11.2.10

MENANGIS BERSAMAMU

Wakakaka, tajuk entri memang gila tak boleh blah.

Dalam blog budak Ladyana neh, ada menceritakan mengenai stigma lelaki yang menangis. Well, isu ini muncul hangat ketika ada di antara mereka menyaksikan jejaka macho si Fahrin Ahmad menangis di kaca TV. Padahal aku dah sentuh perkara neh dalam blog satu ketika dulu tapi takde efek ape pun. Double standard laa tuh. Ahhahahahaha.

“Ko bukan sahaja tak macho, ko juga tak glemer Jai!”

Okeh.

Menangis seringkali dikaitkan dengan perempuan kerana jiwa mereka yang sensitif. Lelaki pula kebanyakan memilih untuk tidak menangis agar kelihatan macho.

Ada yang menyarankan agar para jantan-jantan ini tidak dihakimi sebegitu rupa. Ia dianggap sebagai sesuatu yang seksis dan chauvinist.

Tapi nak ke kita melihat mana-mana lelaki menangis atas sebab yang kurang relevan? Putus cinta? Pi laa carik lain. Sepi? Join laa kelab KBSM aku. Kena gigit kerengga? Pijak laa kerengga itu. Motor kena curik? Claim laa insuran. Choki-choki kena pau? Pau laa balik budak lain.

Kalau nak bercerita mengenai sensitif, setiap manusia tidak kira jantina ada nilai sensitiviti mereka yang tersendiri. Kerana itu wujudnya golongan manusia baik dan mulia serta ada pula zionis nak mampus yang merelakan kehilangan nyawa orang lain asalkan dirinya survive dalam dunia ini. Dan ia tidak tertakluk pada jantina semata-mata.

Tapi aku bersetuju dengan Ladyana yang mengatakan lelaki kebiasaannya menangis pada perkara besar-besar sebagai contohnya kematian ibubapa mereka.

Yang aku nak ceritakan di sini, ialah sebesar-besar masalah untuk kita tangiskan pun, biarlah ia berbaloi-baloi. Pesanan untuk semua orang tak kira jantina.

Oh ye, dulu aku tak suka tengok rancangan Bersamamu. Ia memiliki mesej untuk menunjukkan golongan miskin ini sebagai pemalas. Ada orang miskin yang diperlihatkan makan siput babi kutip dari longkang. Agak-agak laa weih. Rezeki itu datang dari Allah tapi tak bererti kita disuruh duduk melangut tidak berusaha. Belajarlah menanam apa-apa yang patut. Mak aku walaupun mendiami rumah pangsa pun sempat tanam ubi (haha, itulah ke-best-an duduk rumah tingkat bawah). Cukup masa boleh laa aku merasa ubi kayu rebus cicah gula.

Kemudian diberi pula wang sumbangan seribu dua dan bekalan makanan yang cuma boleh bertahan beberapa bulan. Aku teringat pepatah omputeh mengatakan “Catch a fish for a man and he is fed for a day. Teach a man to fish and he is fed for life.” Ataupun ia mungkin sebenarnya pepatah cina yang ditranslatekan ke english? Ohh, malas laa aku nak mengkaji sejarahnya.

Kena faham bahawa orang miskin boleh menjadi kaya jika diberikan kerja dan kemahiran ditambah pula dengan dedikasi mereka atas inisiatif sendiri. Yang penting berikan mereka kerja yang bersesuaian dengan kemahiran yang mereka boleh kuasai. Ia juga perlu berdaya saing. Setakat semata-mata nak bukak kelas kraftangan untuk membantu mereka menjana ekonomi sendiri, aku rasa itu masih tidak cukup. Ada banyak lagi ruang yang boleh dibuka untuk membantu mereka. Diversify adalah cabang utama dalam survival ekonomi.

Bagaimanapun rancangan Bersamamu musim baru ini ada perubahan sedikit. Mereka memfokuskan pada golongan yang ditimpa penyakit. Bayangkan sekiranya anda sihat, berkemahiran tinggi, berkudrat, punyai visi untuk maju ke hadapan; secara tiba-tiba semua itu ditarik apabila anda didiagnosis dengan penyakit kritikal atau penyakit aneh. Anda tidak mampu bekerja tetapi terpaksa pula menanggung sejumlah kos yang tinggi demi membeli peralatan dan ubat khas untuk anda meneruskan kehidupan. Apa perasaan anda ketika itu agaknya?

Dalam rancangan tersebut baru-baru ini, kalau tak silap aku episod dua tiga minggu lepas kot, ada diceritakan nasib seorang pemuda yang mengalami kemalangan motor. Beliau kini lumpuh dan mengalami kecederaan di bahagian otak. Setelah dirungkai, baru diketahui bahawa pemuda ini cukup ramai kenalannya. Disukai kerana selalu membantu apa-apa yang perlu. Ibunya merupakan seorang yang aktif dalam berpersatuan (wanita UMNO kot, haha) dan pemuda ini sering menolong dalam aktiviti ibunya. Dia juga rajin menyertai pasukan kompang di kampungnya yang aktif bermain ketika majlis perkahwinan jiran-jiran. Beliau juga mencari rezeki sebagai seorang jaga. Bermaknanya di sini, hidupnya sebelum kemalangan ditempuhi dengan seribu makna.

