12.8.08

CARTA 20 WANITA TERHANGAT DAN 10 WANITA TERHANGIT

Bila Sang Pujangga bermadah kata :



Bertemu kita dalam rancangan ‘Carta Wanita Yang Sesuai Untuk Dijodohkan Dengan Encik Akeji Hiroshi’.

Luangkan sedikit masa anda bersama saya, Ajai, untuk mengikuti senarai terbaru carta yang dikemaskini untuk tempoh Julai-Ogos 2008 ini

Berikut adalah senarai yang mendahului ‘Top 20’ carta berserta dengan butiran naik turunnya kedudukan wanita-wanita tersebut sepanjang pemerhatian saya yang dipantau sendiri oleh Encik Akeji Hiroshi.



  1. Emilda Rosmila (Kedudukan bulan lepas – tiada/BARU)

Juara baru carta yang terus menduduki tempat pertama pada bulan pertama pencalonannya ini sebenarnya telah lama disedari akan kewujudannya oleh Encik Akeji semenjak menonton rancangan Rentak Juara di RTM beberapa bulan yang lepas lagi. Namun ketika itu Emilda yang disifatkan Encik Akeji sebagai kembar Noryn Aziz ini tidak memiliki apa-apa keistimewaan. Cuma baru-baru ini setelah menonton drama ‘Kekasihku Seru’, Encik Akeji memperakui kegebuan unik dan tersendiri dimiliki gadis ini lalu memikat hati Encik Akeji di sebalik hakikat bahawa gadis ini sedang dimiliki oleh saudara Adlin Aman Ramli. “Redah jerrr…” komen Encik Akeji ketika membuat kemaskini carta ini.



  1. Lisa Surihani ‘I Am Not Single’ (Kedudukan bulan lepas – 1)

Jatuh satu anak tangga setelah kemunculan pendatang baru iaitu Emilda dalam carta ini. Di sebalik kerakusan Encik Akeji memilih Lisa sebagai juara buat empat bulan berturut-turut; Encik Akeji berpendapat sudah tiba masa untuk Lisa turun takhta memandangkan watak beliau yang dilakonkan dalam filem pertama beliau bersama Farid Kamil amat berjaya membuatkan Encik Akeji sedikit jeles. Tambahan pula, kedudukan Lisa dalam carta ini yang mula mendominasi semenjak kemunculan Lisa sebagai pengacara rancangan kanak-kanak di NTV7 sudah memadai untuk memperakui kehebatannya dalam mempengaruhi nafsu serakah Encik Akeji.



  1. Joanna ‘Jojo’ Levesque (Kedudukan bulan lepas – 3/tidak berubah)

Menarik kerana terdapat perubahan dalam kedudukan nombor 1 dan 2 namun Jojo masih berjaya mempertahankan kedudukannya di tempat ketiga. Sesungguhnya gadis yang berasal dari Amerika Syarikat ini dipercayai akan terus bertahan dalam kedudukan ranking 20 carta ini untuk tempoh jangkamasa yang lebih lama.



  1. Melissa Maureen ‘Pond’s dan Olay’ (Kedudukan bulan lepas – 2)

Setelah tidak sengaja menonton rancangan pengembaraan percutian yang dihoskan beliau di 8TV berjudul Teman, Melissa diberi pengiktirafan sewajarnya apabila menyandang posisi naib juara bulan lepas. Akan tetapi pengaruhnya yang tidak begitu ketara muncul di skrin televisyen membuatkan kedudukan beliau tergugat. Dilantik sebagai Duta Olay serta kefasihannya berbahasa Melayu memungkinkan beliau untuk kekal berada dalam carta ini buat masa beberapa bulan/tahun akan datang.



  1. Agnes Monica (Kedudukan bulan lepas – 4)

Setelah Encik Akeji terpesona dengan gemersik suaranya mempopularkan lagu Matahariku, nampaknya seperti biasa Agnes mengalami proses turun naik carta. Sekiranya beliau mengekalkan kepopularitian dengan menghasilkan lagi single-single bertaraf ‘killer song’ serta terus berlakon dalam sinetron-sinetron yang disiarkan di Malaysia, saya percaya beliau tidak akan digugurkan dari senarai carta ini dalam tempoh terdekat.



