3.1.09

ASCORP 2009

Seperti yang telah dijanjikan, entri pertama untuk tahun 2009 ini akan membincangkan perihal nama Ascorp yang telah aku pakai secara meluas sejak 8 tahun yang lalu. Untuk memudahkan penceritaan dan visi yang cuba disampaikan, aku mengambil keputusan untuk menggunakan pendekatan soalan wawancara atau mungkin juga dilihat sebagai format FAQ’s (frequently asked questions). Sila ambil perhatian bahawa tahap kejujuran aku ketika menjawab soklan-soklan di bawah ini adalah pada tahap 100%. Bukan senang nak dapat neh!



Soalan : Apakah sebenarnya ‘Ascorp’?

Jawapan : Ascorp secara totalnya adalah sebuah ideologi yang dipacu angan-angan seorang lelaki yang tak sedar diri.

Soalan : Bagaimana pemilihan nama ‘Ascorp’ ini dibuat?

Jawapan : Ia terhasil secara berperingkat. Pada awalnya penelitian saya terhadap saham AMCORP (Syarikat induk AMBANK dan kumpulan-kumpulannya) yang seringkali terpapar dalam Buletin Utama segmen pasaran saham Bursa Malaysia membuatkan saya tertarik dengan nama itu. Peringkat seterusnya adalah untuk memilih akronim yang bersesuaian untuk saya jadikan hak milik kekal.

Soalan : Adalah jelas ‘Corp’ di sini membawa maksud Corporation. Maka apakah dia ‘AS’ itu?

Jawapan : Mudah. Jawapannya Ajai & Siti.

Soalan : Maksudnya ‘Ajai & Siti Corporation’? Mengapa?

Jawapan : Pada waktu 8 tahun yang lepas, ketika itu saya baru masuk peringkat akil baligh (fakta yang neh memang membohong), maka hormon ‘kegatalan’ saya adalah di peringkat maksima. Seperti anda boleh melihat sendiri ghairah dan obsesnya golongan remaja zaman sekarang untuk menyertai AF atau menjadi peminat setianya; begitu jugalah saya di zaman itu. Cuma zaman itu takde AF. Keghairahan akan elemem hiburan itu diterjemahkan dengan cara saya meminati nyanyian (Datuk) Siti Nurhaliza. Ketika itu, Siti masih lagi seorang belia muda berusia 22 tahun atau di kampung digelar sebagai ‘gadis sunti’. Adapun ke’fanatik’an saya ini bolehlah dikatakan agak kronik sehingga mengidamkan untuk memperisterikan beliau. Memang bunyinya agak kelakar tetapi harus diingat bahawa Pamela Anderson pun pernah menjadi teman-teman mimpi kebanyakan lelaki di Malaysia ini. Jadi permikiran seperti ini tidak mustahil untuk wujud cuma ia tergolong sebagai ‘impian yang takkan menjadi kenyataan’. Berikutan itu, saya telah mereka cipta nama sebuah syarikat pegangan sendiri iaitu Ajai & Siti Corporation sebagai konon-kononnya lambang cinta agung saya terhadap beliau seumpama Shah Jehan mendirikan Taj Mahal untuk Mumtaznya. Impian saya adalah untuk bergelar usahawan setelah menamatkan zaman persekolahan kerana naluri saya mengatakan Siti Nurhaliza mungkin hanya akan menerima pinangan seorang usahawan berjaya biarpun kalau usahawan itu terlalu muda untuk berpangkat Datuk. Ternyata tafsiran saya sedikit tersasar. Beliau…, memang nakkan ‘Datuk’.

Soalan : Jadi apakah signifikasi angka ’09 itu?

Jawapan : Memandangkan di sebalik impian saya yang tidak berpijak di bumi nyata itu, seringkali sifat saya yang suka berlandaskan logik ini kerap bermain-main dengan fantasi sehingga menghasilkan satu bentuk dateline untuk diri saya mencapai impian tersebut. Dalilnya di sini adalah apabila menjelang tahun 2009, Datuk Siti akan berusia 30 tahun dan saya kurang percaya beliau mampu kekal bujang selepas mencapai usia ini. Sementara di tahun ini juga saya akan berusia 24 tahun dan mungkin sudah cukup matang untuk mendirikan rumah tangga. Harus diingat jarak 6 tahun (dari umur saya 18 tahun ke 24 tahun) juga merupakan sasaran yang agak praktikal untuk saya berusaha menjadikan diri saya usahawan yang kaya raya; dan mungkin juga sempat menyimpan misai tebal yang penuh menggoda.

