25.2.10

KEPALA HOTAK SAYA

Dah lama tak menulis entri baru yang panjang berjela. Meh aku balas dendam untuk hari ini meh. Moga-moga aku akan dapat kembali mood dan sentuhan membebel aku yang kian pudar semenjak dua minggu lalu. Mudah-mudahan.

Ehem, untuk entri ke-200 ini (sepanjang 3 tahun aku ber-blog, huhu) aku akan mulakan penceritaan bermula pagi tadi, lebih tepat lagi jam 3.35 pagi. Dalam pada takde mood mulanya, tetiba datang pulak kegatalan aku untuk menonton siaran bola di kedai mamak berhampiran. Saingan Champion’s League sedang berlangsung menampilkan kelab Inter Milan menentang Chelsea. Agak ironi kerana pengurus Inter, Jose Mourinho dahulunya mencipta nama yang gah di Chelsea manakala pengurus Chelsea pula, Carlo Ancelotti merupakan bekas pengurus AC Milan – seteru utama Inter dalam Serie A. Dan perlawanan malam tadi berlangsung di San Siro, stadium yang tidak asing bagi Ancelotti kerana ia menjadi tuan rumah bagi Inter dan AC Milan juga.

Sebelum menghidupkan enjin kereta, aku sempat menjengah website Champion’s League untuk melihat apa yang patut. Mana laa tau San Siro dilanda banjir ke atau dibom pengganas ke – maka perlawanan ditundakan; sesia je laa aku pergi kedai mamak kalau macam tuh. Apa yang membuatkan aku terkejut kemudiannya adalah apabila melihat update jaringan menyaksikan Inter mendahului dengan jaringan Diego Milito seawal minit ke-3 permainan. Apakah Terry sakit pinggang? Apakah Peter Cech patah kaki? (hehe, part neh agak cabul sikit)

Sambil berfikir, aku meneruskan perjalanan. Sejurus tiba di kedai mamak berhampiran, seperti diduga keadaan agak sesak. Tapi aku memang pakar menyelit sementelah badanku ini amat kecil sifatnya maka tidak mustahil orang boleh mengaitkan aku untuk mengatakan aku neh comel. Sekian, terima kasih.

Di sebalik kecomelanku itu (tak relevan), aku melihat Chelsea lebih banyak memegang possession tetapi Inter bermain lebih kemas. Ini membuktikan teori aku bahawa Mourinho sememangnya pakar taktikal yang tiada tolok bandingnya di dunia. Biar apa pun pasukan yang dibimbingnya, beliau dilihat dapat melihat ruang-ruang yang ada untuk dieksploitasi dengan formasi pasukannya. Kerana itu beliau tidak mengambil masa yang lama untuk popular dan mencipta nama. Membawa kelab Porto secara tiba-tiba menjulang piala Champion’s League 6 tahun lepas, beliau menyambung pula persembahan hebat mengubah nasib Chelsea untuk kembali menjadi pesaing utama dalam Premier League. Aku teringat aku pernah menonton satu snapshot dari cameraman sedang menunjukkkan Mourinho membuat catatan taktikal defense bagi Chelsea dan sungguh-sungguh aku teruja melihat gambar itu. Terasa seperti sedang melihat Leonardo Da Vinci sedang cuba mereka bentuk helikopter pertama dunia. Ngeh ngeh!

Pada ketika Inter mendahului itu, kedengaran suara mamat di belakang aku yang berbunyi cukup lantang: “Chelsea memang tak boleh blah! Player asyik ingat nak main pompuan je. Mana reti dah nak main bola.”

Eh, bukan main pompuan ngan bola sama je ke? Kena ada foreplay gak – sesi memanaskan badan. Kena pandai gentel bola, kena masukkan bola dalam gol. Err, aku neh macam nak mencarik pasal je dengan ayat neh. Haha, padahal memang aku sokong Inter malam tadi. Tapi aku tetap tak suka berhadapan dengan orang-orang yang berhujah laksana mereka yang tak bersekolah. Nak sinis pun biarlah kreatif sikit beb!

