19.11.08

BATIQUE’S GULF

Bila Sang Pujangga bermadah kata :



Pada weekends yang lepas, saya bersama-sama dengan beberapa rakan saya telah meluangkan masa berjalan-jalan di Perak Darul Ridzuan.


Ceh, macam karangan laporan budak sekolah pulak dah.


Sebenarnya aku malas nak berjalan jauh-jauh hujung minggu hari tu. Aku dah letih, oke! Baru dua minggu lepas aku melawat kawasan Blue Lagoon di Port Dickson (maaf, tiada gambar ‘blue’ yang boleh dirakam di sana, anda hanya digalakkan mem’bayang’kannya sahaja).


Dan di hujung minggu yang lepas pula, aku ‘diajak-ajak-ayamkan’ untuk menyertai satu ekspedisi ‘Melawat Orang Eksiden Motor’ di Lumut. Of course aku tak tahu-menahu akan hal ini pada awalnya kerana aku menyangkakan orang yang menghantar mesej kat aku mengajak ke Teluk Batik cumalah sekadar kempunan nak merasa mandi air laut.


Berfikir punya berfikir, akhirnya aku mengambil keputusan untuk tidak menyertainya dan keputusan itu dibuat pada petang hari Sabtu yang lepas (15 November 2008). Dengan berbekalkan sepersalinan pakaian di tubuh, duit poket sebanyak RM20 cuma, aku terus menghala ke kedai mamak bernama Impian Maju di Fasa 4 Tambahan, Bandar Baru Bangi dengan niat sekadar mahu menonton bola sahaja untuk hari itu.


Tanpa disangka-sangka, gerangan si penghantar mesej tiba di kedai itu dengan membawa seribu harapan agar aku dapat menyertainya juga sambil menggunakan pujukan-pujukan mesra berbunyi seperti “Kalo lu tak ikut, gua shoot muka lu tu karang…”


Setelah diperjelaskan niat sebenar mahu ke Perak; iaitu atas alasan mahu melawat seorang rakan kami, Encik Faiz Pendek yang telah mengalami kemalangan jalanraya seminggu sebelum hari raya, maka aku mengubah keputusan aku untuk melembutkan hati dan meringankan tulang menyertai ekspedisi itu biarpun tanpa persiapan rapi.


Dan sebagai habuan untuk perjalanan jauh dan memenatkan itu, perkara pertama kami lakukan setelah sampai ke negeri Perak adalah mencari pantai Teluk Batik untuk melepaskan lelah.



*Muzium Siput di Teluk Batik



*Ini bukan perkampungan Ayah Pin, oke!



*”Apasal takde gadis pagi-pagi neh? Sesia je laa hajat aku nak ‘memancing di lautan dalam’…”



*Melawat pusara pejuang-pejuang yang telah membunuh J.W.W Birch



*Aksi kelucahan terlampau pasangan bercanda di tepi pantai



*Hubungan ‘rambang’…



*Dah malas nak layan bebudak neh sedang ‘tarik nombor’… “Aku ngantuk ah tak cukup tido! Jangan kaco aku…”


*”Toksahlah dikau meratapi si Ijal yang telah tertanam ini,” kataku pada Encik Nopal.



*”Silau ye bang?”



*Finalis Hero Remaja 2009



*Akhirnya ‘sang penyu’ kembali berenang di lautan…



(16 November 2008 @ Teluk Batik)



Oh ya, pada petangnya pula, kami meneruskan perjalanan kami ke Beruas, Sitiawan untuk melaksanakan hajat asal di hati. Disambut dengan jamuan makan tengahhari (makan free!), dengan tanpa segan silunya aku melantak dua pinggan nasik berlaukkan kari daging dan ikan tenggiri di rumah Encik Faiz.


Diberitakan bahawa kaki beliau yang pernah patah setahun lepas telah kembali cedera lalu memaksa para doktor yang bijaksana meletakkan besi ‘aerial’ di pangkal peha. Ingin sekali ku mengambil gambarnya tapi takut kalian tak boleh tidur malam pula.


Dan oleh itu, saya ingin memberikan nasihat berikut, “KALO KO DAH TAU KO TU NGANTUK, LETIH BARU LEPAS MAIN FUTSAL, TOKSAHLAH NAK GADAI NYAWA NAIK MOTOR DARI BANGI KE BERUAS BIARPON DAN TAK SABAR-SABAR NAK SAMBUT RAYA! LENKALI NAIK BAS!”


~Kat Genting takde air laut… Hehe~

5 KoMen:

Tyra said...

erk! perut kasik kaver jai...

*larikkkkkk

Rizal said...
This comment has been removed by the author.
Rizal said...

gua shoot perut lu kang...

nur'ain said...

salam dude! ^_^

seronok lak nengok korang sakan main pasir tuh. release tensen.. da lame tk cuti2 mesia. haih

hati2 di jalan raya keh :D

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

tyra : tapi ko jugak yg beria2 mintak kat aku nak tgk perut... aku tak paham laa orientasi nafsu ko neh tirah!

ijal : lu igt lu sorang je ke reti shoot...

ain : err, kami neh kanak2 ribena je... sbb tu nak kene asik ceria2 selalu... kalo tak nanti kitorang kekurangan zat...

Post a Comment

Any Comment? Anybody?