20.12.08

SUATU HARI DI DORM ASRAMA

Bila Sang Pujangga bermadah kata :



Mengimbas kembali kenanganku bersama "Kartini" di entri yang lepas membuka semula lembaran lama ketika aku menginap di asrama Sekolah Menengah Clifford, Pahang kira-kira 10 tahun yang lepas.

Hari yang paling sempurna buat aku; dan sekumpulan penghuni dorm yang lain adalah pada hujung minggu - lebih tepat lagi hari Ahad. Hari Sabtu tak berapa boleh diambil kira sangat sebab kadangkala kami sibuk dengan aktiviti berpersatuan serta tak lupa menjelajah Pasar Pagi Sabtu di tapak perhentian bas pekan Kuala Lipis. Hari Ahad pula? Yeah, that's a winner.

Bermula jam 9 hingga ke 11 pagi, bunyi menguap dan aksi menggeliat silih berganti disusuli setiap ahli dorm kami menandakan betapa nikmatnya tidur hingga ke tengahhari. Sehingga seorang dari kami yang bernama Fifi pernah membuat dakwaan berikut "Menggeliat ni lagi sedap dari kawen!". Di potong pula suara sumbang Azwan yang sengal ubi, "Tak la, kalo bangun menggeliat lepas 'kawen; lagi sedap!"

Di hujung tingkap dorm, sayup-sayup kedengaran siaran stesen Radio Malaysia Saluran Muzik yang juga lebih popular sebagai Radio Muzik ketika itu (kini dikenali dengan nama Muzik FM) mendendangkan lagu-lagu solo Rahmat Ekamatra, Siti Nordiana (sebelum beliau di'gula-gula'kan Achik Spin), Anis Suraya (akak Akasha), dan ramai lagi artis yang lain. Ada di antara kami yang turut bersiul mengikut irama lagu dan tak kurang juga yang menyumbangkan suara sumbang mereka tanpa segan silu. Tak lupa juga bagi sesetengah yang nak tunjuk terer mempamerkan bakat menggoreng 'gitar kapok seludup' tetapi memandangkan ia adalah bahan terlarang dalam asrama, maka kami cuma mengeluarkannya dari tempat persembunyian andaikata kereta warden tiada di parking (keluar jenjalan bersama keluarga laa tu). Mujur Exco-Exco asrama zaman kami memang sporting nak mampos dan tak suka kacau orang lain (Terima kasih abag Fauzi!).

Sementara aku dan beberapa ahli group 'ribena' kami akan terus memulakan upacara bermain daun terup yang diberi nama 'Presiden & Khadam'. Toksahlah korang bertanyakan peraturan permainannya sebab jenuh aku nak menerangkan satu-satu. Permainan ini selalunya dimulakan terlebih dahulu sebelum aku bangkit dari tidur; maka sekelumit sahaja cahaya mentari masuk ke kelopak mataku, aku sudah akan melakukan aksi akrobatik melompat dari katil tingkat atas untuk menyertainya tanpa kompromi. Memangpun di tengahhari kitorang tak banyak aktiviti nak dibuat memandangkan kain baju telah siap dibasuh dan dijemur petang atau malam Sabtu semalam.

Kadangkala kami berkesempatan bermain Saidina. Malangnya kerana kenakalan dan kehampehan perangai sesetengah budak dorm kami, set Saidina yang lengkap biasanya cuma mampu bertahan untuk 2 minggu. Lepas 2 minggu mesti ada je piece yang hilang sehinggakan di tahap kami terpaksa menggunakan cebisan pemadam getah untuk dijadikan penanda pemain mahupun dadu.

Dengan majoriti ahli asrama berpenyakit malas nak berjalan kaki ke dewan makan, rata-rata kami cuma mengirimkan 'tapau' nasi kawah kepada handai taulan yang rajin menapak untuk kami makan bersama maggi yang dimasak sendiri dalam bilik atau makan sahaja bersama-sama perencah nasi goreng Adabi yang dianggap tak ubah rasanya seperti sambal nasi lemak itu. Itu sahajalah menu makan tengahhari kami.

Sudah tentu ada yang bertuah apabila menerima kunjungan dari family menghantar bekal lauk-pauk, yang mana di pengakhirannya akan di'kekah' oleh kami semua. Tidak kira sehebat mana pun trick anda cuba untuk bersembunyi, hatta tin biskut dalam lokar berkunci pun pasti dapat dihidu oleh kami. Seringkali mereka menangis seorang diri di tepi katil setelah menyedari kami telah mengosongkan tin biskut mereka tanpa mereka sedari. Haa, tu laa. Padan muka! Nak main kedekut sangat.