Kemudian aku terlihat kelibat pasangan hot yang baru tiba di kedai itu. Sepanjang berjalan mencari tempat duduk, kiri kanan orang dok memalingkan kepala melihat keindahan ciptaan tuhan (walaupun telah di-modified sedikit tang rambut dan mekap yang serba ringkas). Di mana si lelakinya begitu macho dengan baju fit menampakkan body konon sasa (esok dah kawen boyot gak ko nanti). Rambut pacak-pacak berserta dye perang dihujungnya. Si gadisnya pula, mak aih, pipi mancung, hidung tersorong-sorong. Eh melawak beb. Cun gila okeh! Putih, gebu, kulit licin. Ala-ala kacukan Bunga Citra dengan Nia Ramadhani gitu. Dan… 36C kot. Percayalah!

Sejurus memberikan aku ilham untuk idea cerita baru. Kepala otak aku neh memang penuh dengan idea-idea skrip cerita. Buat masa ini aku dah ada 6 jalan cerita berasingan. Di antaranya aku dah bagi tajuk pun; 6 Darjah, Hikayat Bujang Senang, Hang Lagenda, Samar, yang dua lagi masih dalam proses working title.

Nak aku cerita ke storyline dia satu-satu? Haa, toksah. Penat je aku nak tulis draft kat sini nanti. Cukup laa aku simpan je dalam kepala otak. Besok kalau aku dah berjaya menuntut ilmu nak buat novel, akan aku ikut jejak langkah Ahadiat Akashah dan Ramlee Awang Murshid. Heheh! Berwak-wak-san sungguh aku neh rupanya.

Berbalik pada pasangan tadi, idea yang aku dapat adalah agak simple. Di mana lelaki hensem versus lelaki yang memang tak hensem langsung. Persekitarannya pula adalah di kampus atau mungkin aku akan lebih suka explore lanskap penceritaan yang lain. Mungkin dalam sebuah pejabat kecil-kecilan macam dalam cerita Office Space ataupun Wanted. Heroinnya adalah seorang gadis hot yang single dan mengaku tak memilih paras rupa. Si lelaki hensem tadi yang baru diterima bekerja sudah mula menyasarkan untuk mengorat heroin tadi sementara lelaki tak hensem (kedua-dua lelaki ini adalah protagonist) itu pula yang selama ini asyik bersabar dalam usaha mengoratnya merasakan kian tercabar dan tersepit. Maka bermulalah drama politik pejabat yang agresif berunsurkan romantik komedi sikit-sikit. Sehingga di akhirnya lelaki hensem tadi jugak yang berjaya mendapat heroin tersebut kerana aku percaya tak kira hensem atau tidak; setiap lelaki ada kualiti tersendiri dalam usaha mengoratnya itu. Ia seumpama mengatakan “ada pasangan yang telah dicipta dan ditakdirkan untuk setiap orang” tapi pada masa yang sama tidak menafikan bahawa “yang cantik itu pasangannya adalah cantik jugak”. Kerana kalau kita cuba menafikan salah satu dari petikan ayat itu, maka akan terdapat kelompongan dalam kita menjustifikasi kehidupan yang penuh keindahan, kemanisan ini namun tetap terdapat kepura-puraan dan kehanyutan emosi terselit di sepanjang itu. That’s life, man! Get use to it.

Tengah syok-syok berkesusah-sasteraan dalam minda, tetiba aku diganggu bunyi bising dam dam dum dari sebuah kereta Viva yang baru tiba di parking kedai mamak itu. Entah lagu tekno apa yang dimainkan, aku seperti biasa cuba menahan sabar dan berusaha untuk berfikiran positif. Tapi mungkin kerana fikiran aku yang agak serabut ketika itu kerana sedang membayangkan plot cerita serta menonton bola pada masa yang sama; aku tidak dapat lari dari mencarut dalam hati sekali sekala.

Satu – “Engko neh terlalu pekak sangat ke sampaikan nak pasang audio yang boleh didengari sejauh 5 kilometer neh? Orang pekak pun tahu tak pasang radio. Apa ke mangkuk gila mamat neh?!”

Dua – “Kekurangan kasih sayang dan perhatian ke? Seronok dan teruja gila bila dia tengok satu kedai usyar dia dengan kereta ‘jambu’ dia tuh. Huh!”

Tiga – “Kenapa ko boleh bajet yang lagu ko pasang tu, semua orang nak dengar? Woi, aku pun ada tracklist lagu aku sendiri laa. Tak payah ko nak pasang kat speaker konon macam laa ko tu DJ popular. Lagu stok ayam berkokok ada hati nak promote kat orang konon. Shit betul taste engko neh.”

