29.12.11

NEPSU

Nepsu itu perlu.

Jangan kamu kata tak perlu.

Jangan kamu kata “Kenapa tuhan bagi aku nepsu tapi banyak pulak pantang larang dosanya? Huh!” Na’uzubillah.

Tanpa nepsu, kamu tidak akan ada kemahuan untuk buat perkara asas even seperti makan sekalipun.

Tanpa nepsu, kamu tidak akan ada kemahuan untuk berkahwin dan menambahkan zuriat a.k.a penghuni syurga.

Tanpa nepsu, kamu tidak akan ada keinginan untuk berjaya dalam hidup dan di atas dunia.

Walaupun perkara-perkara berkaitan nepsu ini ada keburukan tersendiri sehinggakan ramai yang menyebut “Usah menurut nepsu,” namun, ia tetap ada keperluan tertentu.

Dalam Islam, perkara utama yang paling aku paham adalah konsep bersederhana. Bersederhana di sini bukan bermaksud mediocre yang lebih bersifat ordinary tetapi lebih kepada maksud prinsip balance atau keseimbangan.

Di negara omputeh contohnya, ada golongan vegetarian dan ada golongan meat-eaters. Golongan vegetarian langsung tak makan daging manakala golongan meat-eaters main belasah semuanya termasuk babi dan haiwan yang tidak disembelih (bangkai) dan pemakan daging.

Dalam Islam, semua dibenarkan malah digalakkan memakan daging tetapi ada syarat-syarat tertentu. Kerana daging membekalkan diet yang seimbang asalkan kita tidak melebih-lebih dalam volume pemakanan kita serta mementingkan kualiti zat yang dibekalkan itu.

Begitu juga halnya dengan perkahwinan. Juga perlukan keseimbangan. Dengan keseimbangan inilah dapat mengukuhkan alam perkahwinan.

Apatah lagi cinta kita sesama manusia agak kabur pada garisan nafsu.

Contohnya, kita cintakan Allah kerana keagungan-Nya. Kita bernafsu untuk merebut segala pahala yang boleh kita kecap supaya mendapat jaminan masuk syurga.

Seorang lelaki (kebiasaannya) mencintai perempuan kerana kelembutan (peribadi)nya. Seorang lelaki bernafsu kepada perempuan juga kerana kelembutan (kulit)nya. Itu contoh. Ada banyak lagi contoh yang lain tapi takut lari topik lak sat lagi.

Tanpa adanya keseimbangan ini dalam institusi perkahwinan, maka mulalah kita terlalu mengagung-agungkan cinta sesama manusia sehingga mengharamkan poligami tetapi menghalalkan pula same-sex marriage. Kerana mereka berkahwin atas tujuan cinta dan bukannya atas dasar cinta serta mahukan anak.

Dalam soal harta pula, kita disuruh mencari rezeki yang melimpah ruah di bumi ini. Tiada limit harta yang boleh kita kumpul asalkan melalui cara yang halal dan tidak abaikan zakat.

Namun dalam dunia kapitalisma, segala-galanya boleh. Melanggar undang-undang ciptaan manusia juga boleh asalkan keuntungan yang bakal diperolehi nanti cukup untuk membayar upah peguam handalan dunia.

Ramai yang cakap Islam as the way of life. Tapi ramai juga yang menganggap ini sebagai cliché kerana hanya memandang dari sudut ibadah rutin semata-mata. Jangan pandang ibadah sebagai satu aktiviti sampingan. Anggaplah hidup itu sendiri sebagai satu ibadah.

Aku nampaknya memang memandai-mandai dalam berkhutbah. Tetapi aku berkhutbah sebenarnya untuk diri aku. Kamu yang terbaca ini, aku anggap sebagai tidak sengaja sahaja. Heh. :P

Ye, nepsu itu sememangnya perlu. Tambah-tambah lagi malam neh pulak malam Jumaat.

0 KoMen:

Post a Comment

Any Comment? Anybody?