16.8.11

INTERPRETASI

“Mamak, order roti canai satu ngan teh tarik segelas!”

Sekarang dah tiada kedapatan lagi suara-suara seperti ini di pagi hari. Bukannya tiada langsung, cuma tonanya mungkin sudah dikurangkan ke tahap desibel yang hanya mereka-mereka yang terlibat sahaja yang boleh dengar.

Pabila ditanya, ramai yang mengerti dan faham bahawa maksud perkataan order itu ialah ‘tempahan’. Perkataan menempah pula lebih sesuai kepada ‘ordering’ sebab ia adalah kata perbuatan.

Namun pernah pula kita mendengar istilah yang digunapakai tuan hakim dalam kamar perbicaraan – “Order! Order!” Untuk perkara ini aku tak boleh nak ulas lanjut sebab aku tak study bidang bahasa mahkamah. Sedangkan Habeas Corpus pun mulanya aku sangkakan nama spesis bunga dalam keluarga Hibiscus.

Tapi ada pula penggunaan lain yang kebiasaanya dalam masyarakat tentera atau penguatkuasa. “That’s an order,” kata bosnya itu apabila permintaan beliau kepada anak buahnya supaya membeli Pizza Hut regular size, takeaway pada jam 12 tengahhari tidak dilayan begitu sahaja.

Secara asasnya ia hampir berbunyi sama tetapi apabila ditranslasikan… wait, maksud aku bila diterjemahkan maka order itu menjadi maksud ‘arahan’. Arahan dan tempahan kelihatan seakan dua maksud yang tidak sama.

Tapi secara lebih tepat sebenarnya perkataan order itu lebih kepada bermaksud meminta serta menyuruh. Sepertimana anda meng-order sesuatu produk di gedung jualan sebenarnya sama konteks dengan order yang anda dapat dari pegawai atasan anda. Jika mereka tidak mengikuti order anda, maka mereka akan kena. Kena apa? Kena rugi. Hahaha.
Kadang-kadang susah aku nak menerangkan maksud satu-satu perkataan bahasa inggeris kepada yang bertanya kerana aku sukar nak menterjemahkannya secara langsung tanpa memahami isi konteks yang cuba nak disampaikan terlebih dahulu.

Siapa kata belajar bahasa neh mudah dengan hanya menggunakan kamus? Pakai google translate dulu laa baru tau azabnya.

Walaupun memang ada direct translation yang boleh digunakan malahan ada pepatah yang sebijik-bijik ditiru (tatau sama ada kebetulan atau memang ada unsur pengaruh plagiarisme di situ). Contohnya pepatah ‘di mana ada kemahuan, di situ ada jalan’. Direct translation-nya adalah ‘where there’s a will, there’s a way’.

Tapi dalam bahasa melayu pun ada jugak konsep ‘kata banyak makna’ neh. Salah satu yang ckgu aku pernah ajar, adalah perkataan alamat. Ia boleh menjadi alamat rumah seseorang dan juga ia boleh bermaksud petunjuk – “hari gelap alamatnya hujan nak turun neh.”

Tapi bukan ke alamat rumah seseorang itu juga bermaksud petunjuk? Entah laa. Aku malas nak cerita isu syllabus pelajaran sebab zaman sekolah dulu aku seorang yang pendiam dan tak banyak bunyik macam sekarang. Ikut je bulat-bulat apa yang dikata.

Tapi apa yang aku lihat sekarang adalah walaupun pada zaman era globalisasi macam sekarang di mana segala berita di dunia hanya mengambil masa beberapa saat untuk sampai ke pengetahuan anda – dengan asimilasi budaya dan pelbagai lagi – hakikatnya bahasa itu tetap ada rumpun asalnya yang berupaya untuk membedakan satu bahasa dengan yang lain.

Bila bercakap pasal bahasa, aku teringat akan soalan dari seorang kenalan aku di tempat kerja. “Kau tahu tak kenapa Al-Quran diturunkan dalam bahasa Arab?” Aku menjawab entah, seperti biasa. Maklumlah orang kekurangan ilmu agama.

Dia menjawab, “ada sesetengah pendapat mengatakan bahawa bahasa Arab adalah bahasa syurga. Maka wajib untuk kita mempelajarinya. Tapi tok guru aku kurang setuju dengan pendapat sebegitu.”

“Kenapa?” aku bertanya.