Soalan : Memandangkan di tahun 2009 ini Datuk Siti Nurhaliza tidak lagi ‘available’ untuk anda sementelah anda juga cuma mampu menjadi pe’makan gaji’ sehingga kini, jadi apa relevannya nickname ini masih digunapakai hingga sekarang?

Jawapan : Pada asalnya setelah mengetahui kekalahan saya di tangan duda beranak dua beberapa tahun lepas; saya mula mencongak-congak perancangan untuk menghapuskan terus nickname ini. Benar, ia kedengaran tidak lagi relevan apatah lagi penekanan ke atas angka ’09 itu sedikit sebanyak membuatkan saya makin menyampah dengan nama ini. Namun ketika gosip antara Datuk K dan Datuk Siti mula timbul yakni ketika lagu ‘Biarlah Rahsia’ mula berkumandang di corong radio; ketika itu juga pentas kehidupan saya melangkaui tahap yang belum pernah saya capai iaitu zaman ‘angau bercinta bagai nak gila’. Untuk pengetahuan semua kepada yang belum mengetahui, awek pertama saya juga memiliki pangkal nama Siti. Dari situ saya memikirkan bahawa nama Ajai & Siti Corporation masih relevan biarpun terdapat kegoyahan di sebalik penggunaan angka tersebut.

Soalan : Tidak ada hasrat untuk meminda angka tersebut?

Jawapan : Ya, ada niat. Saya mungkin lebih gemar menggunakan angka 85 kerana ia juga tahun kelahiran saya dan kebanyakan skandal saya (opsss) juga lahir pada tahun yang sama. Maka ia kedengaran lebih masuk akal. Mungkin. Tapi buat masa ini saya belum mahu memutuskan untuk mengambil sebarang tindakan pindaan. Mungkin bila ilham datang, angka yang lebih tepat dan lebih saya prefer akan saya gunakan kelak.

Soalan : Juga seperti yang semua ketahui, anda kini telah kembali solo a.k.a Setiausaha Agung Kelab Sepi. Maka adakah ini bermakna dengan penggunaan nama Ascorp ini, calon anda yang berikutnya juga perlu bernama Siti?

Jawapan : Soalan ini agak subjektif bunyinya kerana saya tak pernah meletakkan sebarang syarat nama pada ciri gadis pilihan saya. Tak kisah la Joyah ke, Bedah ke, Tipah ke, Tijah ke, Minah ke; itu bukan persoalan utama saya. Namun anda harus ingat di negara Malaysia ini nama Siti digunakan dengan begitu meluas sekali. Adik dan kakak Datuk Siti pun bernama Siti jugak. Adik angkat kesayangan saya pun bernama Siti Rabiatul Adawiyah. Artis idaman saya pulak Siti Saleha Baharum. Tu belum lagi saya nak cerita anak buah saya lahir kat negeri Cik Siti Wan Kembang dan game simulator kegemaran saya iaitu SimCity. Jadi jangan terlalu skeptikal dengan nama Siti ini. Harus diingat juga bahawa nama Ajai itu bukan saya yang punya. Saya takde trademark berlesen pun untuk mengatakan bahawa Ajai & Siti Corporation itu adalah khas untuk saya dan mana-mana orang bernama Siti. Ia juga boleh dipakai oleh semua orang asalkan orang tersebut bersetuju untuk memakai gelaran Ajai mahupun Siti, oke?

Soalan : Apakah harapan anda dalam iltizam anda untuk terus menggunakan nama ini sempena ketibaan tahun 2009 yang pernah anda anggap sebagai tahun keramat satu ketika dahulu? Apakah anda sudah setkan matlamat baru biarpun kelihatan yang anda tahu cuma set matlamat je, hasilnya entah ke mana. (pewawancara dilempar selipar tetapi sempat dielak dan terkena makcik cleaner di belakangnya)

Jawapan : Agak kurang ajar soalan saudara di situ, tetapi secara ikhlasnya saya mahu menumpukan azam tahun baru 2009 saya terlebih dahulu dan mahu ‘menunggang’ tempoh masa setahun ini tanpa perlu memikirkan lebih lanjut berkenaan hal remeh temeh seperti nama gelaran. Apalah ada pada nama? Ada apa dengan nama? Nama itu apa? Mengapa dan berapa pula nama? Saya masih ada komitmen untuk mengekalkan identiti Akeji Hiroshi selaku orang yang keji tapi baik hati. Saya juga masih dipanggil sebagai Atan di rumah biarpun dah bertahun saya membenci. Malah, saya ada gelaran Paksu Paling Comel yang perlu saya pelihara di kalangan anak-anak buah saya yang cukup ramai sekali. Sesungguhnya, tidak mustahil sekiranya saya bergelar Fabregas pula satu hari nanti.

