5.2.10

RIBUT-RIBUT YA PAK?

Sukacita dimaklumkan peraduan telahpun ditutup. Eh bila masa pulak aku buat contest neh? Ahhahahaha tak perlu korang gundah sebab aku pun memang tak war-warkan pun contest ini kat siapa-siapa.

Contest ini pun tiada bertajuk atau perincian rapi memandangkan ia adalah contest peribadi yang aku jalankan sendiri tanpa sebarang bentuk promosi mahupun ganjaran untuk diberi.

Sebelum bercerita lanjut mengenai contest ini, aku nak lari topik kejap menceritakan apa yang telah berlaku petang tadi.


*Gambar hiasan ikhlas dari pakcik gugel.

Kelihatan awan gemawan mendung mega kelabu (cewah) berarak secara agresif dari arah timur beserta dentuman guruh sekali sekala. Jam menunjukkan sudah menjengah pukul 4 petang dan baru tadi aku dimaklumkan oleh seorang bekas skandalku bahawa Bandar Baru Bangi sudahpun dilimpahi air hujan yang lebat. Menyedari kewujudan pepatah mengatakan langit itu tidak selalunya cerah, maka aku sediakan laa payung sebelum hujan; secara metafora laa. Aku angkut apa-apa yang patut masuk ke dalam kereta.

Sejurus, angin mula bertiup kencang sehingga berjaya menerbangkan botol mineral besar yang mengandungi sukatan 3 suku air masak di dalamnya. Bagi mereka yang sudah mengetahui, mereka faham bahawa tempat kerjaku ini tidak berbumbung. Kalau setakat hujan mungkin aku boleh mengelak tempiasnya tapi andai badai gelora datang melanda, haruslah aku mencari tempat perlindungan secepat mungkin.

Tidak hanya beberapa minit selepas itu, hujan mulai turun mencurah-curah ke ladang gandum. Aku berselindung di sebalik kubu rapuh bernama Proton Iswara yang dah nak roboh itu. Mujur juga tidak benar-benar roboh walaupun ia bergoncang dalam nada yang membimbangkan.

Mendiami sebuah kenderaan dengan bercermin bertutup sudah pasti menghasilkan pemeluwapan yang mengakibatkan skrin tingkap menjadi kelabu. Mereka yang pernah berpengalaman projek dalam kereta pasti familiar dengan situasi ini (err…). Maka aku hidupkan enjin kereta. Sesudah aku hidupkan enjin kereta, aku hidupkan pula air-conditioner. Sesudah menghidupkan air-conditioner, aku memasang pula wiper.

Adat orang mengantuk lagi disorongkan bantal, cuaca sejuk dalam ribut itu membuai mataku untuk lena. Aku cuba berjaga memandangkan aku cuma perlu merempuhi badai ribut ini selama beberapa ketika dan seterusnya aku boleh kembali berkerja (lihat : layan facebook) seperti biasa. Tetapi mainan wiper di hadapan mataku ternyata berjaya menggoda aku untuk menguap beberapa ketika.

Kanan, kiri, kanan, kiri, wiper itu bergerak. Seperti sedang mengira biri-biri yang melompat pula rasanya, akhirnya aku dikejut satu suara.

“Bangun, dah dekat pukul 9 neh,” suara garau itu memecahkan lenaku. Eh, pukul 9? Sepatutnya aku bertukar syif pukul 7. Haha, haramjadah sungguh.

Dan tambah mengterkejutkan kerana aku baru sedari enjin keretaku tidak dimatikan sejak petang tadi. Sudah menjadi kebiasaan aku hidup berlandaskan kuota minyak secara mingguan yakni aku mengisi minyak hanya cukup-cukup untuk aku pergi dan balik kerja dalam seminggu itu. Dan aku sedari minyakku sudah di paras E.

Temperature juga agak boleh tahan tinggi walaupun bukan di tahap membimbangkan. Bayangkanlah anda memasang air-cond selama lebih 3 jam tetapi kereta tidak bergerak (tiada flow udara ke dalam compressor).

Mujurlah minyakku masih cukup untuk ke stesen minyak berdekatan walaupun kat Cyberjaya neh semua orang tahu ada sebiji je pump station.

Oleh itu, sukalah untuk aku mengumumkan di sini kepada rakan-rakan seperjuanganku bahawa andaikata aku tidak melepak di kedai mamak biasa esok hari, ia adalah kerana aku takde duit. Bukan sebab aku takut dilanda ribut telur dan kari, oke? Keh keh keh…

Berikut di bawah aku senaraikan nama pemenang untuk contest misteri yang aku nyatakan di atas tadi.


1. Mak – Hah, beliau memang pantas. Mujur Maxis sudah tidak menjalankan peraduan penghantar sms paling cepat jika tidak konpem-konpem mak kesayangan aku neh menang top prize.