Selepas kemalangan, beliau telah membebankan keluarganya untuk menjaga kebajikan dirinya sendiri. Makan perlu bersuap, lampin perlu ditukar, lendir dari dalam kepala perlu dipam keluar menggunakan sebuah mesin berharga RM600 yang kita orang kebanyakan takkan terfikir nak beli tanpa sebab yang munasabah.

Apa agaknya yang bermain dalam minda pemuda ini?

Kalau aku, aku pasti mengharapkan agar nyawaku ditarik secepat mungkin supaya tak perlu menyusahkan orang-orang yang aku sayang. Tapi itu aku laa – orang yang lemah iman, suka mengalah serta menjalani hidup dengan sia-sia pula.

Tapi aku suka dengan pendirian ibu dia. Aku memetik dua pesanan ibunya yang berjaya membuatkan aku kagum.

“Dulu makcik selalu bagi nasihat kat orang-orang yang datang kat rumah neh mengadu masalah. Kali ni makcik pula diuji. Itu tandanya Allah nak tengok adakah kita adakah benar-benar yakin dan beriman dengan-Nya maka makcik perlu terima semua ini. Dulu kita asyik tengok orang, sekarang kita sendiri merasa. Agaknya cukup kuat ke tidak kita ni?”

Dan lagi satu,

“Bagi makcik tak kira apa pun musibah, hidup perlu diteruskan selagi terdaya. Allah dah menentukan ajal maut kita. Selagi kita tak dipanggil Illahi, maka sudah pasti Allah meletakkan kita di sini dengan ada sebab. Yang penting kita kena teruskan kehidupan yang ada, selagi diizinkan-Nya.”

Alhamdulillah di akhir rancangan, pemuda tersebut dilihat sudah mampu berkomunikasi dengan ibunya. Boleh memanggil nama ‘Mak’. Boleh kelip mata untuk memberi isyarat sekiranya lapar atau dahaga. Walaupun aku pasti beliau bersetuju dengan aku bahawa beliau sebenarnya seperti pemuda-pemuda lain juga yang teringin nak bekerja mencari rezeki menjaga makan minum orangtuanya; kini sebaliknya pula yang berlaku.

Malam tadi pula, penonton diperkenalkan dengan kisah seorang pemuda bernama Norhisham yang tidak keterlaluan untuk aku katakan salah seorang ahli syurga. Sudah pasti sejuk je mata memandang dan telinga mendengar kisah kehidupan serta pengorbanan ibubapa yang tidak jemu menjaga kebajikannya sampai ke tua, selagi terdaya.

Untuk situasi ini, aku rela mengatakan, yang aku turut merasa sebaknya.

Eh aku tak menangislah. Aku sebak je. Lalalalala...

6 KoMen:

Mak Su said...

maksu seorang yg mudah & cepat menangis, kalu time bersamamu, mesti maksu akan layan baby w gado-gado.

apatah lagi kalau tertengok bersamamu recent ni....tak sampai hati.

puterikurekure said...

ye ke tak nanges?
betul?
tak tipu?

hehehe~
en alang tgk bersamamu malam semalam pon mata berair2 ok.
:)

Chik chuMeLL said...

waahhh..chik mmg cpt nak nangis yer..jgn la org tengking ke ape..tau2 meleleh jer..huhu..dah juga sgt sensitif jiwa ini..cewahh

tapikn..tapikan..for real ok..de sorg lelaki ni,dia menangis sebab pompuan yg dia suka kawin ngn org lain..tp mmmg klaka laa..cz dia ni terkenal dgn kemachoan dia tu..ekeke

Ryn(^,^)Nas said...

uiks...Orang lelaki nangis bila ade sebab yang sungguh kuat jek...
Emm...bersamamu kebelakangan ne menyayat ati la...Buat kiter yang sihat ne terpikir betape bertuahnyer kiter sebelum musibah datang menduga..kan kan??hehe

'AQILAH said...

ehehe siapa cakap perempuan kuat nangis, aku tak pun..haha rancangan bersamamu last year, jiran ku masuk...macam pelik jek, dia tak de la miskin, pakai kereta mpv, tapi bila tengok kat tv, kereta mpv dia tak mention, cakap pakai kereta kancil...cit.

Mohammad Al-Aiman said...

lelaki hanya menangis pd perkara2 besar?
bullshit la
bilerk opek bawang pon leh nangis jgk hape?
haa
sape kate ni?
haha
=D

Post a Comment

Any Comment? Anybody?