23.11.08

Tipah Tertipu Tertipu Tipu Tertipah

Bila Sang Pujangga bermadah kata :



Arakian hendaklah dihikayatkan akan sebuah cerita rekaan tentang Boboy, Joyah dan Tipah sekalian. Adapun mereka bertiga ini bersahabat baik laksana pasangan trio (Datuk) Shah Rukh Khan, Rani Mukherjee dan Kajol dalam filem Kuch Kuch Hota Hai.


Tidak hingin ku meniru skrip karya orang lain, maka aku coretkan sendiri plot-plot dramatik yang aku fikirkan sesuai untuk dijadikan cerita teladan di sini.


Tipah ini, orangnya amat berbeda dengan Tipah The Vogue yang aku kenali (eleh, macam laa aku kenal sangat pun!). Berbeda, cukup berbeda! Bagai langit dengan bumi. Bagai hidung dengan gigi. Bagai plywood dengan besi.


Orangnya simple sahaja. Tiada rupa, tiada budi bahasa (seperti yang selayaknya yang patut ada). Namun tuah tetap menyebelahinya kerana dianugerah harta berganda-ganda serta jejaka idaman yang setia di sisinya.


Boboy pula (si jejaka idaman Malaya), walaupun memiliki nama ala-ala budak belum akil baligh, namun tiada siapa yang mampu menafikan nilai komersialisme beliau sebagai lelaki yang didambakan setiap wanita yang ada perasaan. Dengan keletah manjanya sahaja sudah cukup untuk membuatkan wanita-wanita di sekeliling jadi meroyan. (Uwekkk!)


Alkisah Joyah (sori wan ~nenek~, pinjam nama wan kejap!) merupakan gadis lincah dan berprofil tinggi dalam bidang pencapaian akademik beliau. Seorang yang berdisplin tinggi dan terkenal dengan karisma serta integriti beliau tersendiri. Cantik rupawan, namun cukup ‘liat untuk dimakan’. Mungkin kerana ego ataupun sekadar kenaifan diri yang belum terbuka hati untuk menerima lamaran dari insan bergelar lelaki.


Diberitakan kisah oleh si Tipah yang mahu memasuk minang Encik Boboy supaya segera dapat dijadikan suami. Seantero dunialah mengetahui jejaka berperangai geli itu kini sudah ditawan Cik Tipah bestari. Ramailah para wanita mahupun gadis bawah umur mengibarkan bendera putih tanda mengundur diri. Al-maklumlah, Boboy punya calon isteri memiliki wang berguni-guni! Siapa je yang boleh celen walaupun ada berani?


Boboy The Geli kini menghitung hari untuk menumpang harta sang bini, namun satu hajat belum tercapai dalam hati. Ingin sekali dia mahu mengajak Cik Joyah keluar makan walaupun hanya sekali.


Diaturkan olehnya satu muslihat, yang penuh dengan perangkap serta jerat. Agar kempunannya setelah menjadi suami orang nanti tidak kan melarat. Diperhalusi seribu janji, disusun seribu ayat, agar Cik Joyah kita nanti, diharapkannya mampu terpikat.


“Seindah bulan purnama terbit di malam hari, hajat saya datang ke mari untuk berbicara dengan Cik Joyah dari hati ke hati,” tergezut benarlah Cik Joyah dengan kehadiran Boboy Geli di hadapan pintu rumahnya satu hari.


“Benarlah rupamu seakan bulan, dipenuhi kawah-kawah di permukaan, tidak ku sangka kamu berani mahu datang bicara di sini tanpa ada sopan,” Cik Joyah mencebik bibirnya yang sexxy. Geli beliau dengan perangai tunangan orang ini.


“Oh, hajatku ini tidak berlapik dengan pelbagai kepalsuan, sebaliknya cuma yang ada hanyalah seribu keikhlasan,” Boboy Geli berhujah lagi.


“Bicaralah, wahai insan yang menjadi pujaan seribu hati,” Cik Joyah mula melembutkan pendekatan.


Ayat demi ayat, surat demi surat, hatta ngorat demi ngorat, akhirnya tersangkutlah Cik Joyah dengan kepakaran Si Boboy memasang pukat. Biarpun Si Tipah dan Si Joyah saling mengenali antara satu samanya, tidak menjadi halangan untuk Si Joyah turut berkongsi bermain cinta. Begitu hebatnya penangan Si Boboy celaka. Berjaya mengaburi hakikat sebenar dari Si Tipah walaupun Tipah sebenarnya tidaklah buta.


