku memang kuat mengarah je kerjanya. Haha.

Sebenarnya memula dulu aku nak jadi pelakon. Lepas tu pengarah. Lepas tu penulis skrip dan sekarang kalau aku ada duit, aku nak jadi penerbit je. Pehh, tinggi betul level insecurity aku terhadap kemampuan diri sendiri.

Ahh, aku mengerti result SPM aku yang tak boleh blah serta ketidak-mampuan kewangan makbapak aku telah menghalang aku dari mengejar pencapaian ilmu dalam bidang yang aku inginkan. Teringat kata-kata Aiman :

“Mak bapak sekarang neh kalau dengar anak dia nak main bola, dorang akan kata : main bola kau dapat apa? Baik kau belajar jadi doktor!”

Institusi pengajian awam juga pandai mengagihkan kuota kursus supaya tidak akan ada lambakan graduan yang memiliki sijil yang sama di pasaran. Tapi apa hasilnya? Heheh, neh dah bukak cerita pasal dasar pendidikan negara lak neh.

Senang cerita aku follow je laa prinsip hidup ini : “Kalau kamu dah takde duit, buatlah cara macam orang takde duit.” Lagipun memang itulah saranan kerajaan pun kan? :P

Tetapi jikalau aku diberikan peluang untuk mempelajari bidang yang aku suka, pasti aku memilih bidang perfileman. Kerana aku suka bercerita walaupun kebanyakannya tak ada isi dan cuma di tahap membebel menyakitkan telinga sahaja.

Cuma, kalau aku menjadi pengarah, signature aku akan lebih tertumpu pada montaj intro filem tersebut. Aku lebih suka memulakan cerita dengan adegan bangun pagi atau morning routine. Tanpa memfokuskan pada wajah watak, aku akan pan camera ke arah prop yang digunakan seperti sikat, minyak rambut, tangan yang sedang memacakkan rambut, mengikat butang baju kemeja dan sebagainya. Aku tatau laa kenapa tapi aku suka memulakan sebuah cerita dengan intro di pagi hari yang baru bermula penuh segar.

Aku bukan kaki photographer atau peminat lensa, maka sukar aku nak bayangkan untuk meniru gaya Michael Bay yang gemar meletak kamera di pintu kereta atau pedal basikal seperti dalam filem Transformer. Aku tak mementingkan seni visual, aku lebih suka jika gambar-gambar aku dapat memfokuskan pada penceritaan yang aku nak sampaikan. A picture could say a thousand words. Bayangkan bagaimana sebuah novel yang boleh mencecah seribu muka surat dapat dipadatkan dalam filem yang mempunyai masa tayangan beberapa jam sahaja.

Idea aku tidaklah kreatif, lantaran visi aku tadi sebenarnya sudah banyak dipraktikkan oleh pembikin filem lain. Tapi yang kena difahamkan di sini adalah; aku lebih suka penceritaan yang detail berbanding perkara-perkara lain seperti pelakon kacak/seksi, prop, wardrobe dan sebagainya. Bagi aku itu sekadar bonus sahaja dalam usaha menampakkan hasil filem anda tidak dibuat secara main-main.

Berikut aku sertakan contoh montaj dari drama bersiri Dexter yang bagi aku sangat kreatif dan mendefinisikan konsep cerita ini secara keseluruhannya.



Sah, aku memang kuat berangan je lebih nampaknya.

2 KoMen:

Mak Su said...

maksu pun kuat verangan. maksu baru jer verangan nak jadik penerbit wayang gambar dengan duit sponsor dari ajai. oops!

Mohammad Al-Aiman said...

dexter mmg style
ak suke
3 season citer dier mmg menarik da the bomb

errr...
bleh tolong donlod kn x?
=P

Post a Comment

Any Comment? Anybody?