“Dia mengatakan bahawa bahasa Arab ini walaupun vocabulary-nya kurang, namun kaya dengan makna. Kadang-kadang satu perkataan sahaja boleh membawa sebegitu banyak maksud. Al-Quran pula merupakan kitab agung Kalamullah yang tidak menggunakan bahasa Arab standard. Maka sepotong ayat sahaja boleh diinterpretasikan kepada pelbagai maksud dan pedoman. Natijahnya adalah Al-Quran ini diturunkan sebagai panduan hidup muslimin dan muslimat seluruh dunia. Jika ia teks seumpama seperti senaskhah perihal perlembagaan maka nescaya tidak akan cukup kertas di dunia untuk melengkapkan ajaran Allah yang mana ilmu-Nya lebih luas dari alam semesta.”

Aku bukan nak kata pendapat yang diutarakan itu benar nas-nya namun acapkali kita sering memandang enteng akan perihal memahami ajaran Islam secara diversify yang boleh menguntungkan banyak pihak. Contohnya isu larangan membaca Al-Quran menggunakan pembesar suara yang bangkit baru-baru ini. Ramai yang hanya tahu menempik mahu berlagak hero tapi hujahannya standard budak tak tamat sekolah. Harus diingat bahawa ajaran Islam ini bukannya satu tradisi turun temurun yang perlu dilakukan setiap penganut tanpa memahami isi perbuatannya. Semua perlu bersebab, semua ada kewajaran tertentu. Mahu atau tidak mahu untuk kita membongkarnya sahaja. Jika tidak tahu pun, kita ada konsep tawakal dan berserah yang aku rasa mungkin tak ada dalam agama lain, wallahu’alam.

Namun kita suka menerima bulat-bulat apa yang ada. Ia nampak lebih praktikal, teratur dan sistematik. Namun bila kita disagree to disagree maka sebenarnya kita telah menutup banyak pintu untuk proses penimbaan ilmu. Sedangkan ilmu yang wujud kat dunia neh pun tak terhabis sebenarnya untuk kita pelajari sampai ke akhir hayat. Bagaimana pula kita boleh mendabik dada mahu mengatakan kita tahu segala?

Iklan sekejap. Di bawah ini ada satu link entri menarik mengenai isu samak. Sila baca dan cuba fahamkan.


http://www.kubakoya.com/2011/08/simplysiti-siti-samak-satu-kilang-di.html

Secara peribadinya aku sendiri kurang yakin jika proses samak tidak dilakukan secara sempurna mengikut ajaran nabi, namun aku bersetuju bahawa kita tidak boleh menolak arus modenisasi hanya kerana sesetengah perkara yang wujud hari ini tidak wujud pada satu ketika dulu. Yang penting adakah ia memberi kebaikan kepada kita dalam menjalani kehidupan seharian selaku muslimin dan muslimat?

Kerana perkara-perkara sebeginilah maka pentingnya kita memiliki alim ulamak yang boleh kita bersoal jawab dan menyampaikan hujah-hujah yang berkenaan. Apa yang ada hari ini adalah alim ulamak ditolak ke tepi hanya kerana perbezaan pendapat politik.

Pernah satu ketika aku menonton rancangan Tanyalah Ustaz (wahhh, macam susah nak percaya bukan?), dikelolakan pada ketika itu oleh Ustaz Zawawi Yusof. Zaman tu tak ada lagi sidang hadzirin (wah ayat old school lagi tuh) macam sekarang neh. Yang ada cuma ustaz tu dengan sebijik laptop yang setia menemani.

Beliau diajukan soalan agak panas berkenaan perbezaan pendapat yang ada kaitan dengan politik. Dan ustaz itu terpaksa menjawab secara berlapik dengan mengatakan tak kira jika kita menyokong mana-mana pun parti politik (dia gunakan kiasan payung hijau dan topi biru kalau tak silap aku) yang haq, adalah haq dan yang batil, tetap batil. Lebih kurang kot. Not word by word okay.

Ini kerana, sepertinya ada satu ketakutan untuk alim ulamak ini supaya mereka hanya mengeluarkan pandangan non-partisan sahaja. Sedangkan pendapat adalah tetap satu pendapat. Dan ia tidak kebal dari dibalas dengan hujah yang relevan. Ini yang aku sedikit sesali kerana berlaku begitu meluas ketika ini. Lihat saja contoh pada Ustaz Zamri yang satu ketika dulu bebas berdakwah di kaca TV9. Hari ini?