2. Alya Mohd. Jamil – persona yang mengundang kontroversi ini menjadi yang terawal di jam 12 malam tetapi aku tahu yang trick menyimpan setting dalam kalendar henset dipercayai digunapakai di sini. It doesn’t matter. Yang penting dia tak lokek untuk menyertai. Encik Amri (abang Alya yang berperwatakan lebih kurang macam abang Wati dalam filem Sembilu) kalau tak berpuashati dengan aku, silalah lupakan dendammu itu sebab kau tidak akan menemuiku dalam jangkawaktu yang terdekat. Aku akan bersembunyi seadanya. Haha, keji sungguh aku.

3. Kak Wati – nama je ada 4 orang kakak, tapi kakak aku yang sorang neh jugak laa yang ingat kat aku. Heheh. Padahal sebenarnya aku seringkali buat-buat lupa pada kakak-kakak aku yang lain. Maklumlah, agak egois juga aku neh kadangkala.

4. Arm/Pish – beliau cuba memotong stim dengan mengiklankan peraduan misteri ini di group facebook Geng Lanun. Haha. Pish, mungkin jugak laa aku ada penyakit ADD bila baca balik entri aku pagi tadi. Ko ada simpan pil anti-depressant untuk aku tak? ? :P

5. Wana Wan Neskape“Hui... NaPe aKu BaRu TaU aKu NiH BeKaS SKaNDaL Ko eK ??? aDeKaH aKu BeRaDe DaLaM KeaDaaN Di LuaR SeDaR SMaSe aKu BeRSKaNDaL DgN Ko?!” Haha, minah kiut yang semakin menampakkan kesengalan beliau mungkin terjangkit dari si Apeng. Tapi takpe, yang penting kamu tetap kiut. Dalam kamus hidup aku, mana-mana perempuan yang kiut walaupun mereng tetap mendapat tempat di hati. Sungguhlah seksis dan double-standard aku ini, bukan? Weehehehe...

6. Korak/Levande Skelett – ahhahahaha, bajet ‘yang terawal’ ye? Takpe, yang penting top 10. :D Aku nak makan papadom saiz gedabak. Mau ke engko belanja aku sepinggan?

7. *UPDATED* Azza Azmi the loyar“Always remember that we're here for a reason - and in our special way; we complete the universe.” Ohh, aku tergoda untuk kesekian kali.

8. Apek – ko kat bengkel ke?

9. Acab – eh, korang ngah lepak sekali ke?

10. Aiman – ko pon merayap jugak? Kredit aku habis malam tadi. Pandangan apa yang ko nak mintak tu? Pandanganku ceritaku kah?

11. Piza Hud“xfhm la aku ngan ko ni ajai..ni ape bnd?” Haha, kalo faham tak misteri laa namanya.

12. Abah – beliau memang dah lama tahu pasal contest neh. Patut beliau boleh celen dengan mak aku. Tapi saja laa tu ego taknak join awal-awal. Huh, like son like father!

13. Murni anak dua – err, laki ko tau ke ko main facebook neh?

14. Pak Tam“sudah r... xnk r kwn ngan ko... uweeekkk!!!!” Ko tanak tegur aku sebulan pun, ada aku kesah? Muahahaha mangkuk jamban sungguh.


Berjaya mengumpulkan 14 pemenang. Tiada hadiah disediakan sebab contest neh pelik sikit. Pemenang kena bagi hadiah kat penganjur. Tak perlu laa aku detailkan atau listkan ganjarannya tapi yang aku tau salah satu haruslah Nokia N97. Amacam? Sahutlah cabaranku ini. Wakakakaka.

Oh ye, ribut petang tadi juga telah mengorbankan kipas meja dan tibi kecil yang setia menemani malam-malamku yang sepi. Haiyaa ayat tak boleh blah. Sekarang sedang berperang dengan nyamuk dan menyanyi seorang diri memecah sunyi.

"Selamatttt malammmmmmmmmmmmm...."




~Brppp… sendawa ayam percik nampaknya di situ. Time kasih mak. Apsal laa tak sendawa ayam penyet ke, ayam kepsi ke. Heheh!~

6 KoMen:

Catwoman said...

Salam Tuan Rumah.....

Akak Zyma dtg m`baca di sini ye.
Interesting !!!! Interesting !!

;)

Moh. Ghufron Cholid said...

Salam Ziarah dan salam sahabat

Hami Asraff said...

Ceh aku ingat contest apa la tadi. Sekian komen pendek dari aku.

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

akak zyma : huehehe. salam and tengkiu.

ghufron : waduh, kok ada yaa saudara dari seberang yang sanggup membaca bebelan di blog ku ini. apa saudara pahamin corak penulisan saya yang berbasa-basi ini?

hami : hari ini dalam sejarah! keh keh.

Mak Su said...

peraduan? contest? tutup? menang?
apsal maksu tak tahu ha? azam maksu tahun ni adalah nak masuk contest, ok.

engkorang ni pilih bulu ek? buluku ko tak pandang ker?

oops!

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

haha. ini secret contest namanya maksu.

si peserta tidak diajak tidak dipilih pun. tau2 je mereka dah join. huhu.

Post a Comment

Any Comment? Anybody?