24.10.09

HMI : HIBURAN MINGGU INI

Masihkah anda ingat tak berapa lama dulu RTM1 pernah memiliki sebuah program yang sangat tinggi ratingnya dan ditunggu-tunggu oleh peminat saban malam Sabtu? Entah apa yang berlaku, mungkin kemunculan Akademi Fantasia menenggelamkan rancangan tersebut; mungkin. Entah laa. Aku bukan penkaji sejarah dan arkib RTM pun.

Atas dasar nostalgik (macam laa aku neh veteran sangat) aku ingin mengembalikan zaman tersebut di ruang blog aku yang bughok ini, agar dapat diceriakan dengan suara-suara merdu para artis buat dendangan halwa telinga anda. Dan ye, siap visual sekali, terima kasih buat Encik Steve Chen, Encik Chad Hurley dan Encik Jawed Karim yang menghasilkan Youtube.

Idea ini tercetus secara tiba-tiba tanpa sebab yang pasti ketika aku terserempak dengan video lama Jewel yang berjaya aku postkan di blog ini beberapa hari lepas. Namun, aku malas untuk menjadi DJ mahupun VJ yang menyediakan hiburan berdasarkan kehendak peminat (haha?!). Maka seleksi video yang akan aku pilih nanti akan berteraskan keunikan, versatile dan jarang didengari semua orang. But it doesn’t hurt to give urself a try rite?

Artis jemputan (tidak berbayar) minggu ini adalah Jewel - sekali lagi. Haha. Sebenarnya sewaktu tengah ‘melompat-lompat’ mencari lagu lama Jewel, aku terjumpa klip video beliau bertajuk Intuition. Bagi yang kurang arif, lagu ini adalah antara lagu terbaru beliau yang hit biarpun dah bertahun yang lepas berkumandang. Actually aku tak berapa suka lagu neh sebab agak lari dari konsep asal Jewel yang famous dengan genre ‘folk songs’ beliau. Tapi sebab it’s still her voice, aku layan gak laa kan.

Uniknya, tak tersangka rupanya ada version yang lebih menarik apabila Jewel menyanyikan lagu ini secara live bersama orkestra. Try laa tengok…




Nampak sangat dia dah tua kan? Ini video 2006 tau… Huhu…

3 KoMen:

aRm said...

aku suka jewel yg zaman dolu2 gak..

Mak Su said...

wow! HMI! zaman maksu masih genit dan gediks gitu. oops! jewel? sapo? gua tak kenal, gua kenal ramlah ram sajork

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

arm : selera ko ngan aku mmg seiya sekata. oh, igtkan aku kalo2 aku dah ade awek nnt, jgn kenalkan ngan ko. nnt tak pasal2 kene kebas. wakakaka...

maksu : skang pon gediks gak maksu, kan? err...

tak dpt nak cari ramlah ram lam youtube. kalo ade pon kualiti tak best. lalala, byk tol laa alasan aku neh...

Post a Comment

Any Comment? Anybody?