Berbalik kepada cerita mengenai bahasa Arab dan Al-Quran tadi, suka aku nak memetik satu kisah yang aku pernah terbaca di internet. Tak dapat dipastikan kesahihannya namun anda dipelawa untuk membuat kajian lanjut mengenainya.

Dalam kisah tersebut, diceritakan mengenai satu kes murtad yang sedang berlangsung ketika itu, namun tak pasti pula kes yang mana. Mengikut kata si penulis, peguam yang mahu menolak usul murtad yang dikemukakan itu menggunakan sebaris ayat Al-Quran yang telah diterjemah (surah Al-Baqarah kalau tak silap aku) untuk menyokong hujah beliau. Namun peguam pihak lawan mengakui dia kurang faham bahasa melayu dan minta diterjemahkan ke bahasa inggeris. Entahkan kebetulan ataupun mungkin taktik guaman, terjemahan ke bahasa inggeris itu pula terpakai kepada peguam lawan tadi untuk menyokong usulnya pula.

Ini apa yang terhasil apabila Al-Quran digunakan dalam sudut konteks tertentu sahaja dan kita kurang memahami isi rahsia yang terkandung didalamnya. Seperti sudah dibiasakan pula kepada kita bahawa ilmu hafazan dan tafsiran seakan-akan sudah cukup buat akal kita yang sebenarnya memang dengkal ini.

Bersempena dengan Nuzul Al-Quran kali ini, aku bukanlah nak kata aku neh memandai sangat because aku sendiri amat jahil bab pembacaannya, apatah lagi pemahamannya. Namun apa yang aku nak seru, di sebalik kita cuba mendalami isi Al-Quran sehari-hari, perlu juga kita tahu kaedahnya, dalilnya,natijahnya di sebalik pembacaan kita itu. Kerana macam yang aku cakap awal tadi, segala di dunia neh, pasti bersebab. Kita tidak mahu bila generasi akan datang mempersoalkan ibadah kita, kita hanya membalas; “entah!” macam yang selalu aku buat sekarang neh.

Malu beb, malu.

8.8.11

DÉJÀ VU 8 HARIBULAN

Pintu bilik diketuk. Tombol diputar. Aku pandang mak. Mak pandang aku.

“Okeh, bersiap. Tunggu kat depan tu, Atan amek kete jap.”

Tanpa perlu bersuara lanjut, aku berkemas-kemas mudah. Capai apa yang dicapai sahaja.

Kereta yang diparking ber’hadapan’ dengan rumah sebenarnya berjarak yang agak jauh dengan pintu rumah aku. Bayangkan ajelah apartment kos rendah macam mana rupa.

Enjin dihidupkan. Tak perlu panas enjin. Selamba jalan.

Melihat mak aku tercungap-cungap seraya sedang menanti aku datang menjemput, sedikit mengecamukkan benak jiwa aku.

Perjalanan dari kawasan perumahan aku ke hospital Kajang dirasakan berjam-jam lamanya. Membisu seribu bahasa; seperti waktu dulu juga.

Dalam hati, ingin je nak berkata, “Mak, abah dulu pun diam jugak. Rasa macam nak je ajak mak berborak time macam neh.”

Tapi, se-sentimental orang macam aku neh pun, aku masih berpijak pada realiti. Mak aku sedang semput. Takkan laa kot.

Perjalanan terhenti sekerat jalan. Inhaler yang telah disedut entah buat kali keberapanya itu mula menampakkan hasil. Mak mula batuk lembut. Ritma pernafasan beransur-ansur pendek menghala ke normal.

“Takyah laa Tan. Patah balik laa. Hospital tu ramai orang. Kang jenuh nak menunggu.”

Haha, mak bikin saspen.

Namun saspen itu yang membuatkan aku gundah.

Saspen itu yang menggusarkan aku untuk meninggalkan mak keseorangan di rumah malam ini.

Saspen itu jugalah yang membuatkan aku terkenang pada arwah.

Al-Fatihah. Genap 3 bulan sudah. Macam tak percaya, aku masih boleh hidup bernafas dan boleh pulak tu mencarik rezeki atas kaki sendiri walaupun tetap masih tak mencukupi.



AsCorp : Sebenarnya tengah buat entri nak mengumpat JKM neh. Tapi hold dulu lah. Mengepost dua entri dalam satu hari saja sebenarnya sudah melanggar norma Wilawah AsCorp.

HANGENNN!!!

