26.1.10

DILEMA BUDAK JAMBU

Definisi jambu adalah…




Mesti kamu kompius ini lelaki atau perempuan, bukan?

Istilah jambu boleh digunakan untuk kedua-dua jantina asalkan seseorang itu menganggap kamu kiut, menawan, menarik atau sebagainya.

Aku tak jambu. Aku tau. Tak perlu laa korang nak angkat-angkat kening sambil mulut bergossip seorang diri melihat tajuk entri aku kali ini.

Anda jambu? Atau anda kenal seseorang yang rapat dengan anda yang boleh diklasifikasikan sebagai jambu? Sesungguhnya, kehidupan selaku seorang jambu ini tidaklah begitu membahagiakan.

Ya, setiap benda ada pro dan kontranya. Tiada manusia yang sempurna. Contohnya seperti aku. Walaupun aku tak jambu, tapi aku dikurniakan dengan sebidang dada yang sasa dan menggiurkan. Sila laa muntah sekarang. Memang aku saja nak penaya keyboard dan skrin komputer korang supaya dipenuhi lendir muntah hijau florescent.

Memandangkan aku tak jambu (berapa kali nak umum daa) maka aku tiada perspektif dari pihak mereka. Dalam dunia aku, aku menganggap orang-orang jambu ini sebagai bertuah kerana mereka digilai ramai. Bukan setakat digilai, malah dingilai pula oleh pihak-pihak yang suka mengilai. Okeh, lawak tak jadi.

Ini meletakkan mereka dalam keadaan di mana ada hak untuk memilih. Maksudnya pilihan terbentang luas di hadapan mereka. Samada untuk memilih calon aweks ataupun kerjaya yang ingin mereka pelopori. Tak kiralah samada menjadi model kayu semata-mata atau buat yang lebih lagi seperti berlakon, menyanyi, mengacara dan sebagainya. Adakah semuanya berkaitan dengan bidang hiburan? Tak semestinya. Mereka juga boleh menjadi pramugari/pramugara, pegawai perhubungan awam untuk mana-mana syarikat yang mementingkan imej dan duta produk.

Sungguh cetek pemikiran aku bukan? Walhal yang aku tak tahu adalah mereka-mereka ini juga terpaksa sama menghempas kepala hotak mereka untuk menjadi cerdik secerdik-cerdik yang mereka boleh. Adalah sesuatu yang tidak cool sekiranya seseorang yang hensem/lawa menyangkakan microwave itu adalah TV plasma. Jadi mereka perlu menimba sebanyak mungkin ilmu untuk dibawa bekal di hari tua mereka kelak.

Itu bab ilmu. Bagaimana pula bab jodoh? Ya, mereka kelihatan seronok kerana mereka cuma perlu memetik jari dan pasangan mereka akan menyembah dan memperhambakan diri untuk mereka. Okeh, mungkin aku melebih-lebih. Tapi satu hakikat bahawa seseorang lelaki/wanita jambu akan memikirkan dua tiga kali sebelum membuat pilihan siapa yang mahu dijadikan pasangan, jika nak dibandingkan dengan mereka-mereka yang tak jambu seperti aku. Orang yang tak jambu, tidaklah gelojoh, kami cuma main redah je. Ahhahahaha lawak yang tidak kelakar.

Sebenarnya, agak susah juga apabila mereka dihimpit puluhan, ratusan, ribuan manusia yang mendambakan cinta romantika mereka tak kira jantina (hoh?!). Walaupun pilihan mereka itu banyak, tapi kita perlu sedar bahawa kuota mereka tetap normal macam biasa. Andaikata nak berkapel, mengikut firasat Cik Ummi, adalah tidak patut mereka berkapel lebih dari seorang pada satu masa biarpun seandainya mereka lelaki dan boleh berpoligami. Poligami itu tidak boleh dijalankan secara serentak. Ia amat tidak adil. Eh apa cerita poligami lak neh? Kalau nak tau lebih lanjut diskusi terbuka mengenai poligami, sila klik sini.

Berbalik kepada topik asal. Mereka-mereka yang jambu pastinya tidak akan dapat memuaskan hati semua pihak yang mahu mendekati mereka. Apatah lagi jika orang yang meminta-minta itu terlebih gedik dan sanggup menggunakan apa saja cara termasuk bomoh dan penggunaan gadget canggih iaitu minyak dagu. Aku tahu kerana aku tergolong dalam kumpulan ini (kecuali menggunakan bomoh, bab tu memang aku tak pernah sentuh biarpun sekadar mahu merawati penyakit atau urut batin). Aku pernah menjadi gedik, aku pernah memaksa-maksa dan sebagainya.

