9.2.10

PAPADOM

Sebuah cerita yang berjaya membuatkan aku menelan air liur melihat ayam goreng perang keemasan beserta papadom yang saiz gedabak itu. Haha.

Aku melanggar pantang kerana satu ketika dulu aku kata aku taknak tengok Papadom sebab ada Liyana Jasmay. Tapi bila anda keboringan seperti aku, anda akan terkejut dengan apa yang anda sanggup lakukan untuk menghilangkan boring itu.

Namun malangnya aktiviti online streamingku itu terbantut dek kerana Megavideo yang lahanat hanya membenarkan aku streaming 72 minit (continuous) sahaja sehari.

Cis, buat rugi aku punya fair usage je.

Karya Afdlin Shauki seringkali mengagumkan aku walaupun tetap tak dapat lari dari dikutuk, dicela, dikritik seadanya apa-apa yang aku nampak slack atau tak puashati. Ye, aku memang banyak bunyik.

Sepatutnya aku review cerita Setem terlebih dahulu walaupun ia bukan karya Afdlin pun. Tapi takpe laa. Next time aku buat.

Mari dengar celotehan aku mengenai watak-watak yang dipaparkan dalam filem Papadom (tak dapat nak review penuh, teehehehe) yang telah berjaya menggondol anugerah di Festival Filem Malaysia ini.


Afdlin – Saadom : Afdlin telah mendukung watak yang antara paling sesuai untuknya, menguatkan teori aku mengatakan memang patut Afdlin menjadi pelakon pembantu dalam filem Setem. Beliau memiliki karisma unik dan tersendiri tetapi tidak semua watak sesuai untuknya. Ini antara persembahan beliau paling baik dan berkesan sementelah aku percaya pembangunan watak Saadom ini memang 100% dilakukan olehnya sendiri. Markah A untuk beliau.

Norkhiriah – Moon/Munira : Beliau memang pelakon yang baik yang boleh membawa banyak genre watak. Tetapi sense of humour yang beliau miliki membolehkan beliau kelihatan serasi dengan Afdlin dalam filem ini walaupun watak beliau sebenarnya adalah seorang isteri dan ibu yang serius.

Liyana Jasmay – Miasara : Sifat gedik dan sassy yang sangat dibuat-buat (atau memang semulajadi? :P) menjengkelkan dan terasa seperti nak pijak-pijak sahaja kepala beliau itu. Kelihatan seperti gadis cool tetapi tetap hot padahal buat aku rasa nak muntah je sepanjang masa. Haha, melampau betul berat sebelahnya aku neh. Okeh, secara adilnya aku terpaksa mengatakan watak ini memang dicipta untuk pelakon-pelakon seperti beliau. Hanya Ummi Nazeera sahaja yang mampu menggantikan beliau sekiranya beliau tidak dapat menyertai produksi ini at the first place. Tetapi itupun cuma akan memperlihatkan sedikit kematangan (berdasarkan pengamatan aku terhadap lakonan Ummi Nazeera setakat ini) maka ia akan mencacatkan sikit plot watak ini. Secara dasarnya apa-apa percubaan untuk si pengarah Afdlin Shauki mahu memperlihatkan watak ini sebagai straight A student atau ‘geek’ juga ternyata tidak menjadi sama sekali.


Scha Al Yahya – Shasha : Gadis yang memiliki pesonaliti tomboy tiba-tiba nak berlakon tunjuk beyotch sememangnya satu eksperimen yang kelakar. Apatah lagi bila aku mengetahui uniform cheerleader UiTM Shah Alam yang dipakainya sungguh laa tak boleh blah seumpama kain perca langsir dijahit oleh orang buta. Tidak cukup pula, Scha disuruh perform sebuah cheer routine yang berjaya membuatkan aku tegak bulu roma. Tapi yang lain-lain ok laa. Nampak ada usaha untuk bersungguh-sungguh juga laa dalam minah neh cuba untuk berlakon.


Farid Kamil – Hisham Hashim : Watak ini seumpama parody untuk dirinya sendiri dalam real life. Cuma secara sinisnya dalam beliau menjadi glemer di kampus, beliau diperlihatkan sebagai pembikin filem yang sengal melalui hasil karya Puaka Padang Ragbi itu. Ironinya adalah aku percaya beliau 10 kali ganda adalah lebih hebat dan berwawasan jika nak dibandingkan predecessor beliau yakni Prof. Razak Mohaideen atau Ahmad Idham. Jadi mungkin ini satu cynical satire memandangkan beliau sering diperlekehkan sebagai pengarah yang terlalu muda, hingusan dan tak tahu apa-apa mengenai bidang pengarahan seperti yang pernah dilemparkan sebelum ini.

Vanidah Imran – Profesor Balkish : Vanidah tetap maintain hot. Tetapi seringkali berlaku dalam filem Malaysia apabila seseorang pelakon memainkan watak yang berilmu, mereka tampak ralat dan cacat dan seumpama kredibiliti mereka tak mencapai standard watak yang didukungi. Tetapi sudut romantis yang cuba diperkenalkan melalui watak ini berjaya membangkitkan emosi penonton atau dalam erti kata lain emosi aku laa tu. Seriously telah berjaya membuat aku jeles dengan Afdlin Shauki sebab asyik dapat berlakon romantik je dengan beliau. Mentang-mentang laa dia member dengan Rashidi Ishak.


Que Haidar – Rahmat a.k.a WajibTayang : Que adalah pelakon pelapis yang paling bersinar buat masa ini. Walaupun aku agak menyampah dengan beliau sebab ada sifat self-confidence yang terlalu tinggi dalam lakonan beliau (kadang-kadang ego juga), tapi aku tak nafikan beliau ada bakat untuk menjayakan setiap watak yang diberi dengan agak baik.


Harun Salim Bachik – Penyelia Tukang Kebun/Encik Husin : Kehadiran beliau cumalah sekadar jemputan seperti mana Din Beramboi dijemput untuk menjadi cikgu sekolah memandu Miasara. Tetapi wataknya agak signifikan dalam filem ini untuk menampilkan seorang staff UiTM yang sangat sengal. Kadang-kadang macam over jugak sengal beliau itu, tetapi secara keseluruhan berjaya menambah rencah komedi untuk membuatkan aku tergelak sorang-sorang.


Rasanya setakat ini itu sajalah watak-watak yang aku dapat capture. Aku pun tak pasti samada ada watak yang aku terlepas pandang atau mungkin juga muncul selepas 72 minit tayangan filem tersebut. Apa pun cukup laa setakat ini. Kalau ada rezeki akan aku tontoni semula setelah berjaya mendapatkan copynya dari sahabat handai terdekat.


“Seboleh-boleh kau taknak beli ori ye Jai?”

Hepp, Baik Punya Cilok aku beli ori tau. Ingat aku taknak sokong industri filem tempatan ke? Tapi biasa laa, orang banyak bunyik macam aku memang stended tinggi sikit. Ngeh ngeh ngeh.

3 KoMen:

Mak Su said...

maksu tunggu dia masuk kat tv, sementara itu, maksu akan makan nasik dan mintak papadom free kat kedai :)

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

tak terfikir lak nak try kekdah tu maksu. tapi mmg cam kene laa kalo tgh makan nasi kandaq kat kedai mamak tetiba pasang lak citer neh. :D

'AQILAH said...

ku tak pernah beli yg ori..paling2 pun download jek..heee, tapi filem ni memang best !

Post a Comment

Any Comment? Anybody?