Di bulan baik, di bulan mulia, di bulan penuh keberkatan ini, hajat di hati nak mengurangkan kemencarutan pada bibir mulut walaupun tahu ia tetap terpateri dalam kotak suara hati.

Banyak betul isu mengaitkan soal agama menjak dua menjak neh. Aku, walaupun sekeji ini tapi aku nak menegaskan sekali lagi bahawa aku amat pantang bila akidah dipermainkan, ajaran agama diperkotak-katikkan.

Nak berpolitik, tak salah. Nak mengaitkan agama dengan politik juga tak salah. Tapi, resmi seperti orang yang mengaku beragama, ilmu di dada tu setakat mana je lah yang anda ada? Kita masih dalam proses belajar. Yang rasanya takkan tamat sampai mati. Tak kira laa bidang ilmu agama ke, politik ke, kehidupan ke, game bola ke hape ke. Sedar tak sedar, setiap hari ada saja benda baru yang kita belajar setiap hari.

Tapi ada empat isu terbaru yang aku rasa sangat tak puas hati dalam diri, namun masih sengaja buat-buat tak peduli. Apakah isu tersebut? Meh aku terangkan dulu kasi jelas isi hati.


Isu 1 - Makcik Hajjah Sitt al-Wuzara

Ulasan : Amboi nama. Rasanya geng-geng blogger dah ramai yang tahu isu neh pasal isu dah lama. Gambar-gambar fotosyop tu pun dah tersebar luas sampaikan orang boleh cam even yang di-censored pixelnya sekalipun. Baru hari neh ada pendedahan di GaySec berkenaan identiti pemilik akaun facebook dan blog tersebut. Benar tak benar, fitnah tak fitnah, wallahu’alam. Namun andainya benar, takyah laa kita wat-wat terkejut pun ye. Identiti yang didakwa adalah dimiliki seorang gadis Islam (sebab nama dia ada binti) yang agak-agak comel laa ala-ala Korean girl gitu. Itu dari segi rupa, dari segi bahasa?

Macam aku cakap, aku sengaja malas nak ambik tau atau buat-buat peduli sebab tak kira apa pun kebenaran yang tersembunyi di sebalik kisah ini, hakikatnya ini tak lebih dari sekadar satu cetusan provokasi. Apa niat dia, apa kehendak dia? Hanya dia dan tuhan je yang tahu. Namun natijahnya jika dicongak-congak, amatlah besar sekali. Positif? Negatif? Rasanya isu yang dipimpin dari semangat kebencian jarang ada positivitinya. Heh!

Isu 2 – Mohd Ashraf Hafiz

Ulasan : Beliau dah pun pergi menghembuskan nafas yang terakhir. Kalu kita nak bercakap atas kapasiti arwah itu sendiri rasanya ralat kot. Dia ada banyak lagi cabaran dan halangan bakal ditempuhi di alam barzakh nanti.

Namun apa yang kita dapat belajar dari kisah ini? Apakah ia okey hanya sekadar menatap dan meratap sahaja sementara menunggu kisah-kisah sensasi lain yang bakal muncul di paparan mukadepan sokkabar-sokkabar tempatan? Adakah kita mahu terus-terusan menjatuhkan hukum berlandaskan persepsi dan pemerhatian jarak jauh semata? Adakah kita nak merelevankan setiap tingkahlaku manusia-manusia yang semakin pelik dari hari ke hari? Apa tindakan kita seterusnya?

Entah, aku malas nak komen. Sebab orang pun kebanyakan malas nak dengar dan ambek tau melainkan hanya komen semata. :P

Isu 3 – AMS : Apostates in Malaysia and Singapore

Ulasan : Ini group yang aku terjumpa di facebook. Malas aku nak linkkan sebab prinsip aku memang tak suka nak promotkan benda yang memang aku tak suka. Ini satu lagi kekdah provokasi agama alaf baru. Bernaung di bawah nama kebebasan bersuara, kebebasan beragama, bebas segala-galanya. Adakah medium kebebasan ini yang harus dipersalahkan? Asasnya begini; barang sebagus mana pun kalau diberikan pada orang bangang maka bangang jugalah hasilnya.

Boleh aje aku nak like page tersebut sambil mengomen beberapa status yang aku rasakan ala-ala stended budak kecik nak main mengejek nama bapak. Tapi sejauh manakah pula graf hipokrasi diri aku neh yang sanggup aku langgar? Like, bererti suka. Sekian. Malas betul aku nak melayan.