  1. Acha Septriasa (Kedudukan bulan lepas – 10)

Walaupun semakin hilang sengatnya setelah kesuraman filem Love beberapa bulan lepas, Encik Akeji membuat kejutan dengan menaikkan nama gadis ini ke tangga keenam. Sekaligus membuktikan ke’comel-lote’an gadis ini rupanya masih relevan di kacamata Encik Akeji.



  1. Nurul Syuhada Nurul Ain (Kedudukan bulan lepas – 11)

Dihurung dengan kontroversi bersama Dato’ Seri Farid Redzuan, sememangnya sedikit memberi kesan pada kedudukan Nurul sebelum ini. Tetapi tatapan Encik Akeji yang nampaknya semakin setia menonton Majalah 3 sebelum bergerak ke kedai mamak menonton bola setiap hari Sabtu berjaya melonjakkan semula kedudukan gadis bermata bundar ini ke tahap yang lebih tinggi.



  1. Fara Fauzana (Kedudukan bulan lepas – 15)

Naik 7 anak tangga dipercayai setelah Encik Akeji mula menjinak-jinakkan diri menonton Gangstarz yang dihoskan gadis kecil berpeha besar ini. Keletahnya seringkali dilihat oleh Encik Akeji sebagai syok sendiri pada waktu tertentu, namun kerlingan mata yang dianggap sebagai seksi itu seringkali tidak pernah mengecewakan keghairahan Encik Akeji. Bagaimanapun title ‘Mata Paling Sexxy’ tetap dimiliki oleh Anne (pengacara bersama Gangstarz musim pertama) walaupun Anne kini telah kehilangan tempat dalam carta ini.



  1. Raja Farah (Kedudukan bulan lepas – 19)

Lakonan menjelikkan beliau dalam filem ‘Apa Kata Hati’ bersama Dynas digantikan dengan keputusan beliau untuk menyertai senarai pelakon teater Patriot. Muncul sebagai penyumbang suara dalam lagu-lagu latar teater tersebut kembali membuatkan Encik Akeji berasa harus untuk menaikkan kedudukan beliau bagi bulan ini.



  1. Elyana (Kedudukan bulan lepas – 7)

Jatuh 3 anak tangga. Mungkin kerana lakonan beliau dalam siri Renjis di Astro Ria tidak se’sensasi’ drama Dunia Baru. Namun single-single dari album terbarunya sentiasa menggamit hati Encik Akeji pada gadis ini, mempengaruhi kedudukannya sedikit sebanyak.



  1. Mimi ‘One Nation Emcees’ (Kedudukan bulan lepas – tiada/BARU)

Gadis yang baru dikenali ini semakin hari semakin mendapat tempat di hati Encik Akeji selaku gadis gebu bersuara lunak yang pandai menari ala-ala Agnes Monica. Diberi jolokan sebagai ‘Fergie Malaysia’ oleh Encik Akeji; andaikata One Nation Emcees berjaya menjadi juara Gangstarz sekaligus memperlihatkan perkembangan karier Mimi, tidak mustahil beliau bakal bergelar juara carta satu hari nanti.



  1. Maya Karin (Kedudukan bulan lepas – 5)

Pertunangan bersama jejaka kelahiran Liverpool nyata memberi impak besar terhadap kejatuhan era Maya Karin selaku pendahulu senarai top 10 sepanjang tempoh beberapa tahun kebelakangan ini. Tetapi agak sukar bagi Encik Akeji untuk terus menyingkirnya dari senarai carta melainkan berlaku lagi perkara-perkara tidak diduga di masa akan datang.