Tengah-tengah mencarut, baru aku perasan pasangan hot dan mendapat perhatian ramai tadi tidak banyak berbual sebaliknya mata hanya melekap di skrin TV. Mungkinkah kedua-duanya adalah peminat fanatik bolasepak? Wahh, heaven. Idaman aku tuh!

Aku meneruskan pemerhatian terhadap sukan nombor satu dunia tadi. Salomon Kalou berjaya menyepak masuk bola dari luar kotak penalti setelah terdapat kekeliruan dalam sudut pertahanan Inter yang menyaksikan Julio Cesar gagal melihat bola menuju ke arahnya. Beliau sempat menampan tetapi agak terlewat dan tampanannya itu tidak berjaya mengekang bola dari menerjah gawang gol. Agak ajaib kerana Kalou pada malam tadi dilihat agresif di hadapan pintu gol namun seringkali hilang punca dalam penyudahnya. Aksi yang ditampilkan kali ini bolehlah dikatakan agak bernasib baik.

Tiba-tiba Esteban Cambiasso menjaringkan gol cantik buat Inter. Rata-rata penonton kedai mamak yang aku percaya 70% adalah penyokong Chelsea terdiam sahaja. Ternyata Inter cukup gah bermain di tempat sendiri. Cuma beberapa minit saja dapat mendiamkan keghairahan Chelsea cuba mencipta kemenangan di stadium Itali.

Sejurus hanya 4 minit kemudian, Peter Cech pula tiba-tiba menjadi tempang – dan baru aku terperasan akan sesuatu. Pasangan hot tadi ligat berborak, mungkin membincangkan insiden yang berlaku ke atas penjaga gol terkemuka Chelsea itu. Namun apa yang menarik perhatian aku adalah mereka berbahasa menggunakan isyarat tangan. Maka bermaksud mereka bisu atau pekak (bapak aku kata orang bisu tak semestinya pekak tapi orang pekak kebiasaannya bisu). Membuatkan aku terkesima seketika. Pasangan yang begitu cantik setiap seorangnya pada paras rupa, rupa-rupanya ada masalah kekurangan upaya.

Untuk situasi seperti ini, pemikiran aku menjadi lebih tajam dalam memerhati dan mengolah senario yang ada. Aku lihat si lelaki meletakkan henfon dan wallet di atas meja. Maka memungkinkan telahan bahawa yang mengalami kecacatan ini adalah si gadis. Aku tertanya pada diri sendiri – untuk orang yang tidak tahu bahasa isyarat tangan seperti aku, sejauh manakah aku sanggup mempelajarinya andaikata ia membuka peluang untuk aku merapati gadis se’hot’ ini? Sekali lagi, aku tersenyum sendirian, “weh, aku tak hensem laa, tak relevan okeh soalan tu!” :P

Lantas aku mendefinisikan semula cerita rekaan aku tadi. Ia memberi impak besar seandainya si protagonist yang hensem tadi mahu mengorat heroin tetapi terpaksa menempuh kesusahan yang tak terjangka. Apakah beliau sanggup lakukan? Apakah protagonist yang tidak hensem itu pula sanggup bersusah payah demi memuaskan nafsu mahu berpacaran dengan gadis semata-mata cantik di padangan mata, sedangkan hati budi belum kenal pun lagi itu?

Ini mungkin menjadi katalis atau keypoint dalam klimaks cerita aku. Sekaligus kembali memadamkan ending yang aku concludekan dalam kesinisan sebentar tadi. Mungkin aku boleh membuat cerita yang memiliki mesej lebih besar dari sekadar peristiwa cinta pandang pertama (yang mana bagi aku memang tak masuk akal langsung, tak kira bagaimana pun kita cuba twist-kan ia).

Oh ye, maggi goreng ayam, nasi goreng mamak, satu set fries, serta masing-masing 2 gelas Nescafe tarik dan teh tarik, kesemuanya berharga RM18.80 ye. Mahal ke? Aku rasa mahal. Lalu, dengan muka kelat, aku mengadap tokey di kaunter.

Tak, aku tak makan sorang. Aku makan dengan bos aku laa…

Habis cerita. Tahniah kerana anda berjaya membuang masa lagi di blog ku ini. Kah Kah!

2 KoMen:

Mak Su said...

hah tu diaaa.... sekali dah menulis, luahkan segala yang ada. oh yeahhh

mahal ler.... :(

Mohammad Al-Aiman said...

tu la hkeindahan makhluk ciptaan tuhan
tidak semuanya sempurna
=)

Post a Comment

Any Comment? Anybody?