Ketahuilah, mereka tak senang dengan sifat ini. Walaupun kita merasakan diri mereka seolah-oleh berlagak kerana merasakan diri mereka dipuja, sebenarnya mereka cuma sekadar rimas dengan kita. Adalah perlu untuk kita menggariskan batas sempadan di tahap mana kita perlu give-up dan mengundur diri., Usahlah terpengaruh dengan novella-novella romantik yang pernah korang baca menyatakan “capailah cintamu itu biarpun terpaksa menggapai awanan di langit”. Sesungguhnya kita perlu sedar di mana bumi dipijak. Tak takutkah korang sekiranya korang cuba juga melompat ke awangan untuk menggapai hajat di hati itu, kelak dilanggar pula kapal terbang airbus? Time tu kalau nak claim insuran/socso pun tatau nak buat lagu mana.

Jadi, nasihat aku; pertama, jangan gedik – jangan perasan kamu hot atau membuat aksi over supaya mendapat perhatian mereka. Andai kamu memiliki ciri-ciri istimewa, lambat laun pasti mereka akan sedar jua. Kedua, jangan memaksa-maksa mereka membuat pendirian atau keputusan – proses jatuh cinta itu (tidak, aku tak bercakap tentang jatuh cinta pandang pertama. Itu sekadar mitos dan biasanya dipengaruhi nafsu setan semata-mata) memakan masa yang agak lama. Bergantung kepada kesediaan mereka untuk menerima kita. Ketiga, kalau dah sedar diri tu dalam keturunan tak jambu, maka sila laa jangan memilih sangat nak yang jambu aje – tidak semestinya bahagia apabila berpacaran dengan orang jambu sementelah ramai lagi orang-orang tidak jambu yang kadangkala boleh memberi lebih komitmen dan berkat dalam usaha kamu mencari jodoh. Contohnya aku. Okeh, sila muntah lagi.

Jambu itu tidak mencerminkan personaliti seseorang. Jambu itu sekadar bonus, sekadar satu ganjaran. Ia tidak akan menjamin kebahagiaan. Ia tidak akan kekal. If you die, then you die; if you live long enough, you will get ugly like others. Ia tidak diminta oleh sesiapa. Ia anugerah yang datang dengan seribu ujian menanti. Sama juga kisahnya dengan kita yang tidak jambu. Anugerah yang kita miliki juga bertujuan untuk menguji keimanan kita. Jangan menurut nafsu. Jangan cuba mencapai sesuatu yang tak tercapai oleh anugerahmu. Jangan buat kerja yang sia-sia dalam hidupmu.

Ohh, maafkan aku kerana banyak menggunakan kata ganti diri ‘kita’ dalam ruangan entri kali ini. Aku sedar pembaca-pembaca blog aku tiada yang tak jambu, semuanya jambu-jambu belaka. Cuma mungkin aku terpengaruh untuk bermuhasabah diri dengan mindset aku maka aku gunakan perkataan itu. Maafkan aku lagi sekali.

Okeh, tamat bab jambu. Esok kita bukak topik rambutan pulak.

11 KoMen:

mamarempit said...

lame tk makan jambu batu...dulu ms skolah rendah...salu lepak atas pokok jambu batu yg rendang...smpi lupe jalan balik umah....

tp mama pun tk jambu gak....hahahha

dekboy said...

besss sangat ke jadi jambu??hahaha

AkuBukanSOFIAJANE said...

oh, sy tidak berminat dgn lelaki jambu sbb rimas kua ngn org cmni.

bygkan i kua ngn dafi.semua mata tak kisahlah laki pompuan, tua muda mesti kompem usha dia pastu soksek ckp i tak padan kua ngn die.haha.

(cerita bagai nak rak, mcm penh kua je ngn dafi).

Tyra said...

cewah... luahan emosi tak puas hati nampak?

haha.

Tyra said...
This comment has been removed by the author.
Tyra said...
This comment has been removed by the author.
Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

mama : kita serupa, kita serupa...

dekboy : dah besar sikit nanti ko merasa laa. :P

afnie : ohh, komen yang menimbulkan spekulasi. keh keh...

tyra : bukan doh. luahan berkompromi namanye neh.

cilakak!

Hurul Ummi said...

huakakakakaka.
giler best dowhhhh entry mu neh.
gelak jek aku.HAHAHAHA.
ada persamaan.
suka buat lawak tak jadi tapi menjadi-jadi.

wtfun?!

fine.menjadi pengikut tegar sekarang!
HAHAHA

Hurul Ummi said...

semua hujah bernas!
i likeeeeeeee!!!

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

tq tq. *blushing*

amin said...

la.. jmbu ke.. x jambu ke..
kita semua cantik.. semua lawa..
semua hensem.. semua ciptaan tuh itu cantik d pandg..
x cye.. pecaye je la..

Post a Comment

Any Comment? Anybody?