21.3.07

Road To PD

Bila Sang Pujangga bermadah kata :




“Hai awak, ngorat boleh?” terpaku seketika tatkala aku membaca mesej bernada romantis itu. Siapakah gerangan? Nombor dia memang aku tak kenal.

“Ko sape?” tanyaku dengan penuh berhemah sekali.

“Aku laa Jai. Zana budak 5GR1 tu. Weh, ko buat apa skang? Ujung minggu neh ko free tak? Jumpa aku kat PD jom, aku dah ajak Emma ngan Syariz,” begitulah bagaimana segalanya bermula. Satu perhimpunan tidak rasmi yang dirancang tanpa begitu rapi sehingga mengakibatkan beberapa kekeliruan domestik dalam hidup aku semenjak Jumaat yang lalu.

Selepas beberapa siri perbincangan dan kekalutan, akhirnya aku tiba ke destinasi yang ingin ku tujui pada hari berbahagia tersebut. Teluk Kemang atau Port Dickson, begitu meriah dan ‘panas’ ketika aku menjejakkan kaki ke pasir pantai tengahhari Ahad itu.

Berkumpul seramai 7 orang ex-student SMKJR yang menghuni 3 kelas berasingan. Aku dan Paiz – 5PA1, Emma, Syariz, Zana dan Farah – 5GR1 dan Azmeen – 5SP1. Turut menemani adalah Hamzah – pakwe Emma dan ‘sipolan bin sipolan’ (aku dah lupa nama) – pakwe Zana.

Begitulah untungnya andai anda berjawatan pengawas di sekolah anda dahulu. Anda akan mempunyai banyak masa selepas waktu rehat untuk merayap ke kelas-kelas lain yang ketiadaan cikgu supaya anda dapat kawan baru dan memvariasikan kehidupan sosial anda. Kalo cikgu tanya kenapa lambat masuk kelas, jawab je ‘terpaksa menjaga ketenteraman kelas lain sebab cikgu tak datang’. Muahahahaha…

Berikut adalah beberapa coretan dan lampiran gambar yang dapat aku sediakan untuk pembaca blog sekalian.



*kelihatan beberapa ‘orang luar’ yang clueless baru tiba di celahan orang ramai tatkala panas terik di Teluk Kemang

“Aiseh, kan aku dah cakap gerak awal sikit. Kan dah takde tempat nak lepak,” rungut Emma laksana mak tiri yang masih tidak kepuasan mendera anak tirinya.

“Tepi longkang pun jadi laa,” balas Syariz selamba. Ye, Syariz memang selamba.



*cubaan untuk aku menguji refleks cahaya dan kualiti gambar kamera henset aku… heheh!



*inilah Syariz atau dikenali sebagai Ariff oleh Thirah dan Ryn menerusi cerpen The Untold Story yang aku tulis tu. Kurus kering kan dia? Tapi dia lah tukang menghabiskan bihun goreng masakan mak Zana. Huhu…

“Jai, tangkap gambar aku dalam keadaan natural tau, supaya orang ingat neh gambar kandid,” Cheh!



*Faiz a.k.a mat jambu. Aku tak ingat nama dia dalam The Untold Story tapi aku tau dia ada watak kecil dalam cerita tu.

“Jai, gambar untuk mespes aku meh sekeping,” Cheh lagik!



*time neh aku tengah hepi bersukaria main air tanpa aku sedari ada sekujur tubuh manusia luar tabi’i kat belakang aku. Thanks to Faiz sebab tangkap gambar neh dalam diam sebagai bukti siapakah dia Azmeen yang sebenar-benarnya.

Thirah dan Ryna, perkenalkan, ini lah dia Rizman atau aku gelar sebagai Bapak Ayam ketika zaman sekolah dulu.



*pasangan yang menemui sifat kejiwangan dalam diri mereka masing-masing di kala petang Ahad itu. Faiz dan Farah.

“Kena gossip nanti baru korang tau,” ujar Azmeen dalam nada jeles.

“Eleh, I takde pakwe, takde sape nak marah. Faiz je laa yang patut takut…” balas Farah pula.

“Hehehe…” Faiz terkekeh kecil sambil masih kekal mengkaber ‘jambu’ dengan cemerlang sekali.



*kena gigit jaws ‘kot’?

“Amacam, kalo aku rendam kaki aku dalam air neh ko agak-agak sape yang datang kejap lagi?” kataku cuba mengugut rakan-rakanku agar segera menamatkan mandian mereka. Sebabnya aku jeles aku dah tak boleh mandi petang tu. Huhu, tak tahan kaki aku kena air laut yang masin.



*konon-konon nak gambar romantik arr tu tapi masing-masing tak dapat tahan gelak tengok aksi pasangan drama ‘sehari di pantai PD’ neh.

“Syariz, hang jangan laa tangkap gambar montot aku,” muahahaha, hampeh ko Farah!



*gendang gendut tali kecapi… sesungguhnya time neh memang aku belum bersedia untuk diambil gambar. Cisss ko Riz, bukan nak bagitau kalau gambar aku tak menjadi. Huhu…



*aku tangkap gambar dia, dia tangkap gambar Azmeen, Azmeen tangkap gambar aku... Muahahahaha…



*aiyakkk, leh tahan gak kiut minah yang aku dok panggil Farah the Papan Sekeping neh rupanya. Huhu…



*aku dan Syariz…



*Emma sedang mengemas sisa makanan yang telah dibaham Syariz.

“Oi, korang neh reti makan je. Ngemas taknak!” Emma masih setia berleter.
“Alaa, ko kena laa tunjuk contoh anak dara idaman supaya balak ko neh nanti konpiden sikit nak masuk minang ngko!” Muahahaha Azmeen bunguk…



*Syariz neh sebenarnya sedikit kebosanan sebab member-member laki sekelas ngan dia dulu semua kensel nak ikut last minit. Dan apa yang akan anda lakukan tatkala bosan? Inilah contohnya…



*ermmm…

“Weh, rambut ko neh buat aku tak tahan laa. Wangi sangat syampunya. Aku cium kang,” godaku.
“Taknak. Nanti abang Faiz I marah,” huhu…



*aku dah agak cahaya dari arah barat akan membuatkan gambar neh menjadi hasil yang gagal. Tapi Emma nak jugak gambar yang berlatarbelakangkan pantai. Huhu…



*gambar yang terpaksa aku ambil dalam keadaan kaber sebab balak dia yang pegang kamera. Huhu.

“Jai, rapat laa lagi.”
“Jangan Zana, lautan dalam jangan di duga”




*huhu, ada dua orang yang takde dalam gambar neh, Azmeen dengan pakwe Zana. Yang lain-lain sepatutnya korang dah tau nama. Tak pon pi laa cek mespes aku Huhu…



*indah bukan? 18 Mac 2007 dalam kenangan…



Jumpa lagi di masa depan. Aku dengan Farah nak buat planning pergi Cherating pulak lepas neh. Hehe…

2 KoMen:

Si B*ntang said...

paiz marah nnt..*icon siul2*

jelesnyer aku nengok...*icon nanges sampai banjer yg belum diregister oleh Yahoo ! Messenger*

aku da agak da sume name tuh ade watak...

tyrexia said...

kurus tul syariz tu...
x sepadan ngn nafsu makan.
baru la aku tau kebenaran disebalik the untold story...
keskeskes...

Post a Comment

Any Comment? Anybody?