15.7.13

PENGALAMAN PEMANDUAN

Di Malaysia, di Putrajaya misalnya, papan tanda yang asalnya dari negara luar yang bertulis ‘Free Left Turn’ perlu diupgrade sebagai ‘BELOK KIRI JIKA TIADA KENDERAAN ATAU PEJALAN KAKI’ seolah-olah kalau ada kapal Titanic atas jalan, pemandu akan tetap merempuh kapal tersebut.

Di Malaysia, di tol pembayaran tunai, di Puchong khususnya, lorong paling kiri yang biasanya dikhaskan untuk kenderaan berat adalah lorong paling laju. Tak caya, gi try.

 Di Malaysia, di lebuhraya MRR2 ketika kesesakan lalulintas waktu puncak, kenderaan berat yang berada lorong kiri dan lorong tengah mungkin akan mencicirkan anda 10, 20 tiang jika anda stay pada lorong kanan atau lorong laju semata-mata.

Di Malaysia, punca utama kesesakan lalulintas adalah apabila kenderaan dari intersection sebelah kiri mahu masuk ke kanan dan sebaliknya, apabila jalan 3 lorong berubah menjadi 2 lorong, atau apabila ada kenderaan berhenti di tepi jalan samada kerana eksiden ataupun sekadar kereta breakdown di lorong kecemasan. Serta lampu trafik light rosak atau terlalu lama.

Di Malaysia, walaupun speed limit maksimum 110km/j (ada sesetengah tempat yang dah upgrade 120 kalo tak silap) tidak bermakna dengan kelajuan tersebut anda berhak untuk mengekalkan pemanduan di lorong kanan. Jika ada orang hi-beam atau pakai lampu siren, anda kena jugak tukar lorong occasionally.

Di Malaysia, anda berhak untuk membeli Bugatti Veyron yang memiliki top speed 415km/j atau motor Suzuki Hayabusa dengan top speed 312km/j tapi kalau anda melintas kamera AES dengan kelajuan 82km/j anda tetap akan menerima flash.

Di Malaysia, anda boleh menguji kreativiti anda untuk make up kereta dengan lampu LED bagai, rim Rota, sticker bomb beraneka colour, tinted cermin gelap atau memantul, lampu projector depan, spoiler tinggi melangit, yang mana kesemua ini boleh dibeli dengan mudah di merata tempat, tapi kalau jumpa roadblock JPJ belum tentu anda terlepas dari kena saman.

Post a Comment

Any Comment? Anybody?