  1. Fiza Elite ‘Natasha’ (Kedudukan bulan lepas – 18)

Memanjat 5 anak tangga adalah sesuatu yang menghairankan buat gadis ini yang semakin tidak kelihatan di kaca tv. Encik Akeji memiliki alasan tersendiri untuk merelevankan kenaikan ini. Mungkin kerana beliau teringat saat-saat beliau terpaksa menahan keperitan menonton aksi lakonan tidak bermaruah si Fasha Sandha dalam drama Natasha semata-mata untuk menatap kejelitaan Fiza satu ketika dulu, membuatkan kerinduan terhadap gadis ini kembali bertaut semula.



  1. Fenda ‘Pengacara MHI’ (Kedudukan bulan lepas – tiada/BARU)

Baru bergelar ibu beberapa bulan lepas, nama Fenda adalah sesuatu yang asing buat Encik Akeji sehinggalah beliau menjadi semakin ketagih menonton MHI sebulan dua yang lepas. Membuatkan Encik Akeji berasa jeles yang amat sangat pada suami Fenda kerana bertuah memiliki gadis semanis dan sekiut Fenda.



  1. Dato’ Siti Nurhaliza (Kedudukan bulan lepas – tiada/penyertaan semula)

Penyertaan semula ini dipertimbangkan dengan sangat berat oleh Encik Akeji; dibuat setelah mendengar single terbaru Dato’ Siti berjudul Wanita. Melodi dan lirik yang disusun cemerlang membuatkan Encik Akeji berasa wajar untuk Dato’ Siti kembali bertandang ke carta ini. Oh ya, di samping membuat pertimbangan setelah melihat Dato’ Siti masih lagi mengekalkan status ‘isteri tanpa anak kandung’… Lalalala…



  1. Vanidah Imran (Kedudukan bulan lepas – tiada/penyertaan semula)

Lakonan beliau dalam filem Sepi mencuit kembali kenangan Encik Akeji ketika mula menggilai pelakon wanita ini sebelum beliau dikebas pelakon Rashidi Ishak yang dinilai Encik Akeji sebagai “agak hensem tapi tak cukup sepadan dengan Vanidah Imran”. Adegan cintanya dalam filem itu bersama Afdlin Shauki menghidupkan kembali fantasi asmara lapuk Encik Akeji satu ketika dulu.



  1. Scha (Kedudukan bulan lepas – 12)

Jatuh 5 anak tangga. Setelah tamatnya drama bersiri Bella yang turut dilakonkan bersama Elly Mazlein, Encik Akeji agak sukar menjejak gadis berlubang hidung besar ini. “Rupa bukan segala-galanya…” kata Encik Akeji, “keluhuran peribadi beliau yang saya nilai sebagai tampak ikhlas dan bersahaja serta ditambah dengan keselambaan beliau membuatkan saya tertawa menjadikan tempat beliau dalam carta ini masih lagi sesuatu yang relevan” ujar Encik Akeji lagi.



  1. Baizura Kahar (Kedudukan bulan lepas – 20)

Dunia Baru The Movie? Sepi? Tidak sebenarnya. Punca kenaikan 2 anak tangga yang dibuat Baizura Kahar ini didorong setelah Encik Akeji mendengar mp3 lagu duet Baizura bersama Duta untuk OST Dunia Baru bertajuk Cinta Antara Kita. Suaranya tidak semerdu Dato’ Siti, tidak selantang Jaclyn Victor mahupun tidak segemersik Misha Omar namun cukup membuai-buai Encik Akeji dalam lamunan asmaranya yang tersendiri.



  1. Nur Fazura (Kedudukan bulan lepas – 16)

Lakonan bermutu rendah dalam drama Ezora diterjemahkan Encik Akeji dengan menghukum Fazura jatuh 3 anak tangga. Bagaimanapun Encik Akeji masih memperakui Nur Fazura sebagai antara wanita (melayu) tercantik yang pernah dilihat Encik Akeji.



