19.2.10

HAMBA ALLAH

Ahad yang lepas, aku meluangkan masa berlepak-lepakan bersama seorang sahabat aku. Tak perlulah aku sebutkan namanya di sini. Cukuplah kita merujuk beliau sebagai hamba Allah sahaja.Takut ada implikasi tak terjangka pulak nanti berkaitan dengan cerita yang aku cuba paparkan kali ini.

Menemani beliau mengisikan minyak kereta; seperti biasa aku yang suka mengambil kesempatan dan mencabul kehormatan ini tidak akan melepaskan peluang untuk memijak kepala member sendiri. Maka tanpa segan silu aku paksa beliau belanja air Nescafe setin. Walaupun aku dah agak fakap dengan barangan nestle sekarang, tapi tak sampai hati pulak nak suruh dia belanja tongkat ali. Ohh, mulia juga aku neh rupanya.

Sejurus beliau selesai membayar – aku keluar – dan mendapati beliau masih ada di dalam untuk beberapa minit. Aku yang kehairanan kemudiannya bertanyakan kepada beliau “ko mengorat gadis Shell itukah?”

“Tidak,” jawab beliau pendek. Setelah mengisi minyak dan menghidupkan enjin kereta, beliau membuka bicara, “awek tu tadi pulangkan duit RM40.40 sen padahal baki aku sepatutnya RM4.40.”

Aku teruja mendengarnya. “Cayalah beb. Boleh makan besar kita di malam Gong Xi Fa Cai neh.” Mula aku terbayangkan Domino Pizza – Chicken Pepperoni, Kepsi, Berger Khing, Ayam Penyet Ria dan sebagainya. Eh, aku memang obses ayam ye?

“Tak lah, aku tak ambik. Aku pulangkan balik.” Terkedu seketika lidahku. Wang sejumlah RM36 ringgit yang hadir secara tiba-tiba turun dari langit itu, mungkin kedengaran berjumlah kecil bagi sesetengah orang. Tapi bagi aku dan dia yang cuma makan kais pagi dan kais petang ini, jumlah itu sudah cukup untuk menceriakan suasana. Maklumlah, golongan kami ni bukan boleh makan junk food setiap hari. Junk food itu walaupun namanya 'junk', tapi di Malaysia ia dianggap makanan yang berkos tinggi. Tak sesuai langsung dengan nilai zatnya jika dibandingkan dengan harga melampau-lampau mereka.

Aku juga memahami bahawa bulan ini beliau short sikit bajet atas sebab-sebab yang mahu dirahsiakan. Maka sekali lagi kedua-dua keningku berkerut ligat memikirkan kenapa beliau sanggup menolak wang tersebut.

“Ko neh suka hati je tolak rezeki. Esok bila-bila rezeki ko kena tarik betul-betul, tau laa merasa azabnya,” tegurku sinis. Saja mahu melihat hujahan balasnya nanti.

Tapi beliau cuma melemparkan senyuman. Jauh di sudut hati aku, aku sendiri pun terkekek kecil ketawa mengenangkan kisah itu. Kerana satu ketika dulu aku pernah terserempak wang not RM100 di stesyen Projet (kini sudah menjadi Shell) ketika sedang berjalan ke kaunter pembayaran. Sepantas kilat aku mengutip wang tersebut dan menyelukkannya ke poket seluar jeans lusuhku. Hanya beberapa saat selepas itu, seorang pemuda yang sedang dalam proses membayar barangan yang hendak dibeli, kelihatan cuak kerana tidak ada wang dalam poketnya. Beliau memandang ke belakang (ke arah aku laa tu) dan aku pula yang menjadi cuak. Sempat ke beliau lihat apa yang aku sorokkan dalam poket tadi? Adakah beliau akan menuduh aku macam-macam? Apakah duit seratus ini sebenarnya milik beliau? Mungkinkah beliau akan berdendam dengan aku lantas memerhatikan aku menaiki motor apa, plet bernombor apa dan sebagainya? Adakah aku akan ditimpa musibah semata-mata kerana tamakkan harta yang tak seberapa ini? Ececeh, ‘tak seberapa’ konon.

Tak perlu bersoal panjang, tak perlu hidup dalam keadaan tak tenteram – dengan penuh rasa waspada setiap masa serta menyesal pula di kemudian hari; lantas aku menghulurkan not seratus itu kepada pemuda tadi sambil berkata dalam nada perlahan “duit abang jatuh ye tadi?”.