Soalan : Jadi, mungkinkah wawancara ini sia-sia dan sepatutnya ditunda ke tahun 2010 nanti?

Jawapan : Mengarut ke apa kamu ni? Saya ada obligasi dan janji terhadap para pembaca blog. Apatah lagi saya telah berjanji dengan Cik Rynak Arumugamak Ikan Todak Masak Lemak untuk menjelaskan mengenai isu ini. Jadi, wawancara ini sebenarnya amat bertepatan dengan masa dan perspektif kini. Sekurang-kurangnya saya tiada alasan lagi untuk menjawab soalan berbunyi “Mengapa ‘Ascorp’?” dengan jawapan menyakitkan hati seperti, “E.eh, suka ati aku laa. Ko nak sebok-sebok apasal?” atau “Saja nak nampak cam glemer, macam company VIP.”

Soalan : Memandangkan anda nampaknya sudah bersedia untuk melempar selipar yang sebelah lagi, adalah lebih baik saya mengakhiri wawancara ini dengan mengucapkan jutaan terima kasih atas kerjasama yang diberi. Mungkinkah sekiranya ada persoalan lagi di masa akan datang, dapatlah kira saya dijemput lagi untuk memeriahkan wawancara syok sendiri ini?

Jawapan : Saya tak pernah suka atau mahu memuktamadkan segala hal dalam hidup saya. Memang laa ada dalam dua tiga perkara tapi kebanyakannya memang tidak. Saya lebih suka meninggalkan ruang untuk try and error, untuk expect the unexpected, you know? Jadi, jawapan saya kepada anda adalah berbunyi begini : mungkin jika ada sumur di ladang, dapatlah kita tumpang berkubang; mungkin kalau umur kita panjang, dapatlah kita sambung bergebang.



~Wawancara tamat dengan aksi pewawancara bersalam-salaman dan berpeluk-pelukan dengan Encik Akeji sambil melemparkan senyuman penuh plastik seperti yang anda sering lihat di kaca TV~



13 KoMen:

mamarempit said...

tk per....yg penting keikhlasan....tlg link dgn kadar segera...muah muah muah...10Q

Nazra said...

kat mana lah siaran langsung tu gamaknya nk brlangsung

nur'ain lǝɯoɔ said...

umah baru la.. ~

ihik.. *gelak gedik

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

mamarempit : muah muah gak sebab sudi remind-kan diri ini... e'eh, byk nye aku skandal ngan mama org... bahye neh...

nazra : dibawakan secara langsung dari sekolah rendah tamil ulu bernam...

nur'ain syomel : bukannya umah org lain gak... ekkkss?

Akmar said...

sejak bila plak la kamu ni jadi artis neh!

ha ha!

kakpiah said...

ko kan.. mmng sewel la dik..
tekekek2 aku ngilai...
tapi kan.. napa ada nama tipah dlm ciri2 gadis pilihan tu?
kihkih.. sesuatu..sesuatu..
jom pi main boling? ihiks...

tipahvogue said...

uikss...tetiba tersedak sebab ada nama tipah kat dlm entry nih!! muahahaha

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

kak kema : ala2 artis tak sedar diri mcm dr fazley gak neh kak... err, fazley? hehe, mcm ad kene ngene je.

kak piah : boling? tersedak saya membaca komen ikhlas akak neh. saya heran nape akak mention boling. apesal tak ajak main karom ke, dam aji ke, teng teng ke, konda kondi ke. nape mesti boling? mcm ade sesuatu je neh kak...

tipah : seb baik tijahlawa tak masuk blog aku. kalo tak die pon mesti tersedak gak... (eleh, pasan...)

Mak Su said...

hapdet layout blog ker?

Ungku Nor said...

ko ni mang kuat membebel eh?
;p

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

maksu : layout blog pon boleh di-hapdet ke maksu? cukup laa setahun sekali saya hapdet ye. neh pon dah makan mase berejam-rejam

kak ungku : prestij nama diri sendiri perlu dijaga kak... keh keh keh

erisya nor said...

wawancara yang menarik :)

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

maceh erisya... ;))

Post a Comment

Any Comment? Anybody?