19.1.09

Kedai Kecil Bernama ‘Cubus’

Sedarkah anda akan kewujudan sebuah kedai yang bersifat seperti ada daya tarikan mistik untuk membuatkan para pengunjungnya seakan ketagih untuk melepak di sana? Tidak, aku bukan bercakap tentang premis perjudian atau rumah urut. Kat sana memang ketagih pun tapi ramai yang tahu dan sedar akan keburukannya. Yang aku sedang berbicara ni adalah tentang kedai mamak.

Kedai mamak sering digunakan sebagai tempat persinggahan atau pertemuan sosial buat aku dan kawan-kawan. In this case, kedai mamak bernama Impian Maju menjadi lokasinya. Aku samakan ia seperti Succubus (Incubus untuk jantina lelaki), iaitu makhluk wanita syaitan yang peranannya adalah menggoda para lelaki, merubah sifat mereka, lalu menyedut segala kekuatan sehinggalah para lelaki-lelaki ini hancur atau mati.

Ini kerana aku melihat kedai mamak ini seumpama telah menjadi satu kemestian dan tak boleh diubah biarpun sebenarnya terdapat banyak lagi pilihan yang lain. Tak kira kalau tumbuhnya kedai melayu, atau Mekdi, atau Kepsi atau apa sekalipun di sekitarnya, hakikatnya kedai mamak ini tetap akan menjadi kunjungan setia aku dan kawan-kawan.

Apakah kami memang suka dengan keadaan ini? Mostly tidak bersetuju pun. Sudah acapkali aku mendengar suara-suara yang mencadangkan untuk kami berpindah lokasi melepak apabila melihatkan beberapa aspek yang tidak memuaskan hati kami di kedai mamak ini. Ada yang komplen dari segi layanan, gelas yang tidak dibasuh dengan sempurna sehingga teh tarik boleh berperisa limau pulak, ada yang mengatakan ayam gorengnya sudah dua hari dipanaskan. Tapi peliknya setiap kali nak buat plan berpindah, mesti tak menjadi.

Apakah kami telah di-mandrem? Hoho, dakwaan yang sangat keras di situ. Tetapi yang peliknya, terdapat bukti-bukti yang menyokong dakwaan ini.

Okeh, aku tidak bercakap dalam lingkungan aku dan kawan-kawan aku saja kali neh. Senang cerita apa kata kita melihat dari sudut yang lebih luas. Perasankah anda, kebanyakan mereka yang makan di restoran mamak jarang mintak kurangkan harga? Memang ada suara-suara yang komplen tentang harga yang tinggi tapi biasanya dorang tetap jugak bayar je harganya.

Berbeza di kedai lain (kedai melayu laa), boleh terbang pinggan mangkuk di atas meja andaikata tokey kedai meletakkan harga yang terlalu tinggi. Tak payah nak carik contoh, perihal kes ikan tongkol berharga RM45 itu pun pasti masih segar dalam memori anda.

Kisah yang berlaku di Terengganu (kalau tak silap saya) itu amat mendukacitakan. Ini kerana sikap keanak-anakan seorang lelaki tak sedar diri yang mengakui beliau telah melakukan seuatu yang betul. Ceritanya begini:

Al-kisah seorang hamba Allah yang memiliki seorang isteri yang sedang sarat mengandung, dipinta untuk dicarikan kepala ikan Tongkol. Mengidam, kata isterinya. Gusar kalau-kalau terkena kempunan, maka si suami pun keluar mencarik biarpun waktu itu sudah agak lewat untuk mencari juadah tersebut.

Sampainya beliau di satu restoran ini, beliau bertanyakan saki baki kepala ikan Tongkol yang masih tinggal. Tokey kedai mengatakan sudah habis dijual. Yang ada cumalah untuk dimakan beliau sahaja.

Menyedari ini sajalah satu-satunya peluang yang mungkin ada, si suami tadi pun memujuk rayu untuk membeli ikan tersebut. Beliau tahu sekiranya beliau berganjak ke kedai lain, mungkin beliau takkan dapat menemui apa yang dicari.

Melihat kesungguhan lelaki itu, makcik tokey kedai ini mungkin mahu menguji iman lelaki tersebut agar beliau tidak lagi memaksa untuk dijualkan ikan itu; lalu makcik tokey kedai meletakkan harga tak masuk akal iaitu RM45.

Tanpa disangka, lelaki itu mengambil jalan mudah dengan bersetuju lantas membayar RM50 dan diberikan pulangan baki RM5 (bayangan penulis sahaja).

Setelah pulang ke rumah dan menghadiahkan kepada isterinya apa yang diingini, mungkin tiba-tiba terdetik rasa kesal dalam jiwa lelaki ini kerana telah membelanjakan sejumlah besar wang untuk juadah makan yang belum tentu mengenyangkan. Sedangkan duit tersebut boleh digunakan untuk isi minyak kereta selama seminggu. Ataupun mungkin juga setelah diceritakan akan kisah ini kepada isterinya, si suami dimarahi kerana dianggap diperbodoh-bodohkan makcik tokey kedai itu.