  1. Nora Danish (Kedudukan bulan lepas – tiada/penyertaan semula)

Walaupun bakal bergelar ibu, namun kes penceraian ‘Puteri’ ini kembali menempatkan beliau dalam senarai carta. Dalam meniti hari-hari yang sukar; menanti saat kelahiran anak kepada bakal ibu tunggal ini, Encik Akeji bersifat optimistik untuk melihat masa depan Nora samada masih mampu mengekalkan penguasaan Top 20 atau tidak.




Komen Encik Akeji berkenaan kemaskini carta edisi Julai-Ogos : “Saya melihat perkembangan positif setelah kemunculan 3 pendatang baru serta 3 petandang semula ke dalam carta edisi kali ini. Ini sekaligus membuktikan kebuasan nafsu saya sentiasa berubah-ubah mengikut peredaran masa dan rasionaliti penilaian saya terhadap bakal-bakal mangsa saya tersebut. Adalah menjadi satu pengharapan agar senarai ini dipanjangkan menjadi ‘Top 40’ seperti carta Rick Dees dalam radio Hitz.FM kerana saya rasa masih terlalu ramai nama-nama wanita lain yang ingin saya calonkan sebagai korban di masa akan datang.




Di bawah ini disenaraikan pula ‘Top 10 Carta Wanita Paling Jelik/Keji Di Mata Encik Akeji Hiroshi’ berserta butiran-butirannya.



  1. Datuk Sharifah Aini (Kedudukan bulan lepas – 1/tidak berubah)

Sebelum kes fitnahan terhadap Dato’ Siti Nurhaliza lagi, Encik Akeji sudah merasakan ada sesuatu yang tidak kena tentang ‘diva negara’ ini. Bermula dari lawak Mat Deris atau Ahmad Busu dalam sitkom Pi Mai Pi Mai Tang Tu yang membuat statement “dulu sebesar kurma, kini sebesar kelapa”, sedikit demi sedikit menimbulkan perasaan menyampah dalam diri Encik Akeji terhadap biduanita negara ini sehingga masih bertahan sebagai Juara Wanita Paling Jelik/Keji Di Mata Encik Akeji Hiroshi hingga ke hari ini.



  1. Dynas Mokhtar (Kedudukan bulan lepas – 2/tidak berubah)

Sering memperlihatkan betis kering yang selanyaknya dibuat kayu penyangkut ampaian sidai kain; Encik Akeji berpendapat Dynas tidak memiliki nilai-nilai murni sewajarnya melalui penampilan imej menyakitkan mata beliau selaku pelakon drama/role model buat anak dara melayu zaman di mana kerosakan akhlak menjadi isu besar ketika ini.



  1. Fasha Sandha (Kedudukan bulan lepas – 3/tidak berubah)

Suara sengau, lakonan ‘gadis baik’ yang disifatkan tidak menjadi, apatah lagi setelah Encik Akeji menonton sendiri kelancangan mulut beliau ketika menyertai Explorace Bersama Selebriti & Media, membuatkan Encik Akeji tanpa prejudis menyokong dakwaan-dakwaan sesetengah pihak yang cuba menonjolkan sifat buruk sebenar yang terdapat dalam diri Fasha. “Cantik? Cantik sangat ke kalo perangai macam tu? So what?!!!”komen Encik Akeji.



  1. Sharifah Amani (Kedudukan bulan lepas – 7)

She’ll look stupid if become lead actress in drama series called ‘Srikandi’ or ‘Puteri’. No…, the title has to sound something like ‘Cinderella’ or ‘Snow White’. This is why she becomes number 4 this month instead of staying at number 7.



  1. Erra Fazira (Kedudukan bulan lepas – 6)

Bercinta, putus, kahwin, cerai; adalah menjadi rutin dalam diari tahunan bekas ratu cantik Malaysia ini. Semua ini takdir ketentuan, maka salahkanlah ia. Jangan salahkan Erra. “Kepala hotak laa…!” balas Encik Akeji pula. Naik satu anak tangga.