Isu 4 – Serbuan JAIS di gereja

Ulasan : Mengambil kira lokasi kejadian serta teraju-teraju utamanya yang melibatkan tulang belakang kerajaan negeri Selangor, maka haruslah isu ini dijebakkan dalam kancah permainan politik. Kerana politik di Malaysia ini memang pelik. Ketaksuban melangkaui logikaliti minda. Apa yang benar, apa yang salah, apa yang hak, apa yang batil, itu semua belakang kira asalkan pihak kita menang tanpa bertanding. Kerana semua orang tahu adat pertandingan yang sengit itu menagih daya usaha keringat dan masa, pelaburan wang dan iltizam yang bukan sedikit, dan cukup menjerihkan sekali. Maka, by hook or by crook, aku sahaja yang betul, korang semua sudah tentunya salah. :P

Itu ulasan berteraskan politik ekstrem, namun apa pula pandangan sebenar golongan-golongan marhaen di bawah sini? Manusia yang di-offer 20k untuk menggadai agama adalah manusia yang tidak boleh diterima apa jua bentuk alasan yang mereka beri. Such as; “aku rompak bank tu sebab anak bini aku mintak 1 set iPhone ngan BB, tak campur iPad, G-Tab segala bagai lagi.” Atau “aku bunuh dia sebab satu hari nanti dia memang akan mati pun. Cuma aku ada sebab kukuh nak dia mati maka aku percepatkanlah proses itu.”

Haruslah ditampar sahaja muka mereka laju-laju.

Marah, marah jugak. Simpan aje laa hangin itu di dalam hati kalau tahu diri sendiri memang tak tau nak buat apa. Seronok jugak jadi orang yang pentingkan diri sendiri neh.

Hati berangin – tetiba teringat gula-gula Hacks. Isk, makruh membayangkan benda yang bukan-bukan neh.

1.8.11

BLOG GOAL BERSIRI

Entri terakhir saya bertajuk A.B.A.H : Dari Azraii Bin Abdul Hamid Untuk Abahnya.

Terlalu melankoli saat itu sehingga saya hanya berjaya menyiapkan lebih kurang 20% sebelum ia di-scrap-kan. Pada masa itu, saya memikirkan apa sahaja boleh berlaku pada bila-bila masa di waktu itu maka usahlah saya cuba menguji sejauh mana kemampuan saya untuk menghasilkan entri epik sebegitu. (Cewah, epik? Poyo!)

Kini dah hampir seratus hari berlalu. Nampak saya seakan lebih selesa menggunakan micro-blogging walaupun saya tak ada twitter. (Heyyy, update status kat FB lima minit sekali pun boleh dianggap micro-blog hape!)

Pelbagai peristiwa, dari pengalaman memotong rambut kesayangan, Bersih 2.0, bolasepak dan berbagai lagi yang bermain di persekitaran saya menyediakan input yang mencukupi untuk saya sekurang-kurangnya menghasilkan entri bersaiz 50 muka.

Memang, semenjak setahun kebelakangan pun memang volume entri saya kelihatan hidup segan, mati tak mau jugak kan? Ahh… itu bukan persoalannya. Persoalannya saya sepatutnya sudah berada di landasan terbaik untuk memulakan kembali projek bebelan saya seperti dahulu kala.

Mengambil kira kedatangan musim Ramadhan yang baru kali ini yang acapkali memaksa saya banyak merenung dan menjustifikasikan aspek kendiri di pagi hari mungkin boleh menjadi pemangkin kepada pengisian berguna dalam blog saya bagi pasca era seterusnya. Atau mungkin jugak saya neh sebenarnya seorang yang memang suka melawan arus dengan memperbanyakkan umpatan di blog sewaktu bulan puasa. :P Ada relevannyakah kenapa saya pilih masa sekarang untuk restart/reboot balik? Apakah saya telah mengumpul material-material padat untuk saya jadikan keypoint yang boleh dibuat isu perbincangan? Tidak. Saya sememangnya sejenis makhluk yang suka buat sesuatu perkara berdasarkan impuls.

Ini adalah intro. Intro versi yang entah ke berapa. Jadi malaslah saya nak memilih tema tajuk yang boleh saya paksikan di sini. Cukuplah sekadar dapat dijadikan pengkhabaran bagi sesiapa yang terbaca dan ada terminat pula untuk terus membaca.

Rasa macam tak sabar pula mahu membuka pekung di dada saya yang seksi ini.