Lantas beliau mengambil keputusan untuk mengadukan perkara ini kepada pihak berwajib sementelah beliau sendiri adalah pegawai kerajaan yang bertugas di Putrajaya.

Lalu tersebarlah di dada-dada akhbar tempatan dengan headline berbunyi seperti “Ikan Tongkol Paling Mahal Dalam Dunia” atau “Ikan RM45 : Peniaga Restoran Menipu Pelanggan.”

Rata-rata si pembaca yang belum mengetahui kisah sebenar menganggap makcik tokey kedai sebagai peniaga tak bertanggungjawab kerana menjual ikan dengan harga sebegitu tinggi. Walhal cerita sebenar belum lagi diketahui. Begitulah nasib generalisasi terhadap kedai melayu ini.

Sedangkan di kedai mamak tidak berlaku pun perkara ini. Padahal mungkin ada kisah yang lebih teruk tapi tak kedengaran pula di media. Berapa orangkah di antara anda yang pernah bertanyakan sekiranya kedai mamak ini ada menghidangkan kari lembu atau tidak? Ini agak penting kerana sekiranya pelayan kedai tersebut mengatakan tidak ada, dikhuatiri kedai tersebut bukanlah kedai mamak (India Muslim) sebenar. Kerana orang india beragama Hindu tidak akan sanggup menyediakan kari lembu sebagai hidangan, sepertimana kedai melayu atau Islam tidak sanggup menjual babi salai di kedai mereka.

Ada blogger yang pernah menyatakan, meniaga makanan ini adalah yang paling mudah dan menguntungkan. Memang benar. Margin modal dan pulangannya adalah sangat besar. Kerana itu tidak kira bangsa apa pun, ramai peniaga yang memilih industri ini untuk mencari rezeki.

Aku pun tidak memiliki jawapan akan misteri kedai mamak ini. Mungkin kerana keselesaannya kot. Dengan pilihan diberi kepada pelanggan sama ada untuk makan di dalam (mempunyai kipas) atau di luar kedai (lebih seronok untuk bergelak besar bersama rakan-rakan) dan sesetengahnya juga menyediakan skrin layar besar untuk menonton bola.

Mungkin kerana itulah soal harga atau komplen yang pelbagai ini tak menjadi punca untuk kami bertukar lokasi. Ini kerana di pengakhirannya, yang lebih penting adalah kepuasan. Mazidul Akmal Sidek sendiri pernah melepak di sebuah Kopitiam popular di sebuah kompleks membeli belah tetapi tidak menyedari bahawa beliau membayar harga 60 sen untuk secawan air kosong. Sudah tentulah apabila beliau menyedarinya maka beliau membuat bising di studio Malaysia Hari Ini kerana beliau adalah wartawan. Tetapi berapa ramai pulak dari kita yang sememangnya sedar tapi sekadar memejamkan mata ketika membayar di kaunter?



~Harap-harap Otai Burger akan bukak cawangan restoran seperti Mekdi~

7 KoMen:

Ungku Nor said...

tuh laa..
akak pun nyesal gak bayor berhenggit-henggit sambil pejam mata untuk segelas milo dinasour kat pappa rich padehal buleh je bancuh bergelas2 kat rumah..hehehe

mamarempit said...

Dh lame tk ngeteh kat kedai mamak...adakah mama telah pon "terloya" dengan berita2 yang disampaikan oleh rakan2...???

kakpiah said...

entri yg sarat dgn fakta..
tp dh mmng pe'el org2 melayu centu..
*sambil jeling2 kak ungku*

Nazra said...

manusia trlalu angkuh utk brgaya wlaupun sedar poket kosong

Mak Su said...

pernah gaks makan kat kedai mamak, dapat ayam basi, so, sampai sekarang dah serik dah; so far.

ijok said...

cuba jeling kat 4 penjuru ceilling retoran tu .... ada nampak botol tergantung tak? kalau ada ...hehhehehe sendiri tafsir la....

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

kak ungku : haha... penjam mata ye kak? tak takut tersalah kira ke?

mamarempit : well, tatau ape yg mama pnah dgr... tapi saye ade byk lg citer yang meloyakan pasal kedai mamak... hoho...

kakpiah : pepetah melayu ade berkata, "mengata dulang paku serpih..." err, pastu ape ekk? dah tak igt pulak... :p

nazra : poket itu sendiri dipenuhi dengan labuci labuci Gucci... camne nak berisi?

maksu : so far la ye maksu ye?

ijok : beb, bab tu tak pasan sgt... tapi suke nengok nombor kat kedai makan tu walaupun takde ilmu nujum nak main tilik2...

Post a Comment

Any Comment? Anybody?