17.2.10

NAIK COURT

Dah tengok promo Courts Mammoth baru-baru neh?

Ia dipaparkan dalam sebuah rancangan gimik bertajuk Price Point (tak pasti laa rancangan ni betul wujud ke tak) sambil pengacara Naz menemubual Pengarah Negara Courts, Chris Yong untuk mengetahui apa yang ditawarkan Courts bagi tahun 2010 ini.

Now, usually aku akan berfikiran sinis terhadap apa-apa promo marketing yang ada kaitan dengan kapitalisma. Masing-masing TM, Maxis, Apple pernah dibincangkan di blog ini. Astro juga tidak aku gemari dengan polisi perniagaan mereka. Tetapi untuk kes Courts ini, aku terpaksa cakap yang aku agak kagum sedikit.

Pertama, mereka mengkaji harga pasaran demi memastikan harga mereka terendah. Itu tiada apa yang pelik. Peperangan harga antara Tesco, Carrefour dan Giant pun sudah lama berlangsung.

Kedua, mereka cuba memastikan hadiah percuma yang diberi atas pembelian adalah relevan dan praktikal. Sebagai contoh, jika membeli TV, percuma DVD player dan bukannya tuala tangan atau pembakar roti. Maka pembeli akan merasa pembelian mereka lebih berbaloi dan memiliki money value.

Ketiga, mereka menerangkan kaedah pembelian pukal yang mereka lakukan menjurus kepada diskaun besar-besaran yang mereka nikmati dalam memenuhkan stok-stok di kedai. Pemilihan lokasi kedai juga amat penting demi memastikan harga sewaan adalah antara yang termurah supaya mereka dapat menyalurkan penjimatan ini untuk pelanggan nikmati harga yang paling rendah di pasaran.

Kebiasaannya sukar bagi mana-mana pemasar besar mahu berkongsi cerita strategi perniagaan mereka.

Okeh, anda mungkin pernah ada sejarah hitam dengan Courts. Aku sendiri pernah melihat kakak aku membeli peti sejuk comel yang sepatutnya berharga RM600 tetapi menjadi RM1500 apabila dicampur faedah membuat hutang bulanan. Aku juga tahu mereka sangat hostile dalam usaha memungut hutang. Lambat bayar 1 bulan, bersiap sedia laa anda untuk dapat panggilan hangit setiap hari.

Tapi itu adalah principle of business. Bukan polisi.

Aku tahu bahawa setiap soalan yang ditanyakan Naz itu telah di-choreograph-kan untuk pihak Courts menekankan point-point positif dalam pemasaran mereka.

Tapi aku, selaku insan yang banyak-bunyik serta kuat komplen, mengakui bahawa aku perlu judge mereka dengan adil, maka aku memberikan ‘thumbs-up’ kepada Courts Mammoth Sdn. Bhd.

Dan sekiranya mereka juga sanggup nak bayar royalti pada aku, aku dengan hati terbuka sanggup menadah tangan menerima.



~P1 neh bila nak bayar royalti aku neh?!~

4 KoMen:

Intan and The Boys said...

pandai betul ko amek kesempatan ek ajai. hehehehe~

Mak Su said...

maksu ngaku, maksu ada beli perabut ngan kots memot, tapi kureng tahan ler barangannyer, cepat rosak... tapi hutang tatappp kena bayar... huhuhu

baginda® said...

ku ingat naik makamah.. hadui ai.. terkene2

Anonymous said...

Harga mereka tu memang hebat! Syabas Courts!

Post a Comment

Any Comment? Anybody?