Adapun Si Joyah ini sebenarnya tidaklah begitu dengkal orangnya. Beliau sangat mengetahui bahawa Boboy kini tunangan Tipah seadanya. Sekeras-keras hati Si Joyah menolak cinta, akhirnya terperangkap juga dengan dakyah manis seribu bahasa, mainan Si Boboy durjana. Pastinya beliau tak mampu untuk menolak keinginan hatinya untuk menuntun tangan Boboy, jejaka idaman se-Malaya.


Tipah kini berterus-terusan membangga diri, seolah-olah tiada orang yang lebih bertuah daripadanya lagi. Menjadikan dirinya semakin hepi! Tanpa diketahui Si Joyah rupanya telah mencuri kekasih hati.


Di sisi Joyah pula, berita-berita dari Si Tipah yang didengari; semakin membuatkan beliau tidak sedap hati. Lalu beliau memaksa Si Boboy Geli membuat ikrar janji.


“Kiranya aku yang kau dambakan, usah dikau berkahwin dengan Si Tipah meroyan,” ugut Joyah penuh marah.


Boboy di persimpangan. Hendak tinggalkan Si Tipah hartawan, maka nanti apa yang dia nak makan? Lukakan hati Si Joyah rupawan, kelak dia juga yang akan kempunan. Melihatkan Si Boboy termenung tak berkesudahan, Joyah bestari mengusulkan satu cadangan.


“Sekiranya wang ringgit yang menjadi persoalan, kau pastikan Si Tipah serahkan semua harta kekayaan, agar kau dan aku kelak tidak kan selama-lamanya kesusahan,” Joyah tampil dengan idea paling lumayan.


Lalu bertemulah dua pasang mata tunangan ini. Si Boboy memulakan ugutan tanpa berlengah lagi.


“Sekiranya mahukan aku menjadi suamimu, aku mahukan hantaran sejuta ribu,” mendengarkan syarat terbaru, Si Tipah tidak tertunggu-tunggu. Habis digadaikan segala estet, kambing dan lembu. Semata-mata untuk memenuhi permintaan kekasih pujaan kalbu.


Melihatkan wang tunai sebanyak itu, Boboy dan Joyah terus sahaja menyusun plan yang jitu. Tak disangka dengan hanya menggunakan rupa Boboy yang jambu, serta kebijaksanaan Joyah yang perangai macam hantu, akhirnya mereka memiliki harta Si Tipah yang tertipu.


Lantas mereka melarikan diri ke Isketambola, satu-satunya negara yang Si Tipah tak layak memohon visa. Bahagialah mereka berdua pasangan durjana, menetap di sana tanpa sebarang rasa berdosa.


Tipah tertipu. Tipah terkelu. Tipah tak tahu. Apa silap yang telah dilaku? Apakah sifat bangga diri beliau yang akhirnya menjadikan dirinya sebegitu? Mengapakah beliau dilukai oleh orang-orang yang pernah dianggap kawan dahulu?


Apakah kasih sayang Tipah selama ini tiada bererti? Apakah orang cuma berpura menyayangi diri, agar dapat di ambil kesempatan terhadap kekayaan ini? Apakah tiada langsung nilai-nilai dirinya yang boleh orang lain hormati dan pandang tinggi?


Akhirnya Tipah sedar, bahawa kekayaannya selama ini, yang membolehkan dia menjadi ‘somebody’; namun, bila itu telah tiada kini, tinggal apa je lagi?




~Tak kira setebal atau selemak mana pun sang mentimun, bila digilis sang durian, maka hancur berkecailah ia~

8 KoMen:

Mak Su said...

sian kat tipah, tipah oh tipah

WaNa (BoRN To MaKe u HaPPy) said...

HaisH ~

aPe KeS ?

KiSaH BeNaR Ke aPe NiH

Rizal said...

kalau perut ko digilis camne jai?

hancur x?

Rizal said...

kalau perut ko digilis camne jai?

hancur x?

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

maksu : lagi kesian kat saye neh maksu oi... walaupun saye tade kene mengena dgn citer neh...

wanark : eh, eh, manede... dakyah songsang je semua neh

ijal : ait! mendalam semacam je ayat ko neh? awat men? ceritakan kepadaku...

kot ye pon tacing, takyah laa tekan butang tu byk2 kali... org lain pon nak tekan gak... agak2 arr...

mamarempit said...

tapi jgn lupe, bila dorian menjadi tempoyak, timun yang akan melenyek2 tempoyak plak...ihikkks...buleh pki ke?

nur'ain lǝɯoɔ said...

salam dude ^_^

go go ajai!

hihi

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

mamarempit : mmg boleh pakai... timun cicah tempoyak... bunyi mcm sedap.

ain : ain nak ajak saye masuk maraton ke hape neh?

Post a Comment

Any Comment? Anybody?