24.5.10

PELIK TAPI AJAIB

Malam tadi adalah sangat pelik. Malam neh tatau laa pulak camne kan. Mungkin lepas aku cerita neh, korang tak rasa pelik sangat. Tapi aku tak kira, aku tetap nak rasa pelik gak.



Insiden pertama (permulaan) :

Singgah di Shell, isi minyak kereta dan beli rokok. Baki ketika membuat pembayaran sepatutnya RM4.40. Tapi cashier pulangkan semula duit RM40.40. Mamat yang dapat duit tu dia tak ambik pun. Dia pulangkan semula. So, takde laa pelik sangat pun insiden neh kan? Tapi sebenarnya memang sangat pelik. Sebab ia adalah ulangan skrip di malam tahun baru cina yang lepas. Bukan setakat skrip sahaja yang berulang; lokasi, watak-watak terbabit, serta angka RM40.40 tu pun tiru sebijik macam malam yang dulu tu (sila rujuk sini). Yang mana juga kebetulan jatuh pada hari Ahad malam Isnin. Sehinggakan mamat yang dapat duit tu seolah-olah terasa seperti sedang diuji kejujurannya secara berulang-ulang. WTF?!

Insiden kedua :

Lazimnya Encik Ajai (aku laa tu) akan menghubungi Encik Amri untuk mengajak lepak di hari Ahad malam Isnin. Tapi malam tadi Encik Ajai bizi sikit tak dapat nak turun awal. Encik Ajai dapat tahu Encik Acab dah ajak Encik Amri lepak. Maka Encik Ajai biarkanlah mereka lepak berdua-duaan dahulu. Bila Encik Amri sampai ke kedai mamak lokasi tempat lepak, Encik Amri bertanya pada Encik Acab, Tadi Encik Ajai kata kat aku, dia dah on the way. Apesal ko pulak yang sampai dulu neh wahai Encik Acab?”. Encik Acab menjawab, “Encik Ajai cakap kat aku pulak yang dia turun lambat sikit malam neh.” Rupa-rupanya Encik Amri tak perasan orang yang mesej dia tu adalah Encik Acab. Dia balas mesej seolah-olah dia ingatkan dia sedang menjawab mesej dari Encik Ajai. WTF?!

Insiden ketiga :

Encik Ajai cakap, “Semalam aku hantar Encik Ijal ke Shah Alam lepas tu aku terus lepak kat umah Encik Didot dekat Kajang.” Encik Acab balas, “Apasal ko tak ajak dia lepak sekali malam neh?”. Encik Amri menyampuk, “Sapa pulak nak pergi kutip dia (Encik Ijal) kat Shah Alam tu memalam cenggini?”. Encik Acab sambung, “Kenapa kena kutip pulak? Dia takde transport ke?” Encik Ajai respon, “Semalam kan kereta dia rosak. Hari neh mungkin dah siap repair kot. Ntah laa.” Encik Acab tanya lagi, “Motor dia kan ada.” Encik Ajai heran, “Bila pulak Encik Ijal ada motor?” Encik Acab melenting, “Aku tanya ‘apasal ko tak ajak Encik Didot lepak’ laa. Bukannya Encik Ijal!” Eh, WTF?!


Insiden keempat :

Encik Amri upload gambar kat album dia dalam FB. Encik Ajai bukak album Encik Amri. Encik Ajai tag semua orang yang ada dalam gambar termasuk Encik XXX. Tiba-tiba Encik XXX hantar mesej dekat Encik Acab, “Apesal ko tag gambar aku weh?!” Encik Acab yang tatau citer tu pun balas, “Bila masa aku tag gambar ko pulak?” Eh, WTF?!


Insiden kelima :

Biasanya Encik Ajai, Encik Acab dan Encik Amri kalau lepak dekat kedai mamak sesambil tu akan menonton bola. Malam tadi takde bola, jadi mamak tu pasang movie Astro. Yang peliknya tu sebab kami tengok filem yang disiarkan sampai habis. Kebetulan pulak filem tu adalah Death Proof karya Quentin Tarantino. Kalau dah Tarantino yang buat cerita sah-sah laa jalan ceritanya pelik termasuk juga ending yang sangat anti klimaks. Maka tambah lagi memelikkan malam Encik Amri, Encik Acab dan Encik Ajai yang dah memang sedia pelik tu. WTF?!


Insiden terakhir (penutup) :

Encik Ajai dah on the way nak balik umah, tiba-tiba Encik Acab call Encik Ajai sambil berkata, “Encik Ajai, cuba ko drive kereta menghala ke PKNS kejap. Mesti ko akan perasan sesuatu yang pelik dengan bentuk bulan di malam ini.” Encik Ajai dah memang pelik, sebab sebelum neh tak pernah Encik Acab telefon semata-mata nak bagitau pasal bulan. Maka Encik Ajai yang curious cuba pergi mencari apa yang dimaksudkan. Di lokasi yang disebutkan tadi, Encik Ajai ternampak cahaya bulan kemerah-merahan (bukan warna kuning macam biasa) dengan saiz besar yang sangat luar biasa di kaki langit sayup-sayup mata memandang seumpamanya seakan-akan mentari merah sedang berlabuh di ufuk bumi atau lebih tepat lagi di horizon kaki langit. Lalu Encik Ajai terfikir, “Mungkinkah fenomena bulan yang luarbiasa ini telah memberi efek secara tak langsung kepada insiden-insiden yang berlaku di malam ini?” Hahaha! WTF?!!!


Okeh, mungkin aku yang sedang khayal berseorangan. Sebab ‘orang lain’ akan cakap, “Ko je yang terlebih over neh Jai!”

Itu aku tak kisah. Yang aku tertanya-tanya sekarang neh; wahai Encik Acab, adakah rasaku ini rasamu?

Kah kah kah!

1 KoMen:

Anonymous said...

I like your blog !!Thank you. They are really great .
do not miss my goods , they are very beautiful !!
Fashion watches
Discount watches
Antique pocket watches
Engraved pocket watches
pocket watch
Keychain Watches

Post a Comment

Any Comment? Anybody?