8.1.09

PERMAINAN JAHAT


Tun Dr. Mahathir pernah berkata:


“Perang itu tak pernah bersih. Perang itu sentiasa kotor…”


Walaupun Tun sedang merujuk perang saraf yang sedang berlaku antara kerajaan Saddam Hussein serta George W. Bush ketika itu, sememangnya ia sesuatu yang diterima akal untuk kita menjustifikasikan perang itu sebagai perilaku yang menyeksakan batin dan fizikal bagi setiap pihak yang terlibat serta pihak yang memerhati juga.


Tidak, maafkan aku, aku tidak bercakap tentang perang Palestin-Israel yang sedang hangat berlangsung ketika ini. Perang ratusan tahun itu kelihatan seolah-olah tiada penamat dek keengganan mana-mana pihak untuk mengalah. Di sebalik kuasa besar teknologi peperangan pacuan Amerika Syarikat yang dimiliki Israel, serta semangat waja para penduduk Palestin berjihad demi menghalau musuh durjana si penceroboh; apa yang aku lihat cuma mungkin satu intrumen untuk menjuruskan kita ke kancah perang dunia ketiga yang aku percaya bakal berlaku dalam sikit masa lagi – setelah melihatkan perkembangan terkini sifat terlalu agresif ditonjolkan rejim Yahudi Zionis itu.


Ops, tersalah topik pulak. Sebenarnya apa yang aku nak ceritakan di sini adalah perang di negara kita sendiri. Bukan perang terhadap dadah atau jenayah, kerana perang itu tidaklah sejahat mana walaupun tetap kotor. Tapi perang politik yang kian hangat berlangsung di mana fokusnya adalah di sebuah daerah utama negeri Terengganu. P36 Kuala Terengganu.


Kekalahan tipis Mat Sabu pada musim PRU-12 yang lepas memberikan semangat baru untuk PAS menghantar calon bertanding di sana. Ia dianggap peluang keemasan bagi Pakatan Rakyat (PR) menambahkan bilangan Ahli Parlimen dalam Dewan Rakyat apatah lagi sejurus kemenangan luar biasa PR sehingga berjaya memerintah 5 negeri di semenanjung.


Gelombang serangan perang politik PR mungkin belum dirasai kerana dipercayai mereka membawa satu misi; iaitu mahu pengundi menilai sendiri elemen kesatuan dalam PR yang sedang merangka perjalanan untuk menerima kemungkinan mereka bakal memerintah negara satu ketika nanti. Kalau paling hangat pun mungkin ketika minggu acara berkempen nanti yang bakal disertai nama-nama besar pemain politik negara kita.


Di sebalik kealpaan pentadbiran Pak Lah yang tidak menyedari gelombang perubahan sedang bertiup kencang di kalangan para pengundi ketika Mac lalu; kelihatan rupanya mereka masih mahu mengaku selesa dan mula melancarkan roket-roket air liur yang begitu pedas serta bakal memakan diri ini.


Aku petik dua isu saja buat ketika ini sebab aku malas nak menganalisis perkara ini dengan lebih terperinci. Biarkan pengundi Kuala Terengganu yang buat keputusan mereka sendiri nanti.


Di Pekan, Timbalan Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Abdul Razak menyatakan terdapat kegoyahan dalam apa yang disebut sebagai Pakatan dalam PR. Mereka tidak selari dalam menentukan dasar, serta membangkitkan ketidakpuasan hati beberapa pihak. Apa yang aku lihat ini adalah sebagai satu kelebihan. Mahukah anda golongan wakil rakyat yang bersifat ‘pak turut’ seperti yang banyak anda lihat dalam Barisan Nasional (BN) itu? Mahukah anda golongan wakil rakyat yang menjerit dan melaung “Hidup PM!” walaupun ketika sedang disembelih leher mereka sendiri? Sudah pasti bagi sesiapa yang mendokong demokrasi dan menolak kuku besi, akan mengatakan ‘tidak mahu’ dalam hal ini.


Walaupun PR banyak memperlihatkan acuan pengurusan parti ala-BN, tetapi selagi suara-suara tidak puas hati ini masih kedengaran, aku rasakan ia adalah sihat. Jangan kita tutup suara-suara ini. Pernah juga disebut Tun Dr. Mahathir, “Sekiranya semua orang diam dan berpuas hati, itu bukan demokrasi namanya.”


