22.10.09

FASHAK SANDHAK VS UMMI NAZEERA

“Tak habis-habis lagikah bicaramu tentang Nur Ya Kasih wahai Encik Ajai oi?!”

Aku tidak mahu menjawab soalan itu. Keh keh. Sebenarnya perbincangan yang ingin aku bawa ke depan kali ini agak lari konsep dengan segala macam bicara tentang drama Nur Kasih yang pernah aku tempikkan di blog ini sebelum ini.

Arakian nak dijadikan cerita, betapa impak Ummi Nazeera selaku pembawa watak Sarah dalam siri tersebut memiliki keistimewaannya sendiri dalam lingkungan minda beberapa rakan seperjuanganku (dalam dunia realiti, bukan dunia siber).

Anda bayangkan, di satu ketika Ummi Nazeera pernah membawa watak ala-ala comel tak ingat dunia dalam siri Ali Din. Nama beliau disebut-sebut sebagai gadis hot yang menjadi peneman tidur setia ketika jejaka-jejaka ini nyenyak bermimpi.

Apa yang berlaku dalam tempoh masa itu? Ummi diberi watak antagonis dalam siri Nur Kasih yang sebegitu cepat merubah pandangan mereka sehingga tergamak mengatakan “Aku menyampah gila menengok pompuan tergedik-gedik macam tu.”

Tidak keterlaluan pula bagi mereka untuk menganggap Fasha Sandha dalam drama cerekarama yang disiarkan sabtu tanggal 10 haribulan 10 yang lepas (sori, aku jarang tengok cerekarama sebab waktu ini tengah layan EPL kat kedai mamak) sebagai “Boleh tahan gak!”

Sungguhlah aku terkesima bagaimana fenomena citer hindi panggung Sabtu yang bersiaran jam 2 petang kembali melanda anak-anak muda zaman sekarang.

Masih aku teringat bagaimana mak aku menangis bila tengok heroin Hindustan diperaniaya dan bagaimana kakak aku naik meroyan bila melihat Salman Khan berjoget tanpa memakai baju. Malah Maksu sendiri begitu beremosi bila menonton rancangan di kaca TV (eh, neh dah lari topik neh). Ku sangkakan generasi muda atau lebih tepat ku gelarkan sebagai generasi Disney (generasi seterusnya nanti digelar generasi Nicklodeon sebab Spongebob dan Wonderpet sangat memberi kesan kepada mereka) akan lebih terbuka sifatnya untuk menilai hasil seni yang diberi nama ‘lakonan’.

Tapi ia tidak berlaku.

Kenapa perlunya aku mempertahankan watak Sarah ini? Adakah Ummi Nazeera ini awek aku? (sila sebarkan gossip ini ke murai.com, oh bulan, oh artis dan beautifulnara agar blog saya makin fofular ye…) Adakah sifat kasihan aku pada watak beliau terbit dari simpati setelah merenungi nasib diri yang kelihatan sama dengan je dengan watak beliau? Atau adakah aku sekadar jahil tidak mahu memperakui kejelikan perangai beliau?

Tidak. Bila bercakap tentang Ummi Nazeera, aku tidak tahu untuk berkata apa-apa. Tetapi kalau watak Sarah yang menjadi topik debat, aku rela memberi komen berjela-jela.

Kenapa nama Fasha Sandha pula dipetik dalam tajuk entri aku kali ini? Jawapannya mudah. Pertama kali aku benar-benar menghayati watak lakonan beliau adalah dalam drama bersiri Natasha. Masih anda ingat akan kisah tersebut? Ye. Kisah yang membuatkan mak aku mengeluarkan statement berbunyi, “Ish, kesiannya Natasha tu tak pasal-pasal kena kahwin dengan orang tua.” Kesian? Kesian? KESIAN?!

Kalau lah orang tua itu adalah Nasir Bilal Khan dalam drama Si Penggali Kubur, wajarlah kot untuk aku kesiankan. Huhu. Ini Datuk pula tu (sejurus mimpi ngeri melihat persandingan si duda dan si dara di TV3 menggamit semula dalam memoriku). Untuk dua musim aku menemani mak aku menonton Natasha; persoalannya, kenapa sampai ke hari ini aku masih tidak terpengaruh untuk mengatakan bahawa Fasha Sandha itu seorang gadis yang baik lagi suci lagi mulia lagi sebagainya?

Dan tidak, aku tidak berdendam pula pada beliau. Beliau pun tidak kenal aku dan aku pun tidak hingin kenal beliau. Sepertimana sama jugalah aku tidak membenci Ummi Nazeera, atau jatuh cinta dengan Tiz Zaqyah. Sejujurnya, aku merasakan seseorang artis itu hanya perlu dinilai pada hasil kerja beliau, bukan watak yang beliau dukungi, bukan genre lagu yang dibawa, bukan jenis berus lukisan yang beliau pilih, dan lain-lain lagi yang sewaktu dengannya.

Ada pula ke suara nak muncul mengatakan pada aku bahawa Fizz Fairuz adalah lelaki paling baik dalam dunia dan menantu idaman semua mak-mak di Malaysia? Memang aku akan berhenti berdebat dan hanya gelak tak ingat.

Haih~

7 KoMen:

nur'ain said...

hehe. dah namanya pelakon.. kita ambil yg jernih, buang yg keruh aje la..

mamarempit said...

lame tk masuk wilayah ascorp....

kan blakon je....tp kalo si basah sendat tu..blakon le watak ape pun....tk penah nye mama suker.....lagik nyampah lagi ade...SIAN kan????

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

ain : mcm suami isteri plak...

err, maksud i, perumpaan u tu.

lalalala...

mamarempit : tu laa mama. blog pon dah lame tak apdet. asik nak komen resepi je mati akal gak saye dibuatnya.

wakakaka. mmg SIAN gile pon. kite satu geng!

DilOt said...

basah sendat,,,..??rasanya mmg dah rmi org menyampah dengan dia...bukan menyampah je..mungkin dah jadi teramat menyampah..

dekboy said...

wah rupanya en ajai ni pemenat drama2 melayu..syabas...

Mak Su said...

hah? maksu?

oohhh... maksu yg lain ek... hahaha

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

dilot : tu laa. zaman skang neh, org dibenci pon leh jadi popular gak.

dekboy : semua layan. tak kira drama ke filem ke, hollywood ke malaywood ke... lalalala...

maksu : ade maksu yg lain ke? haha!

Post a Comment

Any Comment? Anybody?