Bagi aku, aku lebih suka membawa tin milo dari rumah untuk diratah; kerana pada pengamatan aku, meratah milo ini adalah aktiviti yang memuakkan, maka lambat sikit nak habis. Jimat. Nak bawak tin biskut? Sori!

Selepas perut kenyang (atau sekadar cukup makan), kami akan mula menyedari bunyi riuh rendah yang datangnya dari padang sebelah sana. Untuk pengetahuan anda, asrama Putera Sekolah Menengah Clifford pada tahun 1998 adalah merupakan sebuah blok setinggi 5 tingkat yang besar dan menghadap padang utama sekolah. Manakala asrama Puteri pula adalah 2 deret blok 2 tingkat. Asrama dua tingkat ini dikelililingi pagar tinggi berhadapan sebuah padang mini yang selalunya dibuat acara bolasepak (padang utama kami hanya khas untuk ragbi okeh! Sekolah neh wakil negeri tau!) dan pagar ini seringkali menjadi mangsa untuk dibuat ampaian gantung baju yang telah dibasuh. Maka blok asrama Puteri ini agak terlindung sifatnya.

Tahun berikutnya, 1999 (ketika cerita ini sedang dirujuk) pertambahan pelajar puteri yang mendadak memaksa pihak pengurusan asrama untuk menukar lokasi kami di mana akhirnya koridor terbuka tempat kami 'bersidai' satu masa dahulu kini menjadi laluan para pelajar perempuan untuk ke bilik air yang terletak di tengah-tengah blok setiap tingkat. Maka ramailah yang menayangkan fesyen berkemban berulang alik dari bilik dorm ke bilik air entah buat urusan apa entah. Saja nak 'pancing' kami kot?

Kami pun tak berapa faham kenapa mereka memilih petang Ahad untuk menjalankan aktiviti membasuh dan berkemban itu. Sempat kering ke baju, bra, spender mereka semua tu nanti? Tidak seperti kami yang awal-awal dah setel kerja dobi mendobi. Mungkinkah sifat mereka memang semulajadi pemalas? Entahlah. Tapi yang pastinya ada di antara kami berkelakuan penyumbaleweng meniarap atas katil di tepi tingkap sambil meneropong setiap yang berlaku di sebelah sana dengan khusyuk.

Aku tak terlibat dalam perkara ini kecuali bersubahat meminjam teropong yang dibawa oleh saudara Wan Mohd Hafiz Wan Daud itu (Haha, padan muka! Aku letak nama penuh lagi tu).

"Woi woi, tengok tu! Nor Baizura dengan Balkis tengah 'bersidai' depan bilik air. Eh eh, main pukul-pukul tuala pulak diorang..." Fendi Sofian yang memang gilakan Baizura semenjak form 1 bersuara. Aku pula masih menumpukan untuk mencarik kelibat Wan Farah Ayuni. Wan Farah Ayuni ni adalah antara watak yang paling popular dalam batch kami. Hubungan aku dengan dia ni bolehlah diibaratkan umpama langit dengan bumi. Kiranya, kalau dalam drama Hindustan tu, aku cuma pengutip daun kering yang bersepahan di taman bunga tatkala beliau dan Ade Izzuan sedang berguling-guling bermain kata-kata cinta. Ye, sungguh laa hinanya diriku ini.

Lupakan soal itu. Petang kami biasanya diisi aktiviti bermain bola atau berdating di pavillion sekolah sambil mengepit erat buku rujukan untuk dijadikan alasan study group andai warden memerhati. Dan malamnya, seperti biasa, prep kami akan dicemari aktiviti 'huha-huha' kami serta lawatan rasmi ke kedai aci depan pagar sekolah untuk membeli kek Apollo barang sepeket kecik.

Cuma 2 tahun itu sahajalah kenangan yang aku ada di asrama SM Clifford itu. Oh ye, sekiranya ada di antara korang tertanya-tanya; ye, ia adalah sekolah Siti.

Aku hairan, apa salahnya jika aku ditukarkan ke kelas 2 Khas 3. Walaupun 2 Khas 1 adalah kelas khas, tapi apa kurangnya dengan 2 khas 3? Khas jugak apa. Bukannya aku mintak tukar aliran kelas Agama pun. Cikgu Din ni memang sengaja nak menyakitkan hati aku. Tidakkah dia tahu tekanan yang aku alami bila berkawan dengan rakan sekelas yang kerjanya siang malam nak study. Dok sibuk-sibuk berlumba markah siapa yang paling tinggi. Boleh gila dibikinnya aku nanti. Teringat kenangan kelas di Tingkatan 1 bersama Cikgu Masmawati. Sporting, selalu berlawak ringan dengan kami. Mungkin juga tambah ceria dengan kehadiran adiknya, Sheridawati selaku pelajar kelas kami. Sama-sama kiut dan sama-sama baik hati. Hehe...

