18.6.08

MAT LENDIR BIN PAK PANDIR

Bila Sang Pujangga bermadah kata :


Setelah tamat SPM, Mat Lendir hanya duduk di rumah sambil bermain hingusannya di dalam bilik setiap hari.

Pak Pandir berasa tensen dengan keadaan itu lalu menegur Mat Lendir.

“Ko ni nak jadi apa Mat?”

“Saya nak jadi orang paling kaya kat kampung ni Pak!” Jawab Mat Lendir dengan penuh konfiden.

“Okey, kalo macam tu, bapak nak kamu kahwin secepat mungkin,” memang idea Pak Pandir selalunya tak selari dengan kewarasan manusia normal seperti kita.

“Gila ke Pak neh? Saya muda remaja lagi, belum puas enjoy membujang. Tak sempat nak kumpul harta bapak dah suruh kahwin pulak. Ni takde lain, mesti Pak nak suruh Mat kahwin ngan budak hingusan si Temah anak Mak Lijah tu kan?” Kuang hajo. Tak sedar diri punya Mat Lendir.

“Ko jangan main gila! Bapak nak jodohkan ngko ngan anak dara paling cun dalam kampung ni; si Baizura anak Penghulu Kahar tu,” Mat Lendir mula memasang angan-angan adegan malam pertamanya bersama si Baizura nanti. Huh, patut laa namanya pun Mat Lendir!

“Okey laa Pak. Mat setuju asalkan Pak sanggup nak tanggung belanja kahwin.“


Pak Pandir ni dah macam Mat Jenin laa pulak, kan?



Pak Pandir keluar berjalan-jalan ke pekan. Tujuannya nak pergi berjumpa kawan lama si Ali Baba; tokey ladang komersial kampung beliau.

“Ali Baba oi! Aku dengar ko nak pakai seorang pengurus untuk ladang ko? Ko offer laa jawatan tu kat anak aku si Mat Lendir tu haa…” Ali Baba menggeleng kepala melihatkan pe’el Pak Pandir yang bangang tak berkesudahan ini.

“Gila ko Pandir! Apa sangat kelulusan yang si budak hingusan tu ada? Ko ingat dia tu siapa aku nak bagi jawatan penting camneh kat dia?”

“Ko jangan main gila! Anak aku tu bakal menantu Tok Penghulu Kahar tu,” Ali Baba mula memikirkan soal kelulusan geran tanah, kontrak bawak lori dan sebagainya.

“Okey gak tu Pandir. Aku setuju je laa…” Hoh, belum apa-apa lagi dah habis Pak Pandir canangkan berita hasrat dia nak bermenantukan anak tok penghulu yang comel lote tu ke seantero pekan ye?


Pak Pandir ni dah macam Tok Kaduk laa pulak, kan?



Dalam perjalanan pulang dari pekan, Pak Pandir singgah ke rumah Tok Penghulu Kahar.

“Tok, saya datang ni berhajat nak masuk meminang si Baizura tu untuk anak saya; Mat Lendir,” Tok Penghulu melenting mendengarkan hajat Pak Pandir yang teramat tak sedar diri tu.

“Gila ko Pandir! Budak hingusan tu hidup dia sendiri pun tunggang langgang. Kaya sangat ke dia nak berbinikan awek cun melecun cam anak aku?”

“Tok jangan main gila! Anak saya tu bakal pengurus ladang si Ali Baba tu wa cakap lu,” Tok Penghulu Kahar mula terbayang kesenangan yang bakal dirasai anak perempuan kesayangannya tu. Lepas ni hajat dia nak tumpang sekaki harta bakal menantu dia akan tercapai.

“Okey gak tu Pandir. Aku terima je laa pinangan ko neh…”


Pak Pandir ni dah macam Si Luncai laa pulak, kan?



~Don’t Judge A Man By His Name, Oke!~

Di-edit-kan oleh : Mr. Akeji Hiroshi yang tak laa keji pun sebenarnya.

12 KoMen:

NONIE AZIZ said...

pandai jugak si pakpandir ni eik....:)

nur'ain said...

hikss..:D

mat lendir.. name lain takde kerr...
hehe

Anul said...

hahhaaa...kreatip la ini cerita..baguih2..

lama tak bac citer2 camni

Tyra said...

tak sangke aku pada abad ini, Pak Pandir diolah menjadi orang yg bijak dengan tipu muslihat... *dunia akhir zaman*

dulu2 cerita Pak Pandir pasal kentut lah... pasal mandi anak dengan air menggelegaklah... huhu...

*sekadar melalut sahaja*

Mak Su said...

wow! bijak laksana nyer....

cendawanintim said...

clap2 tuk pak pandir...hiks

so'od said...

aku dapat bayangkan yg ko ada angan2 nak jd mcm mat lendir.. wakaka..

WaNa (BoRN To MaKe u HaPPy) said...

JgN Ko Jd McM PaK PaNDiR DaH La aJaiK !

HaHa :P

EpaL c0keLaT said...

Wahh...bijak jgk Pak Pandir nih eak :|

Si Kachak Yang Masih Teruna said...

wo!
versi melayu pnye eh?
yg aku tau versi mat salleh, yg bill gates tu.

kakpiah said...

dah lama x jengah sini.. dh terjengok citer anak pak pandir lak..kui..kui..kui.. ko letak le nama yg lebih bermoral dik.. apa ke namanyer.. mat lendir...eeeee..

Rynn Cowbra said...

mat lendir.
cam yuckk jek name =))

aisehh!

apakah pak pandir sudah bosan digelar sorang yg bodoh?
apakah pak pandir sbnrnyer sgt pandai tetapi purak2 bodoh?

Post a Comment

Any Comment? Anybody?