30.6.08

TEKAK TEKIK

Bila Sang Pujangga bermadah kata :



Sebagai edisi penutup Bulan Jun ini, pe kata aku bagi korang pening kepala sikit bermain api, eh silap, teka teki...

*Sape dapat jawab soklan ini akan dikirimkan kepadanya hadiah berupa wang satu ringgit. Selamat mencuba.


Ceritanya:


Ada laa 3 orang mamat neh bernama Harun, Salim dan Bachik pergi bercuti kat Desaru. Sampai kat sana, dorang pon carik laa tempat nak menginap untuk satu malam setelah penat merantau jauh ke negeri orang

Usya punya usya, diorang jumpa satu chalet penginapan dengan harga RM30 satu malam.

Dorang pon berpakat kongsi duit sorang RM10 untuk bayar. Sebab letih sangat dorang cepat-cepat masuk check-in dalam bilik.

Tetiba awek kat reception tu yang pada ketika itu tengah buat praktikal kat situ atas tajaan UTM Skudai (Marshanda namanya) baru terperasan yang malam tu dorang tengah buat promosi satu bilik cuma RM25 je. Jadi dia soh mamat room service yang bernama Awie pi antar kan duit belen RM5 tu.

Disebabkan si Awie neh memang kemaruk nak ngorat Marshanda walaupun tak dapat-dapat, dengan rela hati beliau sanggup menjadi kuli pada malam itu membantu Marshanda mengkaber kegagalan beliau menjalankan tugas.

Dalam perjalanan Awie terfikir, “Mamat neh ada tiga orang, camne aku nak bahagi-bahagi duit neh? Kang bergaduh lak sesama dorang lam bilik tu, aku jugak yang susah nak kemas nanti…”

Lantas beliau ternampak member beliau yang sedang meniaga burger kat kawasan chalet tu.

Dia pun layan burger ayam sebijik; RM2 dan belen RM3 dipulang pada Harun dan rakan-rakan.

Kira sorang dapat sengget laa kan?


Maknanya....
Harun, Salim dan Bachik cuma bayar duit hotel sorang RM9 je sebab dah dapat balik sengget tadi...
Total dorang bayar... RM9.00 x 3 = RM27
Awie pulak amek RM2...

So total semua sekali…
RM27 + RM2 = RM29


Sape amek lagi sengget....???????

8 KoMen:

Mak Su said...

errr.... engko ler yg ambik

tipahvogue said...

aiseh, malas mo kira arh..huhuhu

Tyra said...

Ni kiraan aku;

Mula-mula, RM30 dibayar.
Lepas tu dapat balik RM3 (Awie kasik)
so, kiranya 3 orang tu bayar RM27 lah kan...

Dan betul la Awie patut kasik lagi RM2.
Sebab RM27 - RM2 = RM25

RM25 lah kiranya patut si 3 org tu bayar lepas promotion tuh.

Jadi, betul la belen dia RM2 yg patut Awie bayar.

Silap kira tuh... sebab tu singgit dia ilang...

memandai je. ahaks...

er.. ko paham x?

*larikkk...

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

tirah : ko potong spoil btol laa tirah... :-w

bagi laa org lain semua pening2 kepala dulu :))

maksu : hep hep... tak baik tuduh saya yang suci lagi wangi neh tau...

tipah : sesungguhnye, kemalasan itu punca seseorang boleh kehilangan wang singgit, tau...

EpaL c0keLaT said...

Eleh, hajat ati nak peningkn pale org ar tuh...pe daa..kira pon tak btul :-"

nur'ain said...

hahahahah! macih tirahhhh

hohohoh

cendawanintim said...

bab2 no. nih fail betul nak buat kira2...hiks

Beruang Madu said...

taklah asal sorang bukan bayo RM8 tapi 8.33333333 jadi kira genaplah seringgit tu... apa pulak RM9 hinggit?? kenapa terus letak RM9

Post a Comment

Any Comment? Anybody?