Berpindah ke SMK Sungai Koyan cuma menambahkan keruan dalam hati. Dengan Cikgu Rozita yang memanjang nak pakai kebaya je kejenya dalam kelas. Tau laa awak tu 34-28-32, tapi kesian la kat kami yang baru akil baligh ni. Takkan dia tak pasan kami budak-budak lelaki dok tahan bucu meja je setiap hari? Tak reti-reri nak pakai baju kurung dah lagi? Pernah gak dia datang umah aku sekali nak jumpa mak bapak aku membincangkan perangai aku yang suka buat hal di sekolah. Ada ke selamba pakai tudung tiga segi, baju T dengan track suit lagak anak dara sunti pergi berjalan di pasar tani mencari jodoh di pagi hari? Sampaikan bapak aku dok tanya kat aku lagi, "Cikgu Rozita tu dah berlaki?" Huh, like father like son sungguh laa bapak ku ini!

Membuatkan aku mula menghargai apa yang pernah Cikgu Rizman, Cikgu Nazri, Sir Ahmad dan Ustaz Wahab buat untuk aku dan batch darjah Enam aku dulu ketika di Sekolah Kebangsaan Sungai Koyan. Bagi aku inilah senarai guru terbaik yang mencurahkan ilmu dan strategi untuk berjaya tanpa rasa jemu mahupun pilih kasih; walaupun aku cuma anak seorang buruh estet dengan perangai geli pulak tu lagi. Hanya mereka yang nampak permata di dalam sekam padi yang mereka tak putus asa untuk tuai dan nasihati. Pendekatan yang digunapakai mereka adalah yang terbaik dan paling memberi pulangan memuaskan hati. Sehingga aku tersenarai antara top ten anak emas guru besar walaupun perangai aku tak kurang keji. Manakan tidak, sempat lagi aku mengutuskan surat mintak kapel dengan anak guru besar, yang bernama Julia Haryati! Ceh!

Aku banyak berhutang dengan mereka, dengan segala janji-janji. Maafkan aku kerana tak dapat memenuhi dan menjadi apa yang cikgu dambakan. Tapi ketahuilah, aku masih bernafas dan hidup dengan bahagianya di sini.



~Kenangan itu pahit. Kenangan itu manis. Tapi janganlah barang satu pun dipadami~



9 KoMen:

Tyra said...

selalu budak laki2 mmg terkenal dgn perangai suka rembat makanan/stok makanan orang lain tanpa kompromi. Tak peduli dah siapa punya, terus rembat. Kalau aku budak laki la... aku bawak daging khinzir salai dan aku kata, ni daging burger... pastu taruk atas meja. mesti ilang dalam sekelip mata. huahuahua.

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

tyrark : ini... adalah antara beberapa sebab mengapa pelajar perempuan DILARANG KERAS masuk ke blok asrama kami...

sesungguhnya kamu mmg tak berperikemanusiaan... wahahahaha...

cendawanintim said...

ala stakat ostel lelaki tu...apa la sangat....hiks!

**BTW, naper katil2 kat ostel lelaki selalu berlubang erk??!!

nur'ain lǝɯoɔ said...

kenang zaman muda2 eh.. :D

Akmar said...

dik, you should write a novel la.
ada talent :)

Nazra said...

misteri la lubang2 kat tilam hostel lelaki O_o

Mak Su said...

amboi, pandainya, mengeliat lepas kawen lagi sedap... ? haahhahaha

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

kak cendawan : maybe kerana terlalu banyak tekanan bile dok asrama kot. bile tertekan, maka mereka akan menjadi geram lalu menggenggam cadar sehingga terkoyak segala span semuanya...

err, awat bunyi aku mcm lucah je neh...

nur'ain : sesungguhnya saya tidaklah se'tua' itu...

kak kema : kembang semangkuk neh kak...

tade laa kak, takat mengarut2 je boleh le. talent malent neh smua xde pada saye pon...

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

nazra : awak kene tau bahawa kami freshie2 hanye mendapat tilam dan katil rejek sementara katil, tilam, cadar dan bantal baru semuanya milik exco2. jadi kalo nak tanye sejarah tilam tu boleh jadi sampai camtu leh laa tanya pada yang berpengalaman ekk? wakakaka...

maksu : bukan saya yg cakap... azwan yg cakap... sile ketuk kepala die...

Post a Comment

Any Comment? Anybody?