Beliau mengambilnya dalam keadaan tersenyum dan cuba berbicara; mungkin mahu mengucapkan terima kasih (ceh, perasan tul aku neh). Tetapi tidak sempat berkata apa-apa, aku sudah memusingkan badan aku keluar menuju kea rah motorsikal yang parking di luar. Padahal aku masuk ke dalam dengan niat mahu membeli topup. Penuh dengan perasaan malu kerana terdetik mahu ‘mencuri’ wang pemuda tersebut, aku tak sanggup membiarkan pemuda itu menganggap aku sebagai seorang yang mulia kerana memulangkan semula duit tersebut; padahal hanya baru seketika tadi aku sudah memasang niat untuk menyimpannya sahaja. Huhu.

Jadi, mungkin aku faham dengan sifat hamba Allah – rakanku ini tadi. Beliau juga bukanlah baik sangat. Selalu je kami berkongsi aktiviti menambahkan dosa. Tapi kadang-kadang perasaan malu itu lebih menebal dalam diri sekaligus membuatkan kami gentar untuk membuat dosa apatah lagi jika ia menganiayai insan yang lain. Satu kerja yang berat pula nanti sekiranya kami ingin berrtaubat satu hari nanti dan terpaksa mencari mereka-mereka yang pernah dianiaya untuk diminta kemaafan. Tak tersanggup aku.

Singgah di tol SILK, hamba Allah ini tadi seperti biasa membayar satu ringgit. Baru menekan pedal minyak, aku menegur beliau, “weh, apasal signboard tu tulis 95 sen?”.

Tidak semena-mena, beliau menekan brek. Masuk gear reverse, dan berundur beberapa sentimeter ke belakang. Mujur kami belum melepasi palang gate.

“Cik adik manis (Okeh aku tipu. Beliau tidak segedik ini bila berhadapan dengan toll gate girl.), kenapa malam neh tetiba 95 sen pulak?” tanya beliau pada awek yang sebenarnya tak laa berapa manis sangat tu.

“Malam ni kan Tahun Baru Cina. Ada diskaun. Saya tak sempat nak hulur duit baki tadi abang dah ke depan,” jawab awek tersebut sambil mengontrol ayu.

Beliau ambil baki syiling 5 sen tersebut, dan meneruskan perjalanan.

“Haa, ini baru laa rezeki turun dari langit namanya,” sambung beliau lagi sambil menjeling sinis pada aku. Cilakak hang!

Cuma seminggu sebelum itu, aku teringat bahawa sahabatku, Encik Ijal a.k.a tunangan orang, pernah membayar harga makanan di kedai mamak di mana sebenarnya beliau terlupa nak bayar sehari sebelum itu. Seperti biasa, kami cuba membela hak sahabat kami itu dengan kata-kata seperti “Kalau kau terlupa nak bayar pun, tapi bukan salah kau kalau mamak tu salah kira. Mungkin tu dah rezeki ko laa kot.” Tapi beliau tetap mambayarnya juga.

Sungguh mudah sekali untuk kita mendefinisikan erti rezeki yang Allah turunkan pada kita, bukan?



~Disclaimer – hamba Allah itu bukan Encik Ijal. :P~

4 KoMen:

puterikurekure said...

rezeki ni byk sgt tafsirannya.

cuba ko bersedekah sewaktu ko tgh susah jai. for sure ko dapat rezeki berlipat kali ganda. betul!

aku slalu terkena wei. cepat betul Allah beri cash ek.

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

hmm... selalunya time kita susah laa asik2 dok mengharapkan adanya sedekah dari org lain kan?

bak kata mamu raja lawak, 'think outside of the box.'

good suggestion intan. akan aku cuba praktikkan selepas neh tatkala aku tersepit dengan masalah kewangan.

mana tau, ade hasil. tak dpt kat dunia pun, kat akhirat esok mana tau leh membantu.

Mohammad Al-Aiman said...

puas da ak pk ni
sape member ko ni?
haha
=D

Rizal said...

penah skali jumpe lima poloh hinggit,selamber je ambik...
tetibe duit aku ilang seratus...
tpi bukan itu jam la...

tpi dua kali ganda duit aku ilang..

aku x tau...

tpi sejak ari tue,klu jumpe duit aku akan simpan@carik tuan punye duit..

takut lak klu ilang dua kali ganda...

ini realiti...

Post a Comment

Any Comment? Anybody?