14.12.09

SAYA TERIMA TUNANGNYA…

Telahpun berlangsung gala gilang gemilang upacara pertunangan saudara Amarizal Abu Bakar dengan pasangannya Shara Eliana (taktau nama sebenar) pada Sabtu yang lepas tanggal 12 haribulan 12, 2012. Eh silap, 2009.

“Ko jangan memain Jai!”

Ok, aku tak main-main. Sememangnya ia merupakan satu majlis yang menterujakan serta mengghairahkan. Sehingga ada yang tertanya-tanya “apa agaknya posisi yang akan digunakan Ijal di malam pertamanya hari ini?”

“Kejap, kejap! Dia ni kahwin ke tunang Jai?”

Aku pun taktau. A picture could say a thousand words.



But which word? Keh keh.



Pengantin berarak. Wakaka, tipu je. Gambar ini diambil semasa kedua tunangan (bukan mempelai!) sedang di bawa ke lokasi untuk sesi fotografi.

Ye, mereka juga ada sesi fotografi. Berikut adalah buktinya:



P/S: gambar blur sebab aku tengah zoom.

Okeh, cukup-cukup laa tu aku dok ‘menganjing’ si Ijal neh. Dalam pada sifat aku yang keji dan suka memerli ini, aku tetap haramkan sesiapa untuk mengutuk beliau dalam blog aku ini. Marilah kita sama-sama mendoakan kedua mereka bahagia hingga ke hujung nyawa.

Pada hari itu, kami (rakan-rakan seperjuangan) diminta untuk membuat ucapan selamat untuk beliau menerusi video. Tapi dek kerana ditemuramah secara terbuka; aku yang sememangnya bersifat malu-malu hamster ini tak terkeluar sebarang kata-kata. Tapi sebenarnya ada banyak perkara yang aku ingin bicara, cuma taktau nak cakap camne. Mungkin ayat-ayat aku hanya sesuai dilontarkan sebagai ‘ucapan selamat pengantin baru’ je kot. Tapi mereka belum jadi pengantin. Jadi aku serba salah tatau nak pilih ucapan yang mana.

Berikut merupakan pilihan yang aku ada:


“Selamat bertunang, Jal. Kau pakai kereta enjin 2.0. Majlis tunang pun biarlah 2.0 jugak ye. Tak payah laa ada 3.0 pulak nanti. Melainkan kau ada planning nak pakai Alphard pulak lepas ni.” – ucapan paling sesuai untuk majlis pertunangan ni, tapi terlalu banyak euphemism (double meaning) yang digunakan sehinggakan ramai yang akan tak memahami; silap-silap dia sendiri pun tak dapat tangkap ucapan/nasihat aku tu.

“Selamat bertunang, Jal. Selamat menempuhi fasa tempoh darah manis. Jangan bagi sesiapa hisap darah kau. Kelak terjangkit HIV nanti baru tau.” – err… terlalu provoke sangat kot.

“Selamat bertunang, Jal. Ingat tujuan asal kenapa manusia dianugerahkan kenikmatan hidup berpasangan. Jangan pandai-pandai nak pakai ‘helmet’ plastik (walaupun ada cop SIRIM) atau nak suruh ‘dia’ telan bijik pulak lepas neh. Ingat, perkahwinan tanpa usaha mendapatkan zuriat samalah seperti perkahwinan yang tidak berzat (atau lazat).” – ini untuk majlis kahwin laa. Lari konsep dah neh.


Di pengakhirannya yang terkeluar kat mulut aku cumalah: “Err, selamat… selamat bertunang. Aaa… aaa, apa lagi ekk, aaa, eh korang pulak laa cakap. Aku tatau laa nak cakap apa…”

Cam haram kan?


Mari melayan gambar extra! (mentang-mentang laa dapat pinjam kamera akak)



*antara hantaran yang telah menjadi mangsa korban – sejadah lipat, bukan sejadah berdiri. (Model tak berbayar, Encik Aiman)



*Seri pengantin. Eh silap lagi, tunangan orang.



*Jika anda gembira tunjuk gigi. Jika anda gembira tunjuk gigi. Jika anda gembira, beginilah caranya, jika anda gembira tunjuk gigi. (sila laa nyanyi mengikut irama bersesuaian)



*Geng Rombongan Cik Kiah!



*Sesi bersama ‘Putera’ Sehari, belum boleh bergelar Raja. (perhatikan mata setiap mereka – tak tentu arah! Banyak sangat paparazzi hari tu)



*Dah nak balik.



*”Sape kata korang boleh balik? Jom ikut aku pi tangkap gambar tepi tasik dulu”



*Lalalala, lamanya menunggu si putera neh.



*Dah nak tido.



*”Eleh, ingat Ijal sorang je ke ada buah hati?!”



*Beginilah keadaan aku sebaik sahaja terjaga dari tido. “Neh sapa punya keja yang dok sidai aku kat sini neh?!”



*Regangan hamstring



*”Kalaulah aku pun pakai Lancer jugak…”


Oh ye, kalau ada yang tertanya si Ijal neh main posisi apa di malam pertama beliau bertunang itu; jawapannya adalah goalkeeper. Sebab malam tu kitorang main futsal. Tak main benda lain dah. Lalalala…



~Terlepas persandingan Encik Aboi pada hari Ahad. Soooooori sangat wahai Aboi oi!~

7 KoMen:

Mohammad Al-Aiman said...

Ya, hari yg ceria utk bakal mempelai
walaupun terpaksa sabar dgn kerenah semua org (friends and family) sebelum bertolak ke Pandan. Tetapi tetap majlis yg akan diingati.

Yeah!

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

syed! (ayat kaber)

aku lupe nak linkkan ke blog ko.

takpe. sudah diedit.

cendawanintim said...

alahai merahnya mak ngah...

majlis bertunang dah macam majlis kahwin dah tu...

tuan tanah takder tempias ker?

Mak Su said...

selamat bertunang :)

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

kak cendawan : bukan takat tempias. siap kuyup pon. err...

maksu : selamat! err... jugak.

daya othman said...

meriahnya bertunang, merah makngah! :)

Akeji Hiroshi (formerly known as Mr. Ajai) said...

pakngah pula alahai songkoknya mereng!

neh kalo tatau lagu asli mmg tak paham laa ape aku cakap neh. wakakaka...

Post a Comment

Any Comment? Anybody?