Tak cukup dengan satu isu, tambah pula isu yang lain setelah menteri besar Terengganu sendiri membentangkan laporan diagnosis penyakit UMNO yang sekian lama telah wujud, telah diketahui tetapi tidak pernah diakui oleh si penghidapnya – politik wang. Sesungguhnya politik wang yang berleluasa ini semakin jelas tampak parah, apabila kita saksikan sendiri Datuk Ahmad Said mengumumkan peruntukan RM5.8 juta dari kerajaan persekutuan sebagai modal membeli undi untuk menghadiahkan penduduk Kuala Terengganu dengan jalan serta prasarana yang lebih baik. Seandainya pengundi tidak memilih BN, pasti dana ini tidak tersalur kerana kerajaan yang sedang memerintah pusat ketika ini adalah UMNO dan BN. Nyata politik wang ini masih melarat serta membebankan pengundi untuk membuat pilihan yang waras. Di sinilah dengan jelasnya segala kekotoran dan kejahatan perang itu mula terserlah.


Walhal di sebelah negeri yang lain, muncul pula Zahid Hamidi menyatakan bahawa peruntukan kerajaan pusat adalah telus serta berterusan dan tidak akan sesekali digunakan untuk memancing undi. Di mana keseragaman dasar yang ada ini sebenarnya? Dan aku tidak bercakap dari sudut BN, cukuplah UMNO sahaja, sudah berderet senarai penyakit yang mereka hidapi.


Di akhirnya, apa yang dirasai rakyat itulah yang paling memberi impak terhadap pola sokongan dan undian. Para ahli politik boleh berdebat, bertengkar selantang yang mereka suka di dewan rakyat. Mencemuh parti-parti lawan masing-masing. Tapi ia tidak membebankan rakyat. Apatah lagi sebahagian besar duit cukai yang diterima mereka sebagai gaji itu datangnya dari orang-orang berpendapatan tinggi. Sumbangan kita agak kecil kalau nak dikira-kira.


Namun kerana Malaysia masih bermajoriti orang Melayu, yang mana merupakan golongan paling ramai bertangga gaji kecil dn sederhana, maka isu pancingan undi ini menjadi amat signifikan sekali. Seperti yang aku cakap tadi, apa yang kita rasa sendirilah yang lebih wajar dijadikan penilaian untuk memilih parti politik terbaik.


Kalau nak cari pemimpin sempurna, sampai berkurun pun belum tentu dapat jumpa. PR sendiri masih banyak pincangnya, tak keterlaluan untuk aku tuduh bakal menjadi seteruk BN satu hari nanti. Aku rasa, cukuplah dengan usaha Kerajaan Selangor memberikan air percuma 20 meter padu kepada setiap rakyatnya tanpa mengira pangkat dan bangsa, dan pendekatan pendek akal Pak Lah setelah menaikkan harga minyak, dengan bebanan kos sara hidup menjadi semakin tinggi setiap bulan; untuk dijadikan kayu pengukur. Kita punya dada, kita sendirilah yang tepuk untuk tanyakan seleranya.


Di sana sini ramai yang membicarakan tentang media alaf baru seperti blog dan youtube selaku punca rakyat Malaysia majoriti sudah mula berubah angin; walhal tidak disedari media arus perdana seperti TV3 sendiri bertindak selaku penyumbang penanda aras kebodohan pemimpin-pemimpin UMNO dan BN ini. Takyah nak susah-susah cari sumber pun. Jadi, sama-samalah kita nantikan kesudahan cerita ini di kaca TV nanti ye. Biarkan pengundi Kuala Terengganu yang menjadi terajunya. Kita dok diam-diam kat tepi.




~Demokrasi itu telus. Telus itu demokrasi. Tak paham-paham lagi?~

5 KoMen:

Mak Su said...

tabbaaeeekkk punyerrrr ek ini perang perang, parang kang.

Ungku Nor said...

kita tunggu je result pilihanraya tu nanti.

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

mak su : memang tak baeekkkkkkk pon (sambil buat isyarat ibu jari terbalik)

kak ungku : sementara menunggu, apa kata kite main gosip2... nak?

Nazra said...

tak check lg nih tmpt mngundi. bleh kot kedahan mngundi utk ganu +_+

cendawanintim said...

mana pegi lempang mak su erk??nak parang orang plak???

tapi betul, jangan perang2..nanti kena parang!

Post a Comment

Any Comment? Anybody?