  1. Ella (Kedudukan bulan lepas – 4)

Andartu? Gediks terlampau? Tak kisahlah. Cuma bagi Encik Akeji, gelaran Ratu Rock bukan sahaja menjadi satu persoalan namun dilihat semakin tidak relevan dengan sifat Ella yang kelihatan ‘kurang-matang’ itu. Bagaimanapun rasa menyampah ini sedikit demi sedikit kian menghilang kerana dah malas nak melayan orang tua gila glamour ini.



  1. Diana Rafar (Kedudukan bulan lepas – tiada/penyertaan semula)

Setelah menyepi dari dendangan menyakitkan hati lagu Hakmilik Kekal bersama kakaknya di corong-corong radio, kini Diana berlakon pula dalam filem Susuk. Tak pasal-pasal nama beliau masuk kembali dalam senarai ‘Top 10 Wanita Terhangit’. Dah takde pelakon lain yang betul-betul ada bakat ke yang boleh diberi peluang berlakon? Tak payah laa nak claim filem berkualiti tinggi andaikata ada kecacatan dalam mutu lakonan salah seorang pelakon utamanya nanti.



  1. Sari Yanti (Kedudukan bulan lepas – tiada/BARU)

Lakonan bertudung dalam drama Kisah Kaisara berjaya mengaburi mata Encik Akeji akan kualiti sebenar bakat gadis kecil molek bernama Sari ini miliki. Menonton segmen gua.com.my yang dihoskan beliau dalam rancangan MHI membuatkan Encik Akeji naik menyampah dengan senario artis muda zaman sekarang. “Harapkan muka je lawa, persembahan langsung takde kualiti. Tak kemas, tak kreatif dan tak koser aku nak menengok minah ni bercakap meleret berjela-jela…” memetik kata-kata Encik Akeji.



  1. Zila Bakarin (Kedudukan bulan lepas – 8)

Turun satu anak tangga setelah melihat ada nilai positif yang cuba dipersembahkan artis ‘konon seksi’ ini apabila beliau menyertai pementasan teater Patriot baru-baru ini. Ini merupakan peluang yang baik untuk Zila menajamkan lagi bakat berlakon supaya beliau tidak dicap ‘artis bermodalkan payudara’ di masa akan datang. Usaha yang harus disokong dan dipuji walaupun Encik Akeji masih belum bersetuju untuk menyingkirkan nama beliau dari senarai ‘Wanita Terhangit’ ini.



  1. Intan Ladyana (Kedudukan bulan lepas – tiada/BARU)

Pengakuan beliau yang menyatakan ada kebenarannya artis muda seperti beliau mendapat tawaran berlakon kerana paras rupa berbanding bakat; dipandang keji oleh Encik Akeji kerana tidak langsung menggambarkan keikhlasan beliau membuat pengakuan. Mengapa ia dianggap tidak ikhlas? Ia umpama seperti menyatakan “a’ah, saya memang lawa” sedangkan di mata Encik Akeji tak ada langsung daya penarik di wajah gadis poyo nak pakai nama Princess D ini melainkan keputihan mukanya semata-mata; yang mana boleh dicapai melalui proses penataan mekap yang mahal dan profesional.




Komen Encik Akeji berkenaan kemaskini carta ‘Wanita Tethangit’: “Tidak boleh tidak, di dalam pada saya mengkagumi akan nilai tarikan seseorang wanita itu; saya tidak boleh lari dari melihat sifat negatif yang wujud dalam segelintir golongan wanita. Ini amat menyedihkan kerana bagi saya, wanita dicipta untuk kaum lelaki. Begitu juga sebaliknya. Maka lelaki harus memiliki sifat pandangan yang mempunyai nilai tarikan yang positif berbanding apa yang berlaku sekarang di mana lelaki seperti saya ini pun ada sifat menyampah terhadap sesetengah perempuan. Memungkinkan telahan sesetengah pihak yang berpendapat bahawa sifat saya yang tulus ikhlas untuk mencabuli nama-nama wanita tersebut dalam sistem ranking carta saya ini sebagai tidak adil dan satu provokasi, mungkin ada asasnya. Tetapi, selaku lelaki yang mendukung nama Akeji dengan bangganya, anda boleh bertanya pada saya samada saya peduli dengan pandangan itu atau tidak; dan saya akan lantang bersuara: PI LANTAK LAA!!!”

Komen penutup dari saudara Ajai: “Proses kemaskini ini tidak akan disiarkan lagi bagi edisi-edisi akan datang kerana saya mengkhuatiri akan mendapat tentangan keras dari Cik Wanark (bekas kekasih saya), Cik Rynark (bakal kekasih saya) ataupun Cik Tyrark (kekasih saya yang tak mau mengaku kekasih saya) kerana ada kemungkinan setelah terlibat dalan projek seperti ini bersama Encik Akeji, tidak mustahil satu hari nanti saya juga akan menjadi keji, sekeji Encik Akeji. Sekian, terima kasih.”




Disediakan oleh,

Saudara Ajai yang Bijak Pandai

Rujukan sumber: petikan lisan oleh Encik Akeji Hiroshi

12 KoMen:

Si Kachak Suparjo said...

Dude, ko pnye isi makin mantap!
Bertapa kat mn? ha ha.

Naseb baek ko ade list kan Vanida Imran, klu x mmg aku dah cHreT kan ko.

WaNa (BoRN To MaKe u HaPPy) said...

HaDeHs !

BiLe Ko Jd BeKaS TaPaWeR aKu NiH ?

MiaHaHa

Mak Su said...

tapak sulaiman tak masuk ker?

nur'ain said...

huiii....
suke entry nih. walopun terpamer kemiangan awak.

eheheheh

Faisal Admar said...

jojo superb! jap nak ketuk lutut 10 kali... kalau tak... takleh lak nak jalan ke toilet :P

cendawanintim said...

ada orang pi ketuk lutut...perghhhhhh, n3 camnih dah 'ter' erk..hiks

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

suparjo-yg-kachak: bak kata seorang member aku yg boleh laa ditafsirkan berbunyi seperti ini... "pengisian je mantap kalo takde kesedaran tak guna jugak"

mujur aku dah bertapa kat Gunung Sari, sedikit sebanyak membantu aku mempertajam haluan diri...

bro, selera org2 kachak seperti kita memang senang diduga... vee tetap di hati biarpun anak bertimbun satu lori...


wanark: ketika di saat kau sedang mencari bekas untuk menyimpan karipapmu itu... wahahaha...


maksu: tapak sulaiman tergolong dalam carta "Top 10 Watak Kartun Yang Menjadi Idola Encik Akeji"

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

nur'ain: saya tidaklah miang, semiang anak siamang... saya cuma seorang yang malang, kerana terpengaruh ngan ideologi jalang... hoho...


faisal-admar: ikuti petua ini... ambil sehelai kain kapas yg direndam air panas, balutkan ia dengan anak batu lesung, lalu ketukkan pada kepala lutut anda pada kadar 120 kali dalam masa seminit... nescaya anda akan dapati anda tak perlu ke tandas lagi selepas ini.


cendawan-mesra: daya intepretasi berbeda memungkinkan berlaku segala macam benda... hehehe...

SPiDERiE said...

ahahha..entry yang akan aku jadikan pedoman tatkala sindrom "merengology-brainus" melanda aku.

entry pon lawak. komen pun lawak. masukla raja lawak. ade bran?

"kipidap"

Anonymous said...

walawei..dahsyat gila blog ko..encik akeji reti bahasa melayu nampaknyer..taw lagu jiwang lak tuh..tapi kemiangan mu amat terserlah

Anonymous said...

walawei..dahsyat gila blog ko..encik akeji reti bahasa melayu nampaknyer..taw lagu jiwang lak tuh..tapi kemiangan mu amat terserlah

Anonymous said...

yeslah..tapi Vanidah Imran tetap cun ooo... hehehe Wanita Melayu Terakhir!? Beliau keturunan ape?

Post a Comment

Any Comment? Anybody?