6.1.12

SAYA DAH RENEW ROADTAX, ANDA BILA LAGI?

"Eh, abang kacak neh, kereta abang kacak masih lagi di bawah finance kami tau bang. So abang kacak boleh je renew insurans abang dengan kami hokeh. Abang kacak renew kat sini je laa ye? Tak perlu nak bawak polisi abang pergi pejabat pos bagai." ujar gadis tersebut sambil membuat senyuman menggoda.

Aku rasa macam nak je lompat kaunter Ambank neh pastu cium pipi ahkak itu yang agak-agak tembam jugak sifatnya.

Aku panggil dia ahkak sebab aku dah familiar dengan beliau semenjak aku renew roadtax zaman aku sweet 20 dulu lagi. Aku tak salahkan dia sebab panggil aku abang memandangkan tak masuk akal dia nak hafal no IC setiap regular customer dia kan.

Cuma lepas aku isi form barulah dia pandang aku atas bawah lepas dia tau yang aku baru berusia 18 tahun sebenarnya. Lalu dia pun mengenyit mata penuh manja.

Mujur juga aku neh kuat iman orangnya.

Kah kah kah!

Aku tak salahkan amoi semalam yang menyuruh aku pergi pejabat pos. Dan aku juga tak salahkan awek kat pejabat pos yang menyuruh aku ke JPJ untuk ganti geran. Aku juga tak salahkan mana-mana pihak yang mengatakan aku perlu sediakan lampiran polisi insurans yang lama untuk rujukan renewal.

Itu adalah prosedurnya. Itu adalah birokrasi. Dan mereka ada sistem kerja. Mereka ada bos yang mahukan laporan andaikata ada certain-certain proses yang meragukan.

Cuma, yang aku mintak pada petugas-petugas kaunter ini semua, tak kira lah apa line kerja anda sekalipun - jadi petugas kaunter agensi kerajaan ke, kaunter bank swasta ke, atau toll gate girl sekalipun - rajin-rajinkan lah beri senyuman dan assist pelanggan mana yang patut. Hanya kerana kami tidak semestinya membayar sebarang caj kepada kamu, tidak bermakna anda boleh me”lantak ko lah”kan golongan kami-kami ini.

Dalam kes semalam, walaupun amoi kat Ambank tu (mungkin dia kurang familiar dengan prosedur) enggan menerima permohonan renewal aku, tapi aku menghargai sifat beliau yang rajin tersenyum sambil memberikan idea dan cara untuk aku menyetelkan masalah aku sendiri. Berbanding setengah pihak yang hanya mahu bersifat lepas tangan sahaja.

Tidak, kamu tidak perlu memakai perfume yang berharga RM210, kamu tidak perlu berambut rebonding atau memakai kebaya lip-lap. Hanya senyuman saja sudah cukup.

Aku akui kita semua perlu belajar menyetelkan masalah sendiri tanpa mengharapkan bantuan orang. Tapi bukankah lebih manis jika kita membuat effort untuk saling membantu antara satu sama lain?

:)

By the way aku belum sempat membuat entri dedicated untuk Encik Amir Bakar dan Kak Akmar Bidin. Rasanya it’s all about timing kot. Nanti-nantilah. :P

0 KoMen:

Post a Comment

Any Comment? Anybody?