7.1.10

ALIF LAM LAM HAA…

Satu ketika, kesultanan melayu telah dirahmati dengan kedatangan agama Islam di bumi Melaka. Secara menyeluruh, segala aset dan pembawakan Islam digunapakai ketika itu. Baik dari kalendar Hijrahnya, sehinggalah kepada senibina pun turut mencerminkan keislaman.

Datang pula penjajah, yang mahu mengaut segala hasil bumi di tanah kita. Kita masih diberi ruang untuk bernafas, mencari rezeki, mengamalkan budaya dan sebagainya. Yang lain-lain, mereka kuasai.

Kawasan Asia Tenggara pada dasarnya mengamalkan penggunaan bahasa Sanskrit. Setelah ketibaan Islam dan para pendakwah dari arab, kita menyerapkan banyak istilah arab dalam bahasa kita.

Salah satunya adalah Allah, yang membawa maksud ‘tuhan yang khusus’. Bagaimanapun penggunaan istilah ini memiliki zat tersendiri kerana bagi orang Islam, Allah (tuhan) itu Esa, yakni satu dan tiada duanya. Hatta kita nak sebut “Tuhan diorang lain daripada tuhan kita” pun tak boleh sebab itu akan melanggar prinsip keesaan-Nya.

Bila kita sebut Allah atau tuhan, kita kena sematkan kalimat tiada tuhan melainkan Allah. Simple saja ajarannya kan?

Simple, simple jugak. Tapi kalau bab keagamaan neh yang orang kita payah sikit nak ikut. Baru-baru ini timbul polemik penggunaan nama Allah oleh orang bukan Islam. Orang-orang arab di luar negara yang bukan Islam memang dah menggunakan istilah ini dah lama dah. Tapi disebabkan masyarakat melayu dalam Malaysia telah dibesarkan untuk membeza-bezakan kalimat Allah dan tuhan ketika zaman imperialis berkuasa di bumi kita (ramai yang ingat maksud Allah adalah tuhan bagi orang Islam) maka berlaku kekeliruan. Pertama sebelum isu Herald di Sarawak timbul, radio kita telah pun menyiarkan lagu Agnes Monica bertajuk ‘Allah Peduli’. Dalam lagu ini, liriknya memberitahu ‘Allah itu Yesusku’.

Aku tak sempat nak mendengar lagu ni sebab dia berkumandang pun tak lama. Tapi ketika mula-mula aku terserempak dengan tajuk lagu ini sewaktu melewati carta-carta top banget di Indon aku sudah mula sangsi. “Eh, Agnes tu Kristian kan?” bisik hati kecilku.

Namanya saja sudah melambangkan kristianitinya. Padahal ketika beliau mula ngetop dulu pun aku sudah berjaya meng-google gambarnya yang dikatakan bertindik pusat nak tiru Britney Spears. Dari artikel yang aku baca aku sudah sedia maklum akan agama beliau.

Pelik kenapa DJ radio tak terfikir akan perihal ini sebelum bertindak menyiarkan lagu ‘Allah Peduli’ itu. Takkan mereka tak tahu sedangkan mereka sepatutnya lebih dekat dengan artis (sepatutnya laa… dah title pun selebriti), kan?

Jadi di mana silapnya? Silapnya adalah apabila perihal nama itu sendiri sudah tidak diambil berat masyarakat melayu zaman sekarang apabila mereka telah didedahkan dengan dunia moden dan berpaksikan konsep “sekarang dah 2010 laa, dunia dah maju kita pun kena maju ikut diorang”.

Berapa ramai orang melayu (yang selalunya mengaku Islam) meluangkan masa untuk mengkaji nama-nama dan maksudnya untuk diberi pada anak-anak mereka? Bagaimana boleh muncul nama-nama pelik lagi ajaib yang tidak ada maksud dalam bahasa arab?

Perihal pakaian, aurat dan tingkahlaku; berapa ramai pula orang kita yang bila duduk sebelah Agnes Monica, nampak seperti adik beradik atau sedara mara?

Tak mustahil kenapa kita boleh leka dalam penggunaan bahasa dan istilah berkaitan nama Allah ini.

Kan? Kan?

P/S : Aku bukan penceramah, aku takde tauliah. Entri ini bukan entri keagamaan, entri ini entri kupasan umum yang tak berkepentingan. Sila rujuk pada yang pakar berkenaan isu ‘Penggunaan istilah Allah oleh orang bukan Islam’. Sila jangan memandai nak buat telahan sendiri. Aku sendiri pun tak berani.



*UPDATE : Selepas menonton video penjelasan Harun Din di Youtube, aku percaya isu yang dibimbangi sebenarnya adalah agak mudah. Iaitu sekiranya istilah Allah dibenarkan digunakan oleh orang Kristian untuk berdakwah, maka timbul konflik pertembungan antara Allah bagi orang Islam dan Allah bagi orang Kristian. Ketika itu kita sudah akan mempersekutukan Allah yakni merelakan kewujudan dua jenis Allah. Jadi nasihat aku adalah sematkan betul-betul kalimah Tiada tuhan melainkan Allah dalam sanubari masing-masing sekerap mungkin buat masa ini. Itu yang paling penting. Na'uzubillah.

5 KoMen:

mamarempit said...

teringat mase zaman kanak2...kalo ada sesuatu barang / benda yg kita sayang..kite akan sebut dan seolah2 menulis dgn jari di atas barang itu....dgn huruf...Alif lam lam ha....sape amek berdosa....

puterikurekure said...

ish...rasa seriau plak kalau tragedi "2 jenis Allah" terjadi. mintak dijauhkanla..nauzubillah!

Mak Su said...

takut2 ada perkara mengambil kesempatan di sini atas kealpaan umat islam muda mudi zaman sekarang. even sekarang pun orang tak faham tentang masalah tak boleh ikut, tak boleh follow budaya gaya pakaian amalan orang bukan islam.

GhOsToNe said...

Sgt x setuju kalimah ALLAH dgnakan sewenang-wenangnya..

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

mamarempit : sape amek berdosa. haha.

puteritortoise : tu laa pasal.

maksu : segala-galanya adalah pada nawaitu. masalahnya kite sendiri tau ke niat kita sebenar?

antu-satu : saya, lebih suka memikirkan perihal umat islam terdahulu sebelum pikir agama org lain.

Post a Comment